Games serveren voor Just Eat Takeaway (inzending 100%EMAIL en LiveWall)

Just Eat Takeaway biedt zijn bezorgers een mobiele game. Daarin spelen ze mee voor mooie prijzen en inspireren vrienden ook bezorger te worden. Lees de hele case van Just Eat Takeaway, 100%EMAIL en LiveWall, in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 20 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 528x gelezen
Deel dit artikel:
Games serveren voor Just Eat Takeaway (inzending 100%EMAIL en LiveWall)

Just Eat Takeaway (JET) beloont zijn bezorgers wanneer ze bijdragen aan de bedrijfsdoelstellingen: werken tijdens piekuren, efficiënt werken en nieuwe koeriers aandragen. Zij ontvingen in het najaar van 2022 diverse keren een link via een e-mailcampagne. Door het activeren van deze link speelden zij één week lang de unieke game van Just Eat Takeaway, waarmee ze geweldige prijzen konden winnen, zoals UEFA-tickets en -vouchers.

JET wil koeriers aan het bedrijf binden, zodat ze langdurig inzetbaar zijn.

De vraag naar thuisbezorging is de afgelopen jaren enorm gestegen. Voor JET is het uitdaging genoeg inzetbare bezorgers te werven om aan de grote vraag te voldoen, met name tijdens piekuren. JET wil bezorgers aan het bedrijf binden, zodat ze langdurig inzetbaar zijn. Deze campagne is gericht op employer branding, met als doel de naamsbekendheid te vergroten.

Door bezorgers te belonen voor hun prestaties motiveert JET hen in hun werkzaamheden, zeker op drukke tijdstippen. Met Refer-A-Friend worden bezorgers beloond als iemand via hen solliciteert. De allereerste week van de campagne ontvingen bezorgers een link ter introductie van de game, los van hun bezorg-prestaties in de voorafgaande week. In de daaropvolgende weken ontvingen enkel bezorgers die hebben gewerkt tijdens piekuren, een bepaalde efficiëntie bereikten of een andere potentiële bezorger aandroegen de link om de game spelen. Aan het eind van de week wordt een leaderboard per land berekend met de resultaten van de gespeelde games. Winnaars ontvangen bericht over hun prijs.

Met deze journey hebben we een andere manier van motiveren en belonen ingezet.

De campagne werd uitgevoerd in de 13 landen waarin JET actief is. Dit bracht grote complexiteit met zich mee. Per land werd een aparte wekelijkse ranglijst gehanteerd, ieder in een andere taal. Tot nu toe werkte Just Eat Takeway vooral met bonussen als incentive, wat de kosten drukte. Met deze journey hebben we een andere manier van motiveren en belonen ingezet en dit proces geautomatiseerd. De game gaf alle scores terug aan Salesforce Marketing Cloud via API, waardoor de leaderboards per land berekend worden.

Wat was de impact van de case?

Hoewel de exacte financiële resultaten nog op zich laten wachten, is deze campagne erg succesvol te noemen. Zo is de game al meer dan 100.000 keer gespeeld. In totaal zijn meer dan 2.600 prijzen weggegeven.

Open Rate:

  • Announcement mail 61,26%
  • Leaderboard + new link 68,94%
  • Leaderboard only 69,07%

CTR:

  • Announcement mail 17,46%
  • Leaderboard + new link 16,72%
  • Leaderboard only 3,20%

De engagement is fantastisch. Waar JET normaliter geen feedback via e-mail ontvangt, kregen ze nu veel positieve reacties. Er kwam een instroom aan berichten van bezorgers die wilden weten wanneer ze de link voor de game zouden ontvangen. De Refer-A-Friend-link scoorde beter dan andere jaren. Het aantal conversies lag maar liefst 24% hoger dan bij andere sollicitatiemogelijkheden via overige kanalen.

Van de lokale vertegenwoordigers wil 90% dat we hiermee doorgaan.

Van de lokale vertegenwoordigers wil 90% dat we hiermee doorgaan en vindt dit beloningssysteem een USP van Just Eat Takeaway als werkverschaffer. De verwachting is dat dit ook financieel een zeer succesvolle case is. Op basis van deze resultaten zal dit voor alle 13 landen die hebben deelgenomen honderdduizenden euro’s besparen op media-uitgaven.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case is een mooi voorbeeld hoe je als organisatie je (potentiële) medewerkers op een inspirerende manier, maar vooral met hoog fun-gehalte motiveert om langer aan een merk verbonden te zijn. Daarnaast tonen de engagement-cijfers dat deze vorm van arbeidsmarktcommunicatie succesvol is. Om de week vindt een meeting plaats met JET voor overleg én behaalde cijfers en resultaten met elkaar te bespreken. Dit versterkt de samenwerking en zorgt ervoor dat we op één lijn zitten. Zo ontwikkelen we voor toekomstige activaties en campagnes nog betere gepersonaliseerde games en content.

Performance-wise is een kostenbesparing gerealiseerd waar je u tegen zegt.

Deze case is een winnaar door de unieke introductie van een nieuw incentive-systeem voor medewerkers. Naast de geweldige resultaten creëert het binding tussen medewerker en organisatie. Er kwamen positieve reacties vanuit de doelgroep en bezorgers, hoge engagement-cijfers zijn behaald én performance-wise is een kostenbesparing gerealiseerd waar je u tegen zegt. Een pakkende game, met grote impact.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Deze game is ontwikkeld in opdracht van Just Eat Takeaway (Thuisbezorgd) voor haar medewerkers, bezorgers en de beoogde wervingsdoelgroep. 100%EMAIL heeft samen met &ploy, het employer branding label van creatief digitaal bureau LiveWall, deze campagne en game werkelijkheid gemaakt.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners