Ellen Vermeer (Hoppenbrouwers): ‘In 2030 willen we 500 technische vrouwen aan ons binden’

In 20 jaar tijd zag Ellen Vermeer technisch dienstverlener Hoppenbrouwers groeien van 85 naar 1.650 medewerkers. Nu richt de HR-directeur bij het Koninklijke bedrijf de pijlen op meer vrouwen in de techniek. ‘In 2030 willen we 500 technische vrouwen aan ons binden.’

Jasper Spanjaart Op 13 februari 2023
Gem. leestijd 5 min 1246x gelezen
Deel dit artikel:
Ellen Vermeer (Hoppenbrouwers): ‘In 2030 willen we 500 technische vrouwen aan ons binden’

Wie Udenhout binnenrijdt is van één ding verzekerd: binnen mum van tijd verschijnt er een wit busje met een blauwe H. De Hoppenbrouwers-busjes zijn in het pittoreske Brabantse dorp namelijk niet te missen. Logisch ook, gezien de enorme groei van het techniekbedrijf in de laatste jaren. ‘Toen ik hier kwam werken, werkten er zo’n 85 mensen’, vertelt HR-directeur Ellen Vermeer. ‘Nu zijn dat er 1.643. En dat is zonder stagiairs of werkstudenten meegerekend.’

‘We willen bekend staan als een lokale kampioen, een bedrijf dat dichtbij de mensen in de regio staat.’

Maar de Hoppenbrouwers-busjes zijn niet alleen in Udenhout te vinden — inmiddels heeft de allround technische dienstverlener 20 vestigingen, verspreid over heel Nederland. ‘We zijn van oorsprong een Brabants familiebedrijf, maar hebben de laatste jaren vooral gestuurd op landelijke dekking’, zegt Vermeer. ‘We willen bekend staan als een lokale kampioen, een bedrijf dat dichtbij de mensen in de regio staat’, vertelt ze in een interview aan Werf&.

Jong beginnen

Voor het geheim achter het succes van de technische dienstverlener kun je beginnen bij het lokale onderwijs. ‘We beginnen eigenlijk heel vroeg met het verspreiden van alle mogelijkheden binnen de technieksector en het enthousiasmeren van de jeugd. We sturen al jaren medewerkers naar regionale basis- en middelbare scholen, om daar te vertellen over alle kansen binnen de industrie. Dat is dus vooral heel veel voorlichting, waar we willen laten zien hoe mooi de toekomst is van de techniek.’

‘Ik ben eigenlijk het voorbeeld van wat we willen nastreven.’

Zo is het bedrijf trots op alle werknemers die Hoppenbrouwers hun eerste werkgever noemen. ‘Dan is het vervolgens aan ons om ervoor te zorgen dat we ook hun laatste werkgever worden. Ik ben eigenlijk het voorbeeld van wat we willen nastreven. In 2002 begon ik hier mijn eerste baan als personeelsfunctionaris. Maar ik ben niet uniek. Doordat we zo’n groeiambitie hebben, zijn dit soort verhalen er veel meer binnen het bedrijf.’

Schaarste? ‘Niks nieuws’

Schaarste in de techniekbranche? Volgens Vermeer is het weinig nieuws. ‘Er is altijd al schaarste geweest onder technici’, stelt ze. ‘We roepen al jaren over tekorten, maar ik voel me nu wel ondersteund dat er zoveel over wordt geschreven. Je kunt geen krant openslaan zonder dat het over schaarste gaat — en vooral schaars, technisch talent. En dat is ook een voordeel, omdat er zoveel over wordt geschreven, hoef je nu minder uit te leggen wat voor kansen er allemaal zijn in de techniek.’ 

‘We roepen al jaren over tekorten, maar ik voel me nu wel ondersteund dat er nu zoveel over wordt geschreven.’

Toch is het bedrijf ongelofelijk hard gegroeid, ondanks die schaarste dus. En daar stoppen de ambities niet. ‘We sturen eigenlijk al jaren op onze doelstellingen in 2030’, stelt Vermeer. ‘In 2030 willen we namelijk 5.000 mensen voor ons hebben werken, verspreid over meer dan 40 vestigingen. Het afgelopen jaar was bijvoorbeeld heel succesvol, met 587 aannames. Ja, ondanks de grote schaarste dus. Onder wie ook 178 ervaren technici, wat theoretisch gezien de lastigste doelgroep is om te werven.’

‘Wij solliciteren juist bij de kandidaat’ 

Die laagdrempeligheid is voor Hoppenbrouwers altijd belangrijk geweest. ’Denk aan open dagen, meeloopdagen, tot aan het idee dat mensen geen sollicitatie hoeven te sturen, maar gewoon een bakje koffie bij ons kunnen komen drinken. De strategie varieert echter per doelgroep — wel zien we bijvoorbeeld dat je het eigenlijk moet omdraaien bij bijvoorbeeld ervaren technici. Daar geldt dat wij juist bij hen solliciteren.’

‘Omdat we alle facetten binnen de elektrotechniek en werktuigbouwkunde aanwezig hebben in het bedrijf, is vaak niks te gek.’

En daarbij helpt een stukje flexibiliteit, vanuit de werkgever. ‘Bij technici gaat het er vooral om dat ze gewoon iets moois willen maken. Die willen niet bezig zijn met allerlei administratieve randzaken; daar gaat hun hart niet sneller van kloppen. Het is onze taak om vooral zorgvuldig te luisteren naar wat de technicus eigenlijk wil en hen toekomstperspectief te bieden. En omdat we alle facetten binnen de elektrotechniek en werktuigbouwkunde aanwezig hebben in het bedrijf, is vaak niks te gek. Als een technicus zegt wat hij of zij wil, dan kunnen we daarnaar zoeken.’ 

Uitstromer kwam binnen 1 dag terug

De ontwikkeling van medewerkers staat bij Hoppenbrouwers niet alleen centraal in de werving, maar in het héle HR-beleid, zegt Vermeer. ‘Dan heb ik het niet over een cursusje hier, cursusje daar. We kijken naar de lange lijn en de potentie van de werknemer. Dat te concretiseren is de sleutel tot succes op het gebied van retentie. Anders gaan mensen er zelf invulling aan geven en denken: dat zien ze niet in mij. Dat is natuurlijk helemaal niet nodig.’ 

Toch had het bedrijf afgelopen jaar last van uitstroom. ‘Afgelopen jaar zaten we op een percentage van 21,4%. Dat komt deels door de verwarde arbeidsmarkt en mensen die voor zichzelf beginnen’, zegt Vermeer. ‘Maar ik denk dat we nog meer kunnen leren van mensen die vertrokken zijn. Nu hebben we al exitgesprekken, maar wil je écht weten wat de knoppen zijn om aan te draaien, heb je meer sturingsinformatie nodig om te voorkomen dat mensen vertrekken.’

‘We willen echt kijken naar de lange lijn en de potentie van de werknemer.’

Als personeel echter besluit te vertrekken, onderhoudt Hoppenbrouwers het contact met het oog op mogelijke boomerang hires — iets dat in de praktijk dan ook regelmatig gebeurt. ‘Mensen die tevreden ergens hebben gewerkt zijn eigenlijk de beste ambassadeurs. Zo kwam er een medewerker binnen één dag terug. Die zag op zijn nieuwe werk een stapel papier liggen, terwijl wij ons typeren als organisatie die zoveel mogelijk randzaken digitaliseert. Nu moest hij ineens zelf de administratie doen.’ 

Meer technische vrouwen

ellen vermeer HoppenbrouwersHet werkgeverschap van Hoppenbrouwers is inmiddels prijswinnend. In 2023 is het bedrijf voor de tweede maal op rij uitgeroepen door het Top Employer Institute als ‘Top Employer’. ‘Daar zijn we erg trots op’, zegt Vermeer. ‘Maar je moet het eigenlijk zien als een soort audit om te staven waar we precies staan als organisatie. Dat gebeurt op een aantal pijlers, die we hebben doorvertaald naar onze HR-visie. Omdat we ons sterk profileren, inclusief zijn, een langetermijnvisie hebben, het leren centraal zetten, een open en transparante communicatie hebben en datagedreven zijn.’

‘In 2030, willen we 500 technische vrouwen aan ons binden.’

Vermeer ziet echter nog véél meer kansen voor groei, vooral om meer vrouwen aan het werk te krijgen binnen te techniek. ‘We hebben momenteel ongeveer 150 vrouwen binnen de organisatie, van wie er 58 als technicus werkzaam zijn. Het aantal vrouwen in technische functies is afgelopen jaar gegroeid met 38%, dus we doen het al best goed. Maar ik heb zin om dat te verbeteren. In 2030 willen we 500 technische vrouwen aan ons binden. Dus daar gaan we ons de komende jaren nog meer op richten.’

Open Dag

Hoppenbrouwers staat bekend om zijn eigen praktijkscholen en laagdrempelige manier van recruitment. Ook binnenkort, op 18 maart, is er bijvoorbeeld weer een Open Dag om een breed publiek kennis te laten met de techniek die het bedrijf uit Udenhout maakt en gebruikt. Dan kan niet alleen iedereen een kijkje in de keuken nemen, maar geven ze ook kennissessies voor geïnteresseerden. ‘Door de schaarste worden we gedwongen creatief en vooruitstrevend om te gaan met werving’, aldus Vermeer.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners