Eric de Wit: ‘Als je mensen goed test, kun je van elk bedrijf een succes maken’

Peter Boerman Op 07 september 2018
Gem. leestijd 3 min 1158x gelezen
Deel dit artikel:
Eric de Wit: ‘Als je mensen goed test, kun je van elk bedrijf een succes maken’

Iedereen die in dienst komt bij transportbedrijf Van Duuren-Interport krijgt eerst een (kort) online assessment. Best uniek in de branche, maar volgens Eric de Wit maakt juist die test het verschil voor het bedrijf. ‘Zonder twijfel.’

eric de witWeten wat je mensen willen, hoe hun karakter in elkaar zit, hoe hun intelligentie is, in de transportwereld wordt het lang niet altijd in kaart gebracht. Maar wel bij de internationale transporteur Van Duuren-Interport. ‘Bij elke aanname, zonder uitzondering’, zegt Eric de Wit, business director en board member bij het bedrijf en verantwoordelijk voor Interport op Schiphol en in Barcelona. Op 20 september spreekt hij erover op Talent Acquisition Live in Amsterdam.

> Waarom vinden jullie testen zo belangrijk?

‘Als je gemotiveerd personeel wil, dat initiatief neemt en oog voor detail heeft, zul je mensen daarop moeten selecteren. En die eigenschappen zijn heel belangrijk om de hoge waarde te kunnen leveren die wij beogen. Het is voor mij attitude before skills, en als je weet welke attitude je wil, moet je daar dus ook testen. Hire for attitude, en – indien nodig: teach the skills.’

‘Het is voor mij attitude before skills, en als je weet welke attitude je wil, moet je daar dus ook testen’

> Hoe doen jullie die test?

‘Ik werk al 25 jaar, ook in eerdere werkkringen, met software die Predictive Index heet. Dus ik mag wel zeggen dat ik hier heel wat vlieguren mee heb. Ze hebben een krachtige combinatie ontwikkeld van een karakteranalyse en een IQ-test. Het is de meest concrete, korte en betrouwbare analyse die ik ken.’

> Hoe weet je dat die test zo goed is?

‘O, dat kun je concreet maken in veel dingen. In verloop, in tevredenheid van medewerkers, in de juiste teams, in ontwikkeling van mensen. Daarin zie je dat we echt onderscheidend zijn ten opzichte van anderen, en ik denk vrijwel zeker dat dat komt omdat we mensen hier al vroeg op uitzoeken, en helpen op de voor hen beste plek terecht te komen.’

> U werkt al 25 jaar met dezelfde test?

‘Nou, de test is door de jaren heen natuurlijk wel veranderd. Zeker sinds de opkomst van internet, en meer recent door Big Data. Na iedere test worden nu automatisch de puntjes op de i gezet, bij wijze van spreken. Technisch kan er nu veel meer. Maar de wetenschappelijke basis achter de test is al jaren bewezen, die staat allang als een paal boven water. De betrouwbaarheid is echt groot.’

‘als je hier op de goede manier mee omgaat, kun je van elk bedrijf een succes maken’

> Een ongebruikelijk verhaal in de transportbranche…

‘Ja, misschien wel. Maar ik geloof absoluut dat we hiermee het verschil maken. Zonder twijfel. Je moet weten wat je aan het doen bent, en met wie. Maar ik zal het sterker zeggen: als je hier op de goede manier mee omgaat, en mensen op de plek krijgt waar ze het best tot hun recht komen, dan kun je van elk bedrijf een succes maken, daar ben ik van overtuigd.’

Meer weten? Kom naar Talent Acquisition Live!

Op Talent Acquisition Live vertelt Eric de Wit meer over hoe je met Predictive Index voor meer resultaat kunt zorgen. Schrijf je hier in om zijn verhaal te horen.

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners