Gem. leestijd 4 min  28x gelezen

Zó vond de apothekersbranche het recept voor zijn nieuwe campagne

Het is tijd voor een nieuwe generatie apothekersassistenten. Een swingende campagne moet daar – met enige vertraging – voor zorgen. En dat alles onder de noemer Het Recept voor Jouw Toekomst. Hoe kwam die campagne zo tot stand?

Het artikel gaat hieronder verder.

Masterclass Employer branding

Neem een voorsprong met een sterk werkgeversmerk. Om nieuw talent binnen te halen én om te verbinden met jouw ...

Bekijk event
Lees meer over Masterclass Employer branding
Zó vond de apothekersbranche het recept voor zijn nieuwe campagne

‘We realiseren ons dat het beroep apothekersassistent niet altijd positief in het nieuws is, en dat vinden we erg jammer. We zetten ons daarom actief in om zichtbaar te maken hoe leuk en betekenisvol het werk van de apothekersassistent is. Met hopelijk als resultaat dat meer jongeren kiezen voor de opleiding tot apothekersassistent’. Louwrien Buisman, directeur bij de Stichting Bedrijfsfonds Apotheken had het niet beter kunnen uitdrukken. Eind vorig jaar was de nieuwe arbeidsmarktcampagne eigenlijk al klaar. Maar aangekondigde stakingen en rumoer deden de stichting besluiten hem toch maar even in de wachtkamer te zetten.

De tijd is nu eindelijk rijp voor de campagne om uit de wachtkamer te komen.

Nu er eindelijk een onderhandelingsakkoord over een nieuwe cao ligt, en de wind een beetje is gaan liggen, kan de campagne dan toch zijn primeur beleven. En dus kan iedereen nu zien hoe leuk, veelzijdig en swingend het werk in de apotheken is, aan de hand van de campagne met de woordspelige titel Het Recept Voor Jouw Toekomst. Het is voor het eerst dat een wervingscampagne van deze omvang in de apotheekbranche wordt gelanceerd, meldt Buisman. De campagne is in opdracht van en in samenwerking met SBA ontwikkeld door het Amersfoortse mediabureau NetwerkZes (ook bekend van de Groeien door Groen-campagne).

Meerjarige campagne

Het is duidelijk de bedoeling er een meerjarige campagne van te maken. Met de campagne wil SBA de nieuwe generatie apothekersassistenten werven en ervoor zorgen dat jongeren de opleiding en het vak vaker in overweging nemen bij het maken van een studiekeuze. Ook de ouders informeren speelt daarin een grote rol. Al is duidelijk dat het campagnemateriaal, zoals het speciaal gemaakte nummer en de catchy clip op YouTube, toch vooral de jonge doelgroep voor ogen heeft.

‘Juíst nu is het moment om dit onmisbare beroep in een positief daglicht te zetten.’

‘Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst voldoende gekwalificeerde apothekersassistenten zijn, heeft het bevorderen van instroom en het opleiden van apothekersassistenten een hoge prioriteit. Juíst nu is het moment om dit onmisbare beroep in een positief daglicht te zetten’, aldus Buisman. ‘Deze campagne, die gedeeld gaat worden door de hele branche, gaat daarbij helpen. Alle bijna 2.000 apotheken, de ruim 22.000 medewerkers én de onderwijsinstellingen in dit veld zijn opgeroepen om actief mee te doen aan de campagne.’

Grote tekorten

De campagne komt uiteindelijk niets te vroeg. Want als er ergens een sector is waar de personeelstekorten groot zijn, en de vooruitzichten moeilijk, dan is het wel die van de apothekers. Zo is bijna 1 op de 6 apothekers de 60 jaar al gepasseerd, waardoor een grote uittocht dreigt, en blijkt het met name moeilijk om jonge apothekersassistenten te binden. Van de uitstromers uit de openbare apotheken bleek in 2020 zelfs bijna de helft (47%) jonger dan 35 jaar.

Tegenover iedere 43 instromende apothekersassistenten staan er 57 die uitstromen.

Tegenover iedere 43 instromende apothekersassistenten stonden er in dat jaar 57 die uitstroomden. En dat is sinds die tijd eigenlijk nauwelijks beter geworden. Het is inmiddels zo erg dat er apotheken zijn die (tijdelijk) hun deuren moeten sluiten omdat ze de personele bezetting niet rond kunnen krijgen. Lastig, als je er voor je medicijnen afhankelijk van bent.

Aangesloten apotheken kunnen zelf het beschikbare promotiemateriaal downloaden en uitdragen, bijvoorbeeld door in de apotheek de posters op te hangen of de flyer neer te leggen. Ook is er een narrowcasting video, met een QR-code die je naar de website werkenindeapotheek.nl leidt, waar geïnteresseerden alles over het vak en de opleiding tot apothekersassistent kunnen vinden. Voor de deelnemende apotheken is zelfs een contentkalender ontwikkeld, waarmee ze zelf hun content vooruit kunnen plannen. Laten we zeggen: het recept ligt klaar. Nu maar hopen dat het voorgestelde medicijn ook werkt.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Credits fotografie folders: © 2025 Joyce van Goverde, fotografie campagne: Studio Pothoff, © NetwerkZes 

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners

 

Zomeractie 2025

Welk cadeau kies jij?