Het Nieuwe Recruitment, dat doe je nooit alleen

Peter Boerman Op 20 augustus 2018 Gem. leestijd 6 min3200x gelezen
Deel dit artikel:
Het Nieuwe Recruitment, dat doe je nooit alleen

Noem het gerust een revolutie in recruitment. In een groep. In een bus. Met een experience. En directe feedback. En het cv pas op het allerlaatst in beeld. Het is een manier die steeds meer bedrijven onvermoed talent brengt, aldus Franklin den Bleker.

Hij heeft alle bezwaren al gehoord. Mensen zouden het niet durven. Of ze zouden het vervelend vinden, om ook andere kandidaten tegen te komen. Maar in de praktijk gaat dat ‘hooguit om een enkeling, echt waar’, zegt Franklin den Bleker, initiatiefnemer van Het Nieuwe Recruitment, kortweg HNR, een werving- en selectiebureau dat het hele recruitmentproces volledig anders aanpakt.

‘Natuurlijk vinden veel mensen het spannend. Maar uiteindelijk loopt iedereen met een glimlach naar buiten’

‘Natuurlijk vinden veel mensen het best spannend wat we doen’, zegt hij. ‘Maar uiteindelijk doen ze toch altijd mee. En daarna volgt bijna altijd de euforie: dat heb ik toch maar mooi gedaan. En dan loopt iedereen met een glimlach weer naar buiten.’

Geen vergaderzaaltjes en cv’s

Bij HNR geen vergaderzaaltjes waar hiring managers een kandidaat aan een kruisverhoor onderwerpen, en de feiten op een cv langslopen. In plaats daarvan wordt een aantal kandidaten op een speciale Wervingsdag tegelijk bij elkaar gebracht, samen met een aantal mensen van de opdrachtgever, zoals de recruiter, de hiring manager, toekomstige collega’s.

Gezamenlijk doen ze dan een ‘experience‘ die (meestal) aansluit op de vacature. Dat kan op een LandRover-baan zijn, zoals recent voor Codema gebeurde, en die 30 augustus opnieuw plaatsvindt. Zo rond de 50 deelnemers deden op die eerste dag mee aan de Codema Experience Day. Eén bus met deelnemers reed vanuit Limburg, een andere vanuit Rotterdam. Al met al leverde dat uiteindelijk 12 vervulde vacatures op. De volgende dag, eind augustus, moet nog eens zo’n 8 vacatures vervullen.

Ander voorbeeld: Spindler Installatietechniek. Op hun wervingsdag mochten kandidaten voor de functies van loodgieter of tekenaar aan een zipline door het Feyenoord-stadion vliegen. Ook weer eens een nieuwe ervaring waarover zeker thuis in geuren en kleuren verteld zal zijn.

Sourcen of solliciteren

Het Nieuwe Recruitment vindt kandidaten voor zulke dagen door ze zelf te sourcen, of door speciale campagnes ervoor op te zetten, waarop kandidaten zelf solliciteren. Het kan gaan om meerdere vacatures, dan kan de groep tot wel 50 mensen oplopen. Maar het gebeurt ook dat er maar 1 of 2 vacatures zijn, en dan zijn de groepen kleiner, en ook de aanpak anders, aldus Den Bleker. ‘Denk aan gemiddeld zo’n 4 tot 5 mensen per vacature.’

Eerlijke kans voor iedereen

Heel belangrijk, zegt hij, is dat het concept ‘eerlijke kansen voor iedereen’ biedt. Op de wervingsdag wordt hiërachie of werkervaring ‘vergeten’, en gaan alle kandidaten samen aan de slag. Kennis van groepsdynamica helpt vervolgens om de kwaliteiten van mensen in kaart te brengen en de opdrachtgever te ondersteunen bij de uiteindelijke selectie. Of, makkelijker gezegd: talent komt vanzelf bovendrijven.

‘Op je cv staan de vruchten van jouw talenten. Maar met die talenten kun je ook iets heel anders gaan doen’

‘We gooien het cv niet weg’, benadrukt Den Bleker. ‘Maar het komt voor ons wel helemaal achteraan het proces. We willen eerst weten: wat drijft iemand nou? Om wat voor iemand gaat het? We willen iemands talent testen, in plaats van zijn of haar ervaring. Op je cv staan de vruchten van wie je bent, van jouw talenten. Maar het kan ook dat je met die talenten iets heel anders gaat doen. Dat leggen wij vaak bloot.’

Kan het voor elke functie? Zeker, zegt Den Bleker. ‘Of het nou voor de monteur is, of voor de general manager, we hebben ze allemaal al voorbij zien komen.’ Het enige dat een bedrijf volgens hem nodig heeft is: lef. De durf om het anders te doen, om mensen te willen zien zoals ze zijn, in plaats van wat op hun visitekaartje staat. En om iedereen in de organisatie mee te laten kiezen. ‘Het is al heel vaak voorgekomen dat een opdrachtgever iemand heeft aangenomen van wie ze zeiden: die zou ik op basis van zijn cv nóóit een kans hebben gegeven. En over wie ze achteraf toch heel tevreden zijn.’

‘We hebben laatst nog iemand van 62 aan een halfjaarcontract geholpen’

Leuk voorbeeld, zegt hij: ‘Wij laten mensen meedoen van boven de 50. Zo hebben we laatst nog iemand van 62 aan een halfjaarcontract geholpen. Als ik hem via een gewone werving- en selectieprocedure had voorgesteld, zou ik waarschijnlijk uitgelachen zijn.’

Van assessment tot onboarding

Een jaar of 8 geleden begon het. Voor Gamma en Karwei zette hij – ‘heel revolutionair’ – een dag op waarbij kandidaten tegelijk werden uitgenodigd. Daarna volgde Portbase, dat werkt voor onder meer het havenbedrijf van Rotterdam en Amsterdam. En zo groeide het concept steeds verder uit.

Den Bleker combineerde hierin zijn kennis van groepsprocessen met dat van werving en selectie. Inmiddels is er ook een assessmentbureau bij (TalentProof), dat de mensen voor of na de wervingsdagen op verschillende onderdelen kan testen. En ook onboarding is toegevoegd. ‘Dan organiseren we bijvoorbeeld een dag waarop we met alle nieuwe medewerkers gaan koken of zeilen, om zo mensen te helpen integreren.’

Open en transparant, en leuk voor de kandidaten

Met de wervingsdagen doet HNR eigenlijk twee dingen, zegt Den Bleker. ‘We voorkomen aan de ene kant dat een directeur op het laatst zegt: hmm, ik heb toch geen klik met de kandidaat. En aan de andere kant voorkomen dat je als kandidaat onterecht wordt afgewezen, omdat je cv misschien niet helemaal aansluit.’

‘We zijn pas tevreden als kandidaten de dag met een 9 waarderen’

Het gaat erom het proces zoveel mogelijk open en transparant te maken. En leuk voor de kandidaten. Zelfs als ze uiteindelijk worden afgewezen. ‘We zijn pas tevreden als ze de dag met een 9 waarderen.’ Directe feedback is daarbij belangrijk onderdeel van de wervingsdagen. ‘Wij geloven in feedback zonder veroordeling. Iedereen moet er iets van opsteken. Of je nou uiteindelijk de baan bemachtigt of niet.’

Liever ontmoetingen dan feiten

Het doel van de dag is ook helemaal niet de baan, zegt hij. ‘Het doel is dat je leert: wie ben ik? Wat wil ik? Misschien een baan. Misschien ook wel een baan bij een ander. Het gaat erom dat je een spiegel te zien krijgt. Wij zijn op zoek naar een ‘ik-vind-en-ik-voel’-boodschap, niet naar een ‘dit-heb-ik-allemaal-gedaan’-boodschap. Dat zijn allemaal maar feiten. Wij zoeken veel liever de verbinding, de ontmoeting, echte interesse in elkaar. Van ontmoetingen krijg je energie, van alleen feiten loop je leeg.’

‘Talent is er bijna altijd. Je moet het leren zien’

Groot voordeel van de wervingsdagen is dat kandidaten ‘uit hun sollicitatie-modus’ raken, zegt Den Bleker. ‘Je kunt niet je voorbereide standaardverhaaltje afdraaien. Ook de andere kandidaten stellen jou vragen.’

‘Je kunt als kandidaat op de wervingsdag niet je voorbereide standaardverhaaltje afdraaien’

Ander voordeel is volgens hem dat het ‘supereffectief’ is: je ziet immers alle kandidaten op 1 dag. En het levert bedrijven dus kandidaten op die ze anders waarschijnlijk over het hoofd hadden gezien. ‘Onze ervaring is: talent is er wel. Bijna altijd. Je moet alleen wel anders gaan kijken.’

Hoog commitment, want collega’s doen mee

Veel van de mensen die via de wervingsdagen van de afgelopen 4 jaar zijn aangenomen, werken nog steeds bij de betreffende organisaties, zegt Den Bleker trots. ‘In elk geval een veel hoger percentage dan via traditionele procedures. Dat komt ook omdat het commitment veel groter is. Als directe collega’s betrokken worden in de selectie, zorgen ze echt wel dat het een succes wordt.’

‘Wij geloven in serendipity

De kracht zit hem in verrassende matches. ‘Wij geloven in serendipity‘, zegt Den Bleker. ‘Dat je via toeval vindt wat van waarde is. Maar dat toeval moet je soms wel een handje helpen’, voegt hij er daarna aan toe. De krappe arbeidsmarkt geeft daarbij een steuntje in de rug. ‘Het is tijd voor nieuwe paradigma’s. Het traditionele model werkt niet meer. We moeten nu wel naar nieuwe manieren kijken. Mijn droom is dat we gaan recruiten op een manier dat de mens centraal staat. Dat mensen de kans krijgen om hun talenten te laten zien, in plaats van alleen maar hun cv.’

Lees ook:

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.