Hoe je iedereen voor jou kunt laten recruiten

Referral is booming. Via het netwerk van je eigen mensen kom je vaak in aanraking met kwalitatief goede kandidaten. Maar waarom zou je referral eigenlijk beperken tot je eigen werknemers?

Laura Bosua Op 17 juni 2019 Gem. leestijd 3 min441x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je iedereen voor jou kunt laten recruiten

Waarom zou je referral alleen openstellen voor je eigen werknemers? Dat is wat Ton Korts (rechts) dacht. Samen met Michiel Kersten (links) richtte hij daarop HaveYouMet op. Met dit online platform kunnen bedrijven hun referralprogramma ook extern inzetten, waardoor ze nóg meer netwerken en dus nog meer mensen kunnen bereiken. Korts benut zo de kracht van: ‘Zou die vacature niet iets voor jouw zus/broer/oom/nicht/vriend zijn?’. Bij HaveYouMet worden zij als social recruiter ingezet en met een beloning getriggerd om iemand aan een passende baan te helpen: ‘We noemen ze: social recruiters, omdat het mensen zijn die uit een social community komen. Ze doen het niet als beroep, maar hebben vaak een gedrevenheid om mensen te helpen op de juiste plek terecht te komen.’

Benut de kracht van ‘Zou die vacature niet iets voor jouw zus/broer/oom/nicht/vriend zijn?’

Dit levert, naast goede referrals, ook andere onverwacht interessante resultaten op, vertelt hij. Zo zijn er mensen die dankzij hun werk als social recruiter ook in hun eigen werk meer richting recruitment willen. Maar er is ook een personal trainer geweest, die veel mensen spreekt en hen dankzij HaveYouMet ook buiten lichamelijke training om kan helpen.

Ander stuk van de markt

Met HaveYouMet wil Korts nu ook een ander stuk van de potentie van de markt openleggen. Dat gebeurt momenteel al met zzp’ers, uitzendbureaus en kandidaten die zelf op zoek zijn op vacaturesites: ‘Wij willen de latent zoekende markt openbreken vanuit een win-wingedachte: het bedrijf krijgt een leuke collega, de social recruiter een beloning en de kandidaat komt op de juiste plek terecht.’

‘Wij willen de latent zoekende markt openbreken vanuit een win-wingedachte’

Het gaat erom dat je als bedrijf beschrijft waarom iemand bij jou zou willen werken. Pure skill sets zijn volgens Korts dus niet het belangrijkste, maar wel een bedrijf met een cultuur die persoonlijk bij een kandidaat past. Heeft de krapte dan wel het instorten van de arbeidsmarkt nog gevolgen? ‘Nee, want het gaat er vooral om om de juiste mensen op de juiste plek te krijgen. Ook in een markt waar geen tekorten zijn, is dat nodig en is er sprake van bewegingen.’

Diversiteit

Een kritiekpunt op referral is dat het kan zorgen voor een gebrek aan diversiteit. Korts ziet juist dat mensen via referral veel creatiever kijken dan vanuit een checklist, bewust of onbewust. De social recruiter gaat eerder buiten de gebaande paden, als het gaat om leeftijd of andere gebieden. ‘Het is leuk dat er af en toe andere mensen worden gesproken dan bedrijven gedacht hadden.’

De social recruiter gaat eerder buiten de gebaande paden

Het bedrijf is in 2017 opgericht. Momenteel is het nog volop in de uitbouwfase en wil het vooral bekendheid krijgen in Nederland. Mocht dat succesvol zijn, dan gaan ze daarna kijken of het idee ook in andere landen kan werken.

Lees ook:

Deel dit artikel:
Laura Bosua

Laura Bosua

Redacteur bij Werf& Media

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Brockmeyer
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.