
Ja, het is niet makkelijk. De schaarste op de arbeidsmarkt: iedereen heeft ermee te maken. En de eenvoudige antwoorden daarop raken langzaamaan behoorlijk uitgeput. Dat was ook wel het centrale geluid op donderdag 19 mei, tijdens een niet voor niets drukbezochte editie van Werf& Live, waar de centrale vraag bleef: hoe ga jíj om met de krapte? En dan blijken er nog best verschillende ideeën over te bestaan, die stuk voor stuk een deel van de oplossing kunnen zijn.
Zoals Remon Dijksterhuis, recruiter bij TechCaps, zegt: ‘We kijken tegenwoordig meer naar wat mensen interessant vinden, in plaats van naar: wat past bij een vacature? Als je op die manier het gesprek en de verbinding aangaat, om wellicht iemand in de toekomst een aanbieding te kunnen doen, kun je toch interessant blijven.’ Ook Door van Dinten, client director bij Steam, raadt aan dicht bij de doelgroep te blijven wil je succes hebben. ‘Je moet alle facetten van ze kennen. Niet alleen de standaard dingen, maar veel dieper dan dat.’
Geldt ook bij sourcing
Je écht verdiepen in iemand geldt ook als je kandidaten actief wil benaderen, aldus ‘sourcing geek‘ Milou Verhoeks (Cooble). ‘Mensen overladen met berichtjes, dat is natuurlijk niet de oplossing. Maar wat wij doen, megacreatief met reminders, en heel erg datagedreven, echt even anders dan anders, dat is volgens mij nog zeker dé oplossing.’ Wat tot herkenning leidt bij iemand als Lotte Langemeyer (BRANDMANNEN). ‘Het wordt steeds belangrijker om naar de doelgroep toe te vertellen waarom ze ergens moeten komen werken.’
‘Recruitment begint al op de basisscholen.’
Bij het Amsterdamse OLVG merkt recruiter Luuk Vogel dat in de praktijk van alledag. ‘We moeten ons echt onderscheiden van andere ziekenhuizen in de regio. Waarbij we graag op basis van onze cultuur het verschil maken.’ Maar goed recruitment begint al veel eerder, benadrukt Martijn Smit (Croonwolter&dros). ‘Het begint al op de basisscholen. Daar moeten we eerst maar eens over de bühne krijgen hoe leuk het is om in de techniek te werken.’
Upskillen en reskillen
Mensen vroeg binnen krijgen, en ze vervolgens lange tijd aan je binden en ze verder opleiden, dat is ook wat Thérèse Doppenberg, hoofd HR van Kwikfit, voorstaat. ‘Ons antwoord op de krapte is dat we vooral proberen medewerkers te binden. Bijvoorbeeld via onze eigen academy, waar we ze technische trainingen aanbieden, maar ook leiderschapstrainingen. Mijn droom is dat we medewerkers zo laten doorgroeien dat we alleen nog vacatures hebben voor BBL’ers, jongere medewerkers dus, die we daarna zelf opleiden.’
‘Mijn droom is dat we medewerkers zo laten doorgroeien dat we alleen nog vacatures hebben voor BBL’ers.’
Het komt allemaal samen in de visie van Jeroen Mossinkoff (RecruitmentBuilders), die oproept toch vooral breder te kijken dan alleen de vacature an sich. ‘Dat betekent dus ook: durven we die discussie aan te gaan en wél die Engelstalige kandidaat voor te stellen? Durven we een cursus aan te bieden, te praten over reskillen en upskillen? Dat roepen we natuurlijk al jaren, maar het is de laatste tijd alleen maar urgenter geworden.’
Video: Stephan Bolderman (Motion Content Company)