Hoe arbeidsmarktdata vanuit Nederland steeds verder de wereld veroveren

Nederland heeft een goede naam op het gebied van arbeidsmarktdata. En daarvoor is nu ook over de grens steeds meer interesse, ziet Jobdigger-directeur Adelbert Smal. ‘We laten de data letterlijk voor je werken.’

Peter Boerman Op 03 november 2021 Gem. leestijd 3 min337x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe arbeidsmarktdata vanuit Nederland steeds verder de wereld veroveren

Ongeveer 1 miljoen bronnen in België. Nog eens zo’n aantal in Nederland. En al meer dan 2 miljoen bronnen in Frankrijk. Als het gaat om vacatures, dan laten de spiders van Jobdigger weinig onbenut. Geduldig speuren ze het hele internet af, op zoek naar vacante functies. Om die vervolgens in kaart te brengen, te ontdubbelen, te classificeren (volgens een eigen methode), te verrijken met informatie uit externe bronnen, en ten slotte te analyseren.

‘Ook de kleinste werkenbij-sites vinden wij.’

‘Ook de kleinste werkenbij-sites vinden wij’, zegt Adelbert Smal, directeur van het Arnhemse databedrijf. Niet gek dus dat bijvoorbeeld het UWV steeds meer op hun informatie vertrouwt, net als de meeste grote uitzenders. De Jobdigger-data haalden recent zelfs Nieuwsuur, in een item over de enorme schaarste aan ICT’ers. ‘In plaats van de gegevens van het CBS. Dat geeft denk ik wel aan dat we steeds meer geaccepteerde autoriteit zijn’, reageert hij.

jobdigger data

Groei over de grens

Het online tellen van vacatures en die vervolgens weten te analyseren lijkt misschien niet iets waar we in Nederland typisch goed in zijn. Maar opvallend genoeg blijkt dat internationaal wel zo te zijn. In andere landen zijn nauwelijks partijen als Jobdigger te vinden, die hiervoor de technologie in huis hebben. En dus begint ook over de grens de belangstelling toe te nemen, merkt Smal. ‘We zitten al een aantal jaar in het buitenland. Maar we merken nu een steeds grotere interesse, en zijn dus wel bezig met een stevige uitbreiding.’

‘Door corona is in Duitsland, Frankrijk en België een inhaalslag gemaakt in de digitale transformatie.’

Vooral Frankrijk en Duitsland staan daarbij het eerst in het vizier. ‘In Nederland zijn we al redelijk ver met de digitale transformatie op de arbeidsmarkt. Met name door corona is in Duitsland en Frankrijk en zeker ook in België een behoorlijke inhaalslag gemaakt. Je ziet dat elke grote uitzender daar dit thema momenteel omarmt. Iedereen wil meer evidence based werken, waarbij je – letterlijk en figuurlijk – de data voor jou kunt laten werken. Daarmee kun je bijvoorbeeld ophalen waar jouw kansen liggen vanuit de vacaturekant, maar ook waar de kansen liggen met je bestaande kandidaten.’

Virtual Sales Recruiter

Want het gaat allang niet meer alleen om alleen maar vacatures tellen, en daarvan regelmatig leuke overzichten maken, benadrukt Smal. De data leveren ook tal van andere kansen op. Samen met het Vlaamse theMatchBox ontwikkelde Jobdigger Insights bijvoorbeeld afgelopen jaar een oplossing, die accountmanagers en recruiters de mogelijkheid om binnen hun ATS-systeem (zoals Carerix) snel en efficiënt matches te vinden. Of het nu gaat om klanten, kandidaten of salesleads, dit matchingssysteem, de Virtual Sales Recruiter geheten, vindt ze allemaal.

‘De data leveren recruiters tal van kansen op.’

De recruiter kan hierdoor met één klik matchende kandidaten terugvinden voor een bepaalde vacature, of andersom: matchende vacatures tonen voor een kandidaat in het ATS. En als je geen eigen opdrachten hebt, kun je hiermee ook de kandidaat matchen met alle externe vacatures,op basis van de arbeidsmarktdata van Jobdigger en achterliggend het DoelgroepenDashboard van Intelligence Group. Voor salespersonen zorgt de Virtual Sales Recruiter ervoor dat ze zich kunnen focussen op de prospects met vacatures waar je kandidaten voor hebt in je ATS.

Data = kansen

Het zijn dit soort matchingstechnologieën waar Smal veel van verwacht, zegt hij. ‘Data gaan steeds meer voor jou ophalen waar jouw kansen liggen. Doordat het matches laat zien die je zelf niet had kunnen bedenken. Zo kun je als bureau veel sneller en veel beter aan de slag met je focusprofielen, en kun je kandidaten gericht gaan benaderen.’

‘Alleen als je op de kwaliteit van je data kunt vertrouwen, kun je er beslissingen op baseren.’

Daarbij is wel één ding cruciaal, benadrukt hij. En dat is: data-kwaliteit. ‘Want alleen als je op de kwaliteit van je data kunt vertrouwen, kun je er beslissingen op baseren’, zegt Smal. ‘Daarom zijn wij ook ISO-gecertificeerd. En laten we onze data monitoren aan de hand van moderatoren, die steekproefsgewijs controleren of we wat we online vinden ook goed classificeren. Dus: is het een intermediair of directe opdrachtgever? Klopt het opleidingsniveau? Dat soort vragen. Uit die audits blijkt dat we in Nederland en België al tot 95% nauwkeurigheid halen, en in Frankrijk ook aardig daarnaartoe op weg zijn.’

Plan-do-check-act

Plan-do-check-act, in hoog tempo’, noemt hij het. ‘In België hebben we getest met 5 à 6 grote pilotklanten, die actief zijn in diverse branches. Vinden we alle op internet geplaatste vacatures? En classificeren we die ook goed? Zo hebben we heel intensief samen doorontwikkeld, en halen we steeds verder het niveau omhoog.’

Die kennis komt bijvoorbeeld van pas in de ‘SWOP Recruiter’-desktop app, die House of HR afgelopen zomer lanceerde. Dit gratis digitale platform ondersteunt Belgische mkb-bedrijven hun dagelijkse vacatures te vervullen, en is gekoppeld aan SWOP, de in 2016 gelanceerde app die werkzoekenden kunnen gebruiken om een nieuwe baan te vinden. Mkb-bedrijven zijn vaak te klein om een eigen ATS aan te schaffen, en deze app moet daar een goede oplossing voor zijn, aldus Rika Coppens, CEO van House of HR, die de app de komende tijd ook wil uitrollen naar Nederland en Duitsland.

Relevante datapunten

Als kandidaat krijg je daarmee steeds meer macht in handen, aldus Smal, wiens Jobdigger partner van de SWOP App is. ‘Je kunt als kandidaat zeggen waar je behoefte aan hebt, en dat krijg je dan geautomatiseerd in je app. Het gaat echt al om matching de andere kant op. Ik vind dat best bijzonder, hoe House of HR daarmee het stuur aan de kandidaat geeft.’

‘Best bijzonder, hoe House of HR het stuur aan de kandidaat geeft.’

En dat dus mede dankzij de data van Jobdigger. ‘We kennen de vraag van directe werkgevers en van intermediairs in een bepaalde regio. We kunnen bedrijfsanalyses maken op het niveau van één werkgever, maar ook van hun concurrenten. Wat zijn de skills die zij vragen? Wat zijn de salarisniveaus? Dat levert voor heel veel organisaties heel relevante datapunten op. Je hoeft je niet te abonneren op alle jobboards, en daar dan individueel te gaan zoeken. Bij ons heb je alles in één overzicht. Bovendien zijn onze data volledig geïntegreerd met grote ATS’en in België, Nederland en Frankrijk.’

Letterlijk over de grens

Het volledig geautomatiseerde recruitmentproces komt daardoor steeds dichterbij. Dat is bijvoorbeeld handig voor uitzendbureaus in de grensregio’s, aldus Smal. ‘Als je in Breda woont is Antwerpen dichterbij dan Amsterdam. Maar hoe vind je kandidaten over de grens? Dat gebeurt nog vrij weinig. Maar juist omdat de krapte toeneemt, moet je soms letterlijk en figuurlijk je grenzen verleggen. Met onze data kun je dat mogelijk maken.’

‘Je moet het model natuurlijk wel trainen voordat je de kwaliteit van je data kunt garanderen.’

Dat grenzen verleggen doet Jobdigger zelf ook. Deze maand nog wil het bijvoorbeeld in Duitsland volop aan de slag. ‘We hebben daar al vijf pilotklanten klaarstaan om te gaan testen. Dat gaan we op eenzelfde manier doen als in België. Al is wel elk land, en elke arbeidsmarkt, anders. Er zijn bijvoorbeeld arbeidsrechtelijke verschillen, of verschillen in opleidingsniveaus. We hebben daar een standaard plan van aanpak voor. Maar je moet het model natuurlijk wel trainen voordat je de kwaliteit van je data kunt garanderen naar je klanten toe. Want daar gaat het uiteindelijk om.’

14.000 woordclusters

Digitaal worden, slimmer kunnen werken, meer leads kunnen genereren, meer tijd voor tevreden kandidaten en klanten. Het is de missie van Smal om het voor zoveel mogelijk bureaus in de Europese arbeidsbemiddeling mogelijk te maken. Het is geen makkelijke reis, geeft hij toe. ‘We hebben alleen al in Nederland bijvoorbeeld 3.600 beroepen handmatig ondergebracht in 14.000 woordclusters. Zo kun je nu een heel bedrijf in skills opdelen, maar ook per functie, en daar op matchen.’

‘Klanten kunnen we volledig online onboarden. Wat dat betreft heeft Covid dus ook wel zo z’n voordelen gehad…’

En dat tot nu toe dus alleen nog maar voor Nederland. Nog genoeg te doen dus, aldus Smal. En dan heeft corona zijn bedrijf ook wel de wind in de rug gegeven. Niet alleen vanwege de versnelde digitale transformatie, waar veel bureaus nu om schrééuwen. Maar juist ook omdat het internationale samenwerking makkelijker heeft gemaakt. ‘We kunnen nu veel meer op afstand doen. Ook buitenlandse prospects vinden het nu vanzelfsprekend om online demo’s te doen. En klanten kunnen we volledig online onboarden. Wat dat betreft heeft Covid dus ook wel zo z’n voordelen gehad…’

Lees ook

Tags:
Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS