‘Het hele leven telt’-campagne bij ouderenzorgorganisatie Topaz (inzending Topaz)

Conciërge zoekt mbo-verpleegkundige, meneer van Rossum vertelt je er graag alles over! Lees de hele case van Topaz die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 16 maart 2020
Gem. leestijd 3 min 775x gelezen
Deel dit artikel:
‘Het hele leven telt’-campagne bij ouderenzorgorganisatie Topaz (inzending Topaz)

Omschrijving van de case

Op een verfrissende manier werven van verzorgenden en verpleegkundigen voor ouderenzorgorganisatie Topaz. Het nieuwe Topaz-motto ‘het hele leven telt’ vormde het uitgangspunt voor de campagne. ‘Het hele leven telt’ betekent dat we een bewoner van een verpleeghuis goed willen leren kennen. Wie was een bewoner voordat hij/zij naar het verpleeghuis verhuisde? Wat was zijn/haar beroep? Wie zijn belangrijk in het leven van de bewoner?

We willen zijn/haar verhaal zo goed mogelijk in beeld brengen om aan te kunnen sluiten op wat echt belangrijk is in iemands leven. Voor de campagne heeft BVH ervoor gekozen om het beroep van een bewoner centraal te stellen. Uit onderzoek bleek dat andere organisaties in de regio hun medewerkers juist centraal stellen in hun werving. Wij wilden juist de bewoner, waar het in de zorg tenslotte allemaal om draait, de sterren van onze campagne laten zijn.

‘Het overtrof onze stoutste verwachtingen dat we ook bewoners met beroepen als autocoureur en profvoetballer bij ons hebben wonen.’

We hebben 7 bewoners die bij Topaz wonen bereid gevonden om mee te werken aan de campagne. Het overtrof onze stoutste verwachtingen dat we ook bewoners met beroepen als autocoureur en profvoetballer bij ons hebben wonen. Met deze campagne willen wij laten zien dat verpleeghuisbewoners zoveel meer zijn dan hun aandoening en een hele geschiedenis, een heel leven, met zich meebrengen. En zij zoeken verzorgenden en verpleegkundigen die dat verhaal willen leren kennen en snappen dat dit essentieel is om goede zorg te kunnen verlenen.

De campagne bestond uit de lancering van een nieuwe werkenbij-website, een social media-campagne waarin het filmpje van de bewoners centraal stond, advertenties in de krant en banners op locaties. Ook had BVH voor een abricampagne prikkelende teksten bedacht die de nieuwsgierigheid van toekomstige sollicitanten moest wekken.

Wat was de impact van de case?

We hebben heel veel positieve reacties gehad van onze eigen medewerkers, maar ook vanuit de hele zorgsector. Waaronder het ministerie van VWS. Er is een artikel over de campagne gepubliceerd op de website van Waardigheid & Trots. We hebben zelfs van een aantal organisaties het verzoek gehad of ze onze campagne mochten kopiëren. We zien een toename in het aantal kandidaten en verbetering van de kwaliteit van kandidaten. De kandidaten verwijzen naar de uitingen van de campagne en geven aan dat ze om die reden voor Topaz kiezen.

‘We hebben zelfs van een aantal organisaties het verzoek gehad of ze onze campagne mochten kopiëren.’

De bewoners die aan de campagne hebben meegewerkt waren trots op hun deelname. Ze werden extra gezien en vonden het heerlijk om even terug te gaan in de tijd. Een medewerker die heeft meegewerkt aan de campagne: “We zien dat Topaz echt iets doet aan het personeelstekort. Dat de organisatie moeite doet om versterking te zoeken. Dat is fijn voor de bewoners en voor ons. En daarnaast is de campagne mooi en hip. Veel medewerkers hebben de foto’s en filmpjes op social media gedeeld.” We merken dan ook een toename in het aantal volgers op onze social media.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat wij echt de bewoners centraal stellen. In de campagne figureren bewoners van onze verpleeghuizen. Zij zijn super trots dat ze mogen meewerken en in het middelpunt van de belangstelling staan. Hun familie vindt dit geweldig, maar ook medewerkers en vrijwilligers zijn enthousiast dat de bewoner waar zij dagelijks voor zorgen ambassadeur is voor de organisatie. De hele campagne leidt daardoor tot verbinding, trots en enthousiasme in de organisatie. De echtheid van de verhalen raakt mensen. Het is niet in scene gezet, niet vooraf bedacht. De campagne draagt hierbij ook bij aan een positiever imago van de ouderenzorg.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern: Bianca Rozendaal en Marjolein Staat, communicatieadviseurs
Intern: Celly Buters, Marieke Zwetsloot, Michelle den Dulk, recruiters
Extern: BVH Identity Driven Thinking, reclamebureau
Extern: Abovo Media, mediabureau
Extern: Aan Zee Service Design

Ook kans maken op een Werf& Award 2020?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 18 maart 2020 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners