Het tv-interview dat Ben Mandemakers bijna 20 nieuwe managers opleverde

Redactie Op 09 maart 2018
Gem. leestijd 3 min 1520x gelezen
Deel dit artikel:
Het tv-interview dat Ben Mandemakers bijna 20 nieuwe managers opleverde

Humberto Tan interviewde vorig jaar – samen met potentiële managers en directeuren – DMG-oprichter Ben Mandemakers. Het leverde de grootste woonretailer van Nederland al 18 nieuwe managers op. Hoe kwam het zover?

Lees de hele case van Scheepens Reclame die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Formulemanagers en directeuren werven voor Nederlands grootste woonretailer is niet eenvoudig. De match maken tussen een organisatie met een zeer specifiek DNA en de juiste mensen in heel Nederland is een arbeidsintensief en kostbaar proces. De kandidaten moeten commercieel en klantgericht zijn, leidinggevende competenties hebben en zich bovendien kunnen vinden in de ondernemingsstijl van Ben Mandemakers.

Filosofie tot in de haarvaten

De gemiddelde kosten per geworven kandidaat zijn dan ook hoog. Ook omdat De Mandemakers Groep (DMG) toch nog best een onbekende is bij potentiële kandidaten. Wij bedachten daarom een methode om in één keer veel mensen over de vloer te krijgen en die een klip-en-klaar beeld te geven van hun mogelijke volgende werkgever: Humberto Tan interviewt Ben Mandemakers; de oprichter en de man wiens filosofie tot in de haarvaten van de organisatie wordt beleefd.

Met een mooie campagne onder de slimme titel ‘Ben. Jij. De toekomst?’, een strakke uitvoering en klinkende resultaten is dit een campagne waar we als Scheepens trots op zijn.

Wat was de impact van de case?

De intensieve samenwerking tussen de recruiters en marketeers leverde een beter inzicht in de employer branding op. En het zorgde voor mooie cijfers. Zoals: 24,1% meer bezoekers op de werkenbij-site, 8.228 unieke bezoekers op de campagnesite, 242 aanmeldingen voor het evenement en tientallen serieuze gesprekken. Die gesprekken leidden tot de aanname van 18 nieuwe managers en directeuren.

In de slipstream trok het evenement ook kandidaten voor andere functies

Het directe doel was managers en directeuren werven, maar in de slipstream van het evenement en de on/offline communicatie trok het ook kandidaten voor andere functies. De film van het evenement zelf maakt het voor recruiters eenvoudiger om kandidaten een goed beeld van de onderneming te geven. Met andere woorden; de impact van de case heeft een accelererend effect op alle huidige HR activiteiten.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

We hebben samen in een segment waarin werving echt ingewikkeld is, het employer-brand van De Mandemakers Groep in korte tijd stevig neergezet en ingebed in een beleving die online begon en naadloos doorliep in een stijlvol evenement. Dankzij de interviewopzet, waarbij ook bezoekers vragen mochten stellen, hebben 100 op competentie en skills gecheckte kandidaten een beter beeld gekregen van De Mandemakers Groep en hun carrièrekansen. Dat heeft geresulteerd in tientallen gesprekken en (tot nu toe) 18 nieuwe management-collega’s.

De video van het evenement wordt nu gebruikt om de interne trots te versterken

Omdat we het event opnamen als een tv-programma konden we het verslag nadien delen met iedereen binnen de Groep. Deze video wordt nu gebruikt om de interne trots te versterken en om sollicitanten alvast een goed beeld te geven van hun mogelijke nieuwe werkgever.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

De Mandemakers Groep:

  • Wim de Ruiter – Holding Directeur De Mandemakers Groep
  • Yvonne van Rooij-Huijbregts – online recruitment marketeer
  • Corina van Hemert – Manager Recruitment
  • Jan Strik – Directeur HR Service

Scheepens:

  • Stefan van Hulten – Directeur/Eigenaar
  • Al-Willem Spenkelink – Accountmanagement
  • Rosanne Hendrikx – Projectmanagement
  • Eelco Anneveldt – Creatieve directie
  • Tim Lubberdink – Campagne Management

Lees ook:

werf& awards 2018Ook kans maken op een Werf& Award?

Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 13 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Of liever eerst nog even terugblikken op 2017?

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners