Het succes van YungCapital Records (inzending YoungCapital)

YoungCapital en Top Notch starten YungCapital Records: een talent incubator, die het oude speelveld doorbreekt en kansen creëert voor jong talent in de muziekindustrie. Lees de hele case van YoungCapital die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2020.

Redactie Op 01 april 2020
Gem. leestijd 4 min 1143x gelezen
Deel dit artikel:
Het succes van YungCapital Records (inzending YoungCapital)

Omschrijving van de case

YoungCapital is de recruitmentspecialist voor jongeren, en met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar zijn de 1.300 medewerkers van YoungCapital zelf het levende bewijs van de impact die jongeren kunnen maken. Omdat we geloven dat jongeren de toekomst hebben, openen we deuren voor hen, die tot nu toe altijd gesloten bleven.

Omdat we geloven dat jongeren de toekomst hebben, openen we deuren voor hen, die tot nu toe altijd gesloten bleven.

Op een manier die nog niet één ander bedrijf in de zakelijke dienstverlening eerder heeft gedaan; we startten samen met Top Notch, het grootste platenlabel van Nederland, een record label: YungCapital Records. Sprout dacht dat het een 1 aprilgrap was, maar niets was minder waar: we gingen er echt voor.

Allang geen niche meer

Want wat verbindt er meer dan muziek? Nederlandse hiphop domineert de hitlijsten en is allang geen niche meer, maar voor iedereen. Een scene waar hard werken, talent, creativiteit en ondernemerschap zich verenigt en uit in succes en geld. De jongeren luisteren naar de nieuwste hiphop tracks, lezen de succesverhalen van hun helden, maar samen praten over een carrière in de creatieve industrie? Dat is voor veel jongeren slechts een droom. Met die gedachte gaf YoungCapital de regie uit handen aan de artiesten, creatieve makers en jonge talenten van nú.

Nederlandse hiphop domineert de hitlijsten en is allang geen niche meer, maar voor iedereen.

YungCapital Records, met aan het roer artiest Bizzey als ceo, en alles wat bij een label hoort: samenwerken met artiesten, kansen voor nieuw talent, vette videoclips, muziek in de hitlijsten en merchandise. We werken samen met gevestigde en opkomende namen, en bieden jongeren de kans om eraan mee te werken. Binnen het overkoepelende doel om gesloten deuren te openen, positioneren we het label als een talent incubator, die het traditionele speelveld doorbreekt én kansen creëert voor jong talent in de muziekindustrie: voor opkomende artiesten, schrijvers, fotografen, filmmakers en ga zo maar door.

Kortom, we brengen de arbeidsmarkt en muziekindustrie samen, met bijvoorbeeld de WORK.SESSIE. Waar een select aantal jongeren de kans kreeg om carrièreadvies te vragen aan dé top van de muziekindustrie.

Wat was de impact van de case?

We voerden campagne zoals jongeren dat doen: een YouTube-kanaal, label-website en social media-campagne via Instagram. Ook maakten we een Suits-achtige trailer met hitartiesten, Bizzey’s vaste clipmakers en het grootste jongerenmedium op Instagram: ParraTV. Met als doel: buzz creëren rondom YungCapital Records en zo een serieuze follower base opbouwen, voordat we de eerste videoclip + track releasen.

Kansen om aan de slag te gaan in de muziekindustrie zijn schaars, en dat hebben we gemerkt…

Kansen om aan de slag te gaan in de muziekindustrie zijn schaars, en dat hebben we gemerkt: na de lancering van YungCapital Records stroomde de mailbox vol. Iedereen wilden meebouwen aan het label: jonge makers, creatives, fotografen, marketeers en producers. En met succes. De inmiddels platina single ‘Last Man Standing’ is op Spotify 18 miljoen keer gestreamd. ‘Last Talent Standing’ is inmiddels 70.000 keer gestreamd en ‘Loco’ 600.000 keer.

Zonder zelf te investeren, was de impact van YungCapital Records groot op social media. Niet alleen had de hele scene het erover, zoals Ali B, Famke Louise, ParraTV en RapNieuws. Maar we zien ook resultaat in onze social media-cijfers: het YungCapital-Instagramaccount heeft nu meer dan 12.300 volgers en het YouTube-kanaal meer dan 10.000 subscribers. We hebben – nog zonder de User Generated Content – uiteindelijk 15.700.000 impressies gegenereerd, en 486.000 likes en 18.600 comments ontvangen. Daarnaast wisten we met YungCapital Records ook de nieuwsmedia goed te bereiken, dit leverde een earned media value van 1.600.000 euro op.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

YoungCapital gelooft dat jong talent de toekomst heeft en vindt het daarom belangrijk dat ook deuren die normaal gesloten blijven, voor hen geopend worden. Hiphop is een scene waar jong talent, creativiteit en ondernemerschap zich verenigen. Het is een mysterieuze industrie, die zich letterlijk achter de schermen afspeelt. Met dit platenlabel hebben wij jongeren een inkijkje gegeven in deze wereld en jong talent een kans gegeven om in deze industrie te gaan werken.

Het winnen van de award zou ons extra stimuleren om vanuit het geloof dat jongeren de toekomst hebben, out of the box te blijven denken. Om jongeren te bereiken, uit te dagen en kansen te geven. En waardoor bijzondere en toffe samenwerkingen ontstaan met organisaties als Top Notch. Allemaal om ervoor te zorgen dat jongeren zich included voelen en gaan geloven in een toekomst op deze uitdagende arbeidsmarkt of in welke branche dan ook.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

YoungCapital en TopNotch

Meer weten over de Werf& Awards 2020?

Bekijk hier alle inzendingen van 2020. Of lees hier meer over de Werf& Awards.

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners