Het hele recruitmentproces in 30 seconden, is dat mogelijk?

Het recruitmentproces verkorten naar 30 seconden. Is dat mogelijk? Geert-Jan Waasdorp vertelt er meer over.

Geert-Jan Waasdorp Op 05 februari 2020 Gem. leestijd 3 min816x gelezen
Deel dit artikel:
Het hele recruitmentproces in 30 seconden, is dat mogelijk?

Wat de film Moneyball (met Brat Pitt in de hoofdrol) was voor HR Analytics, zou de film ‘The Founder’ (met in de hoofdrol Michael Keaton) zomaar eens kunnen zijn voor het recruitmentproces. Deze film staat op Netflix en gaat over het ontstaan van McDonald’s.

Standaardisatie. Geen uitzonderingen. Geen heilige huisjes meer. En geen half werk.

Een buitengewoon interessante scène gaat over het zogenoemde ‘Speedee Service System’, waarin de broers Dick en Mac uitleggen hoe zij totaal anders naar het bestaande proces van hamburgers bakken zijn gaan kijken. In plaats van 30 minuten wachten in je auto op een hamburger die vaak niet aan je wensen voldeed, gingen zij naar een systeem waarin in je binnen 30 seconden aan een venster (zelf ophalen) de perfecte hamburger kreeg. Een hit!

We kunnen veel leren van hoe zij dit hebben opgepakt. Een perfecte vergelijking met recruitment, werving en arbeidsmarktcommunicatie is te trekken. Het proces wordt helemaal omgedraaid. Alles en iedereen wordt perfect getraind in zijn rol. Standaardisatie. Geen uitzonderingen. Geen heilige huisjes meer. En geen half werk. Het moet perfect zijn. Als je het filmpje bekijkt, zou je alle keukenonderdelen moeten zien als ‘touchpoints’ met de kandidaat en de werknemers van McDonald’s als recruiters en hiring managers

Je hebt je contract al, voordat je gesprek begint

Stel eerst alles wat je altijd al hebt gedaan ter discussie en stel vervolgens het onmogelijke als doel. Bijvoorbeeld: geef iemand een contract, al voor het sollicitatiegesprek. Wat gebeurt er dan? Niet zozeer het wat en wie heb je nodig om iemand binnen 30 seconden aan te nemen, maar meer hoe kun je iemand in 30 seconden aannemen? (note: de 30 seconden mag je symbolisch zien, en er bijvoorbeeld ook 30 minuten, 3 uur of 3 dagen van maken).

Hoe kun je iemand in 30 seconden aannemen?

Of neem het voorbeeld dat iemand niet meer hoeft te solliciteren, maar direct een kennismakings- of sollicitatiegesprek inplant bij een hiring manager. Je gebruikt Calendly als tooling, je hebt getrainde hiring managers en een recruiter die het proces begeleidt of het gesprek voorbereidt en klaar is Kees. Je zou zelf het contract al opgestuurd kunnen hebben, voordat de persoon op gesprek komt. En als er per se nog een functionele test of assessment nodig is, kan die ook vooraf zijn gedaan.

Of: je sollicitatiegesprek is je eerste werkdag

Hoe het ook kan: de dag dat je komt solliciteren, is je eerste werkdag. Die dag ben je werknemer van de organisatie en draai je gewoon mee. Je kunt de hele dag kijken, ruiken en proeven bij de organisatie en diverse gesprekken voeren. De dag eindigt met het tekenen van het contract. Je tweede werkdag is dan natuurlijk het moment dat je echt kunt beginnen.

Elke vacature is een brochure

Elk huis dat in Nederland te koop staat, heeft een digitale brochure. Sommige duurdere woningen of nieuwe wijken die gebouwd worden, hebben een hele catalogus. Het bijzondere is dat een gemiddelde hire, succesvolle plaatsing of bemiddeling gemiddeld twee keer zoveel oplevert als het verkopen van een huis. Maar waarom hebben we dan niet voor elke vacature ook een eigen brochure, met daarin een uitgebreide omschrijving van functie, team, leidinggevende, cultuur, bereikbaarheid, en arbeidsvoorwaarden? Ik ben ervan overtuigd dat, gebruikmakende van standaardformats en tools als Recruitment Accelerator, elke vacature binnen 2 uur een eigen fantastische brochure kan hebben, zoals het executive searchbureau Top of Minds dit nu ook al laat zien.

Zorg dat je durf, lef en kennis hebt.

Naast durf en lef is misschien wel het belangrijkste ingrediënt om naar 30 seconden-recruitment te gaan: de kennis die je hebt over het vakgebied. Hoe goed ben je in arbeidsmarktcommunicatie en recruitment? Ken je de spelregels en complexiteit van het vak? En: hoe goed luister je naar de wensen van de kandidaat? En – last but not least – hoe goed kun je nieuwe (tech)trends vertalen naar kansen voor je organisatie? Op maandag 10 februari trap ik de Webinar Week af namens de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie met de 10 meest opvallende recruitmenttrends voor 2020 (en verder). Naast datgene dat hierboven al is besproken, komen er nog 9 heel andere leuke trends terug.

Meer weten?

Wat zijn de 10 meest opvallende recruitmenttrends in 2020? Geert-Jan Waasdorp vertelt het het in zijn webinar tijdens de webinar week van Werf&. 

  • Schrijf je hier meteen in voor dit webinar

Of schrijf je in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Deel dit artikel:
Geert-Jan Waasdorp

Geert-Jan Waasdorp

Entrepreneur en investeerder bij o.a. Intelligence Group, Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, Werf&, Arbeidsmarktkansen, Recruitment Accelerator en Recruiteverywhere.com
Geert-Jan Waasdorp is directeur van Intelligence Group en uitgever van Werf-en.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.