Het artikel gaat hieronder verder.
De can-do-mentaliteit, die kwamen we in de wereld van recruitment al wel vaker tegen. Maar Kando, het Japanse woord dat de diepe voldoening en opwinding uitdrukt die je ervaart wanneer je iets van uitzonderlijke waarde, kwaliteit en prestaties tegenkomt? Nee, dat zal waarschijnlijk een primeur zijn. Toch is het een van de centrale begrippen in de campagne die Yamaha Motor Europe recent lanceerde in maar liefst 24 Europese landen tegelijk. Want Yamaha wil de emotie van Kando niet alleen aan klanten bieden, maar ook aan zijn medewerkers, aldus Employer Branding Lead Seva Meijer Stork.
Bijzonder aan de campagne is niet alleen de Kando-gedachte die erin zit, en de pan-Europese gedachte, erbij, maar ook de zogenoemde EC-driven-opzet erachter, oftewel: Employee Content Driven. ‘Het EVP werd bijna volledig via medewerkers zelf gedeeld en versterkt’, legt Meijer Stork uit. ‘In plaats van een marketingbudget te gebruiken, werden collega’s actief gevraagd de lancering te boosten. Zo kwam het employer brand authentiek de markt in, gedragen door degenen die er het meest bij betrokken zijn.’

70 jaar
Het Europese EVP is een primeur in de 70-jarige geschiedenis van de Japanse motorbouwer, aldus Meijer Stork. Dat geldt ook voor de nieuwe slogan ‘Together we enrich the lives of others’. Bij de ontwikkeling van het werkgeversmerk wilden we dicht bij de liefde blijven die veel van onze collega’s voor het merk voelen. Onze drie EVP-pilaren sluiten aan op de productlijnen Race, Move en Feel, en de employer brand-slogan past direct bij onze missie en visie. Zo vormen het commerciële merk en het werkgeversmerk één geheel, met een eigen tone-of-voice voor talent. Het is herkenbaar en voelt niet als “nieuw” voor alle medewerkers.’

De 3 EVP-pilaren, samengevat:
1. Move with passion
Meijer Stork: ‘Bij Yamaha draait alles om passie: in de producten, in de innovaties en in de mensen zelf. Medewerkers worden aangemoedigd te experimenteren, te vernieuwen en nét dat beetje verder te denken dan het voor de hand liggende.’
2. Feel the power of togetherness
‘Team Yamaha is een echte community. Collega’s ondersteunen, inspireren en versterken elkaar – of ze nu in Amsterdam of in Japan werken. Samenwerken is geen proces, maar een vanzelfsprekendheid die voelbaar is in het hele bedrijf.’
3. Rev your potential
‘Yamaha wil harten laten accelereren, niet alleen op de weg, in het water of op het circuit, maar ook bij de medewerkers zelf. Zij krijgen volop mogelijkheden om het beste uit zichzelf te halen door ownership te pakken en bij te dragen aan (internationale) projecten die Yamaha producten en diensten optimaliseren. De slogan Together, we enrich the lives of others vat de kern van de werkgeversidentiteit samen en vormt een leidraad waar het hele bedrijf aan bijdraagt. Iedereen – van HR tot marketing, van management tot operationele teams – helpt deze belofte waar te maken.’

Rijke geschiedenis
Yamaha heeft een rijke geschiedenis, vertelt Meijer Stork, en veel medewerkers zijn dan ook maar wat trots op het merk. ‘Veel collega’s dragen dagelijks Yamaha-merchandise, praten vol passie over de producten en hun werk en zijn omringd door alle Yamaha Motor-producten in kantoor. Het werd mij vrij snel duidelijk dat de liefde voor Yamaha sterk aanwezig was en dat we hier goed mee moesten omgaan.’
‘In de eerste dagen na de lancering zagen we op LinkedIn 50% meer impressies.’
Dat die medewerkers zorgden voor een vliegende start van de campagne was dan ook al snel duidelijk, zegt ze. ‘In de eerste dagen na de lancering zagen we op LinkedIn 316% meer comments, 68% meer reacties, 50% meer impressies en 12% interactieratio. Een duidelijke stijging die laat zien dat het verhaal zowel intern als extern écht resoneert’, aldus Meijer Stork, die zelf momenteel trouwens ook nog in de race is voor de titel ‘Meest Invloedrijke Recruiter van het Jaar‘, in de categorie Recruitment Marketing.

Nieuwe werkenbij-site
Op de nieuwe werkenbij-site van Yamaha Motor Europe vinden geïnteresseerden nu niet alleen (voor het eerst!) alle vacatures bij het merk in heel Europa, maar ook verhalen van medewerkers, een nieuw ‘cultuurboek’ (in 7 talen te downloaden) en een helder overzicht van de cultuur en waarden van het motormerk.
‘Het kenbaar maken van onze identiteit als werkgever is een essentiële stap in het uitdragen van de werkplekprincipes van Team Yamaha, de drijvende kracht achter ons bedrijf’, zegt President en CEO Olivier Prévost erover. ‘Yamaha is meer dan alleen een werkplek: het biedt mensen de mogelijkheid om te groeien, te creëren en betekenisvolle projecten te leiden binnen een wereldwijd vertrouwd merk. Ons EVP weerspiegelt deze toewijding en biedt duidelijkheid, consistentie en inspiratie aan huidig en toekomstig talent in al onze pan-Europese vestigingen.’

Lees ook
- Een eigen kledinglijn als wervingsinstrument, wat wil Status Pro daarmee bereiken?
- De 50 beste wervingscampagnes van 2023
- Alle campagnes van de week
Ook in ‘Campagne van de week’?
Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

