Hoe je met bloggen je recruitmentdoelen kunt halen

Maurice Hennevelt Op 09 maart 2015
Gem. leestijd 3 min 2665x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je met bloggen je recruitmentdoelen kunt halen

Is bloggen het geheime wapen in de ‘war for talent’? Vijf tips om er rendement uit te halen.

Als je jezelf wilt onderscheiden in de markt heb je de beste mensen nodig. Mensen die geloven in de missie van je organisatie en die passen bij de bedrijfscultuur. Maar precies het juiste toptalent vinden voor je organisatie valt niet altijd mee.

Blogging

In die ‘war for talent’ zijn veel middelen geoorloofd. Er is echter een krachtig middel dat mijn inziens op dit moment door veel organisaties nog over het hoofd wordt gezien: blogging. Uit een Amerikaans onderzoek onder 1.100 recruitmentprofessionals blijkt dat slechts 22 procent van de ondervraagden op dit moment actief blogt als middel om het Employer Brand te laden.

Drijfveren

Zelf ben ik een redelijk actief blogger. Dat komt omdat ik erin geloof dat je door blogs te schrijven veel meer inzicht kunt geven in de werkelijke drijfveren van de organisatie, in het DNA van je merk.  Waar geloof je in? Waar sta je voor? Welke trends signaleer je? Aan welke projecten werk je? Welke successen vieren jullie? Informatie die doorgaans helemaal niet of hooguit zeer goed verstopt in de teksten van een website terug te vinden is, maar die voor kandidaten wel zeer belang- en inzichtrijk is.

Inbound recruitment

Bloggen past ook volledig in mijn filosofie van Inbound Recruitment. Bij deze methodiek trek je nieuwe medewerkers aan door jezelf doorlopend te profileren als aantrekkelijk werkgever en expert binnen je vakgebied. Geen hit and run-methodiek dus, zoals vacatures plaatsen op jobboards zodra deze vrij komen, maar gericht werken aan je werkgeversmerk en een voorkeurspositie creëren bij je doelgroep zodat mensen die zich met jouw organisatie identificeren, zich spontaan bij je melden voor een baan.

5 Tips

Maar hoe zorg je er nou voor dat je met jouw blogs talent aantrekt? Een vijftal tips:

#1. Bepaal je doel

Bepaal allereerst je doel. Wat wil je bereiken? Uit een recent onderzoek van LinkedIn blijkt dat het overgrote deel van de deelnemers het aantrekken van toptalent als hoogste prioriteit op de agenda heeft staan voor 2015. Dat is dus een mooi doel. Maar wanneer is je blog precies succesvol?

#2. Zorg dat je precies weet wie je zoekt

Als toptalent aantrekken je doel is, zorg dan ook dat je van A tot Z weet wat jouw beoogde doelgroep van jou als werkgever verwacht. Verwachten ze uitdagend werk? Schrijf dan over de complexiteit van de projecten waaraan jullie werken. Is werk en privé kunnen combineren juist een belangrijke pullfactorschrijf dan hoe jullie als organisatie daarmee omgaan. Overigens hoef je niet altijd te schrijven. Een video waarin één of meerdere collega’s  worden geïnterviewd (een vlog) werkt vaak zelfs nog beter.

#3. Stel een contentkalender op

Als je ervoor kiest om te gaan bloggen, doe het dan ook goed. Half werk heeft juist een averechts effect. De beste stok achter de deur is contentkalender op te stellen, inclusief deadlines, zodat iedereen precies weet wat er wordt verwacht.

#4. Ontwikkel een social-media-strategie

Als je blogt, is het natuurlijk ook leuk als de juiste mensen je artikelen lezen. Sociale media zijn hierbij essentieel. Ontwikkel dus een social-media-strategie, bouw je publiek zorgvuldig op  en deel je artikelen met je doelgroep. Pas op dat je het niet alleen bij ‘zenden’ van informatie houdt, maar ga ook de dialoog aan met diegenen die je artikelen opmerken en delen, of die erop reageren.

#5. Meet je inspanningen

Tot slot: meet ook vooral je inspanningen. Een goede tool hiervoor is Google Analytics. Je ziet precies  hoeveel bezoekers je artikelen lezen en hoeveel extra bezoekers je blogs hebben opgeleverd. Ook kun je meten of een kandidaat uiteindelijk is overgegaan tot een sollicitatie en als je het helemaal goed doet kun je zelfs zien of de kwaliteit van de medewerkers die zijn aangenomen hoger is dan gemiddeld, bijvoorbeeld door dit bij te houden in je ATS (Applicant Tracking System) en deze data in te lezen in je Google Universal account.

Succes met de recruitment!

maurice hennevelt

Dit artikel is geschreven door Maurice Hennevelt, ceo en recruitmentmarketeer van Recruitmentwise uit Almelo.

Lees ook van Maurice Hennevelt:

Zelf ook bloggen?

De redactie van Werf& kan nog wel wat leuke, interessante bloggers verwelkomen. Wil je communiceren met de brede doelgroep van iedereen die actief is in de wereld van werving, selectie en arbeidsmarktcommunicatie? Neem dan contact op met de redactie en wie weet vind jij jouw pennenvruchten hier binnenkort terug!

(Foto boven via Flickr.com)

 

 

Deel dit artikel:

Maurice Hennevelt

Digital recruitment consultant bij Adwise
Maurice Hennevelt was sinds 2014 werkzaam bij Adwise – Your Digital Brain en hier met name verantwoordelijk voor de corporate recruitment en de werving & inzet van digital professionals op locatie. In april 2018 is hij helaas overleden.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners