#EuropeanYearOfSkills: leuk idee, maar waarom doet niemand eraan mee?

Het lijkt best een sympathiek idee: een video-prijsvraag om het Europese ‘jaar van de skills‘ onder de aandacht te brengen. Maar waarom doet dan niemand van de 450 miljoen potentiële inzenders eraan mee?

Peter Boerman Op 17 april 2023
Gem. leestijd 4 min 139x gelezen
Deel dit artikel:
#EuropeanYearOfSkills: leuk idee, maar waarom doet niemand eraan mee?

Je kunt moeilijk zeggen dat ze het bescheiden hebben aangepakt. Zo komt er een heel (online) European Year of Skills Festival, op 9 mei, tijdens Europe Day, vanuit Brussel en tal van andere Europese steden. En werkelijk alle onderdelen van de Europese Unie hebben zich eraan gecommitteerd. Ook is er een heus Pact for Skills. En wordt verder gewerkt aan erkenning van vaardigheden over de grenzen heen. Er komt zelfs een heuse ‘EU talent pool, bedoeld om internationaal recruitment over de lidstaten heen makkelijker te maken. Kortom, initiatieven genoeg om dit jaar skills in Europa breed onder de aandacht te brengen.

Initiatieven genoeg. Maar hoe staat het eigenlijk met de belangstelling hiervoor?

Maar hoe staat het eigenlijk met de belangstelling hiervoor? Afgaande op een recente videowedstrijd kunnen we die op z’n best “bescheiden” noemen. Sterker nog: de Europese Unie riep al zijn 450 miljoen inwoners op om (via Twitter-hashtag #EuropeanYearOfSkills) verhalen te delen over hoe een bepaalde training hun levensomstandigheden heeft verbeterd. Als je daarvan een video maakt, en die (vóór 20 april) plaatst, kan die zelfs vertoond worden tijdens het festival en gepromoot op de website van het European Year of Skills. Maar op Twitter levert zoeken met die hashtag nog helemaal niets op.

Niet bepaald ‘onafhankelijk’ en ‘spontaan’

Ja, er is bijvoorbeeld de (nog niet bijster veel bekeken) video van Jorge Bracho, die vertelt over zijn Eurec Master-opleiding. Net als eerder alumnus Gourab Banerjee dat deed. Maar dat gaat natuurlijk ook om een officieel Europese opleiding, dus die tellen we maar even niet mee. En het nogal gestileerde verhaal van de Duitse Anne, die eerst bankvrouw en daarna Head of Executive Office werd, is afkomstig van het Duitse arbeidsbureau, en dus ook niet bepaald ‘onafhankelijk’ en ‘spontaan’ te noemen. Net zo min als de zorgvuldig geregisseerde video van Victoria Marmili, afkomstig van het European Investment Fund.

Maar eerlijk gezegd, dat lijkt wel de totale oogst tot nu toe. En dat terwijl dus 450 miljoen inwoners mee kúnnen doen, en de inzendtermijn toch echt al over een paar dagen sluit (tenminste, als in aanmerking wil komen voor het European Year of Skills Festival; video’s die later verschijnen kunnen nog wel op de site komen). Dat zet dat ‘we want to reach all people!’ op de festivalsite toch in een wat wrang daglicht. Mogen we voorzichtig concluderen dat het onderwerp in Europa nog niet erg leeft?

Best een punt

Er is dus nog best wat werk te doen voor de Europese Commissie, die 2023 heeft uitgeroepen tot ‘Year of Skills’. Hiermee wil de Commissie iets doen tegen het tekort aan bepaalde vaardigheden op de arbeidsmarkt. Daar hebben ze natuurlijk best een punt, want meer dan driekwart van de Europese bedrijven zegt immers moeite te hebben om mensen te vinden met de juiste vaardigheden. En ondertussen werkt slechts 37% van de EU-burgers actief aan de verbetering van zijn kennis en kunde. Met het Year of Skills wil de Commissie dan ook meer mensen aanzetten tot investeren in onderwijs en (om)scholing.

Met het Year of Skills wil de Commissie meer mensen aanzetten tot investeren in onderwijs en (om)scholing.

Een beroepsbevolking met de gevraagde vaardigheden draagt volgens de Commissie immers bij aan ‘duurzame groei, leidt tot meer innovatie en verbetert het concurrentievermogen van bedrijven. Geschoolde werknemers krijgen betere arbeidskansen en ruimere mogelijkheden om zich ten volle voor de samenleving in te zetten. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat het economisch herstel en de groene en digitale transitie sociaal rechtvaardig zijn.’ Nu dus alleen nog de belangstelling ervoor wat groter krijgen dan tot nu toe gelukt is.

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners