Waarom Faber Group nieuw talent wil vinden via kopieën van zijn eigen medewerkers

Levensgrote kopieën maken van je eigen medewerkers, het is weer eens wat anders. Het is precies wat de Faber Group deed in zijn campagne om nieuw talent te trekken. Wat probeert het palletbedrijf daarmee duidelijk te maken?

Peter Boerman Op 15 februari 2023
Gem. leestijd 3 min 407x gelezen
Deel dit artikel:
Waarom Faber Group nieuw talent wil vinden via kopieën van zijn eigen medewerkers

Lean én green. Analytisch én duurzaam. Georganiseerd én blij. Clever én caring. Bij de Faber Group kun je het allebei tegelijk zijn, zo wil het Eindhovense familiebedrijf duidelijk maken. ‘We carry impact‘, zo is de algemene bedrijfsslogan van de specialist in het verduurzamen van supply chains met circulaire ladingdragers door heel Europa. En via dat motto kwam het bedrijf op het idee om in hun allereerste arbeidsmarktcampagne ooit medewerkers met hun eigen evenbeeld te laten rondlopen.

‘Het employer branding-concept en de campagne borduren voort op de purpose van dit bedrijf’, aldus marketing & communication manager Ronald Panis. ‘We hebben de ambitie om een positieve impact te hebben op het milieu, onze klanten en de wereld van ladingdragers – gedreven door de verantwoordelijkheid ‘to carry with care’. Het is dezelfde verantwoordelijkheid die Faber Group beweegt om goed voor haar medewerkers te zorgen, zodat zij een betekenisvolle impact kunnen hebben in het werk dat ze doen.’

Meer dan één versie van jezelf

Het creatieve concept: werken bij (een van de divisies van) Faber Group betekent dat je meer dan één versie van jezelf kunt zijn en betekenisvolle impact kunt maken. ‘Dat concept hebben we vertaald in een campagne waarin collega’s letterlijk hun impact dragen door een kopie van zichzelf op ware grootte bij zich te dragen.’ En dat dan gecombineerd met ‘bewoordingen met een onverwacht contrast’, aldus Panis. ‘Met daarin meestal een ‘harde’ en ‘zachte’ competentie gecombineerd, zoals ‘hoe slim en zorgzaam kun je zijn’, om de aandacht en nieuwsgierigheid van de ontvanger te trekken.’

De campagne komt met een speciale carrièresite die meer vertelt over de 600 werknemers tellende Faber Group en haar divisies, activiteiten, doelen en kernwaarden. ‘Natuurlijk worden hier alle vacatures en voordelen van werken bij Faber Group gepresenteerd, evenals de mogelijkheid om een open sollicitatie te sturen of te solliciteren naar een stage- of leer & werkplaats’, legt Panis uit. Verder is er een serie ‘ondersteunende content’ ontwikkeld, zoals advertenties en video’s voor sociale media.

Het concept en de campagne zijn ontwikkeld in samenwerking met het Eindhovense bureau We Are Someone en Tightlight Productions uit het Duitse Aken. ‘Het is een van de coolste campagnes geworden waar ik voor gewerkt heb’, stelt Panis. ‘Gebaseerd op onze purpose, en met onze eigen medewerkers in de hoofdrol. Het was fijn om met iedereen door heel Europa hieraan samen te werken, en ik ben echt trots op het resultaat. En er komt nog meer aan!’

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners