Hoe het Franciscus Gasthuis & Vlietland van de klomp een mascotte maakte

Met hun ‘campagne op klompen’ won het Franciscus Gasthuis & Vlietland eerder dit jaar een Werf& Award. Wat heeft hen dat precies geleerd? ‘De les voor ons is: wat herkenbaar is, is ook succesvol.’

Peter Boerman Op 09 september 2020
Gem. leestijd 4 min 996x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe het Franciscus Gasthuis & Vlietland van de klomp een mascotte maakte

Waar de meeste zorgorganisaties ervoor kiezen om in hun employer branding hun eigen medewerkers te laten zien, gooide het Franciscus Gasthuis & Vlietland het vorig jaar over een andere boeg. Niet mensen stonden in hun campagne centraal, maar juist een in het ziekenhuis zéér alledaags voorwerp: de klomp.

Niet mensen stonden hier centraal, maar juist een in het ziekenhuis zéér alledaags voorwerp: de klomp.

Met de arbeidsmarktcampagne ‘Wie de klomp past’ won het Franciscus Gasthuis & Vlietland eerder dit jaar, op donderdag 28 mei, een van de felbegeerde Werf& Awards. Het was de kroon op de succesvolle campagne die samen met bureau 0-to-9 uit Rotterdam werd ontwikkeld en in het voorjaar van 2019 werd gelanceerd.

Intern omarmd

Ook intern wordt de klomp overigens omarmd: met challenges kunnen medewerkers de echte rode Franciscus-klompen winnen. Zo zijn de klompen in korte tijd een echte mascotte geworden. De campagne is niet alleen leuk en verrassend, maar heeft ook veel resultaat: zo kent het ziekenhuis een stijging van 26% in het aantal aangenomen verpleegkundigen en 50% in het aantal aangenomen gespecialiseerd verpleegkundigen. En de uitstroom van medewerkers ging sinds het begin van de campagne van 13,7% naar 10%.

Dankzij de campagne steeg het aantal aangenomen gespecialiseerd verpleegkundigen met 50%.

Op Werf& Live, op 1 oktober, zal het Franciscus Gasthuis & Vlietland meer vertellen over hoe de campagne tot stand kwam en wat het effect ervan is geweest, zowel extern als intern. Hier alvast een voorproefje, aan de hand van een interview met corporate recruiter Carmen Vermeulen-Nesse, met speciale aandacht voor de gewonnen award.

> Hoe hebben jullie de winst van de award beleefd?

‘We waren onwijs verrast. We hebben met onze afdeling op een groot scherm naar de uitreiking gekeken. En daarna – op afstand natuurlijk – nog even met elkaar geborreld. Uiteraard hebben we intern wel direct met alle helden op klompen gedeeld dat we gewonnen hadden. We hebben er ook een leuke online challenge aan gekoppeld, waar onze collega’s de enige échte Franciscus-klompen konden winnen. Dat pakte leuk uit.’

> Wat heeft de award jullie opgeleverd?

‘Op de afdeling Recruitment en Marketing & Communicatie zijn we ontzettend veel bezig met de award. De campagne is extern behoorlijk zichtbaar. Door de award konden we er intern opnieuw mooie aandacht aan geven. Dat resulteerde in veel leuke en lieve reacties. Zo ook van collega-ziekenhuizen. We ontvingen bijvoorbeeld een kaart met een Delftsblauwe klomp namens de recruiters van het Reinier de Graaf-ziekenhuis. De award winnen is voor ons de kroon op de klomp, de bevestiging dat wat we doen goed ontvangen wordt.’

> Hoe staat het nu met jullie werving?

‘Het coronavirus hield en houdt ons ziekenhuis in de greep en heeft dus zeker invloed gehad op onze werving. De campagne draait daarentegen nog steeds op volle toeren. We hebben onlangs 6 nieuwe landingspagina’s gelanceerd op onze website waar de klomp wederom een ereplaats heeft gekregen. Dit zijn aparte landingspagina voor 6 specifieke functies: de functies waar we graag nieuwe en extra kandidaten voor werven. Denk aan Intensive Care en Spoedeisende Hulp-verpleegkundigen. Onze arbeidsmarktcampagne geeft ons veel mogelijkheden om die doelgroepen gericht te targetten en te enthousiasmeren.’

klomp franciscus gasthuis en vlietland

> Wat is de belangrijkste les die jullie rondom de campagne hebben geleerd?

‘Voor ons bleek maar weer dat juist datgene wat voor iedereen herkenbaar is, succesvol werkt. De klomp is een heel alledaags gebruiksvoorwerp. Iedereen die in de zorg werkt, herkent de klomp. Maar die alledaagse klomp zegt tegelijk heel veel: we zijn allemaal gelijk, één familie, en jou als nieuwe kandidaat willen we in die familie omarmen.

‘De klomp is heel alledaags, maar zegt tegelijk: we zijn één familie, en willen jou als kandidaat in die familie omarmen.’

De herkenbaarheid van de klomp maakt wat ons betreft de campagne een succes, zeker omdat we het naast de externe promotie ook als een interne mascotte konden branden. Onze arbeidsmarktcampagne is op deze manier succesvol voor zowel onze werving als voor het behoud van onze huidige medewerkers.’

Schakel je ook in voor Werf& Live?

Het aantal toegangskaarten voor de aankomende jubileumeditie van Werf& Live is helaas op. Maar via een (gratis) livestream kan wel iedereen erbij zijn. En het programma is het zeker waard! Naast de winnaars van de Werf& Awards (zoals Fanciscus Gasthuis & Vlietland) zijn dat bijvoorbeeld ook Dr. John Sullivan, Sief Khafagi (Scoutpads/Facebook), en Sara Cauwenbergh (Indeed). Meld je hier aan om het helemaal te horen.

live

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners