Home Inzendingen Werf& Awards 2018 Hoe Jumbo in één dag een hele pool aan filiaalmanagers opbouwde

Hoe Jumbo in één dag een hele pool aan filiaalmanagers opbouwde

2.292 keer
2

Met een eigen Experience Day bouwde Jumbo in één dag een hele pool aan potentiële filiaalmanagers op. Zo heeft de supermarktketen bij nieuwe vacatures de juiste professionals al binnen handbereik.

Lees de hele case van Jumbo en Dutchwebshark die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Niet meer ad hoc vacatures invullen, maar een pool van geïnteresseerde professionals opbouwen om te anticiperen op de groei van Jumbo. Hierom organiseerden Jumbo Supermarkten op 20 februari 2018 een netwerkevenement voor filiaalmanagers: de ‘Jumbo Experience Day’. Doel van dit event? Laagdrempelig kennismaken, elkaars ambities leren kennen en met elkaar in contact staan voor nu of in de toekomst.

Veel concurrentie om de managers

Waar Jumbo zelf de organisatie van het evenement voor zijn rekening nam, zorgde Dutchwebshark, een datagedreven talentmanagement-organisatie in Amsterdam, dat er voldoende deelnemers aanwezig waren. Uit hun data bleek dat veel professionals voldoen aan het profiel, 11.876 om precies te zijn, maar dat er ook veel concurrentie is. In Nederland stonden in de voorgaande 16 weken namelijk 375 vergelijkbare vacatures open.

Een kijkje in de keuken

Via LinkedIn zocht Dutchwebshark de juiste professionals en nodigde hen persoonlijk uit. Veel van hen reageerden vol enthousiasme, vaak hadden ze niet eerder een soortgelijk evenement meegemaakt en ze pakten graag de kans om bij Jumbo in de keuken te kijken. Na een telefonische kwalificatie (ze moesten immers wel aan het profiel voldoen) waren maar liefst 38 professionals op 20 februari aanwezig.

jumbo foodmarkt

Tijdens de Experience Day werden zij ontvangen in de Foodmarkt van Jumbo in Veghel. Daar werd de visie van deze supermarkt op Food Retail gedeeld en gingen ze dieper in op de rol van filiaalmanager. Vanuit Jumbo waren ook 10 filiaalmanagers aanwezig, die praktijkvoorbeelden deelden.

Op speeddate en walking dinner

Na een rondleiding door de Foodmarkt ging de groep op speeddate met professionals van Jumbo om elkaar beter te leren kennen. Als afsluiting werd een borrel met walking dinner georganiseerd, een mooie gelegenheid om verder met elkaar te netwerken en ambities te delen.

Wat was de impact van de case?

Het evenement vond 20 februari 2018 plaats, nog niet alle resultaten zijn binnen. Maar het enthousiasme bij de deelnemers én bij Jumbo zelf is al een mooi eerste resultaat. We hebben ideeën uitgewisseld en elkaar kunnen inspireren. Een quote van één van de deelnemers: “Wat een mooie, innovatieve manier om zo met elkaar kennis te maken en met eigen ogen te zien waar Jumbo zich mee bezighoudt.”

het enthousiasme bij de deelnemers én bij Jumbo zelf is al een mooi eerste resultaat

Op het evenement zelf waren maar liefst 38 filiaalmanagers uit heel Nederland aanwezig. Van hen gaan 25 professionals verder op gesprek bij Jumbo, 1 deelnemer is zelfs al door naar het tweede gesprek.

Top of mind blijven bij de doelgroep

Professionals die momenteel goed op hun plek zitten, maar wel met Jumbo in contact willen blijven voor in de toekomst, komen in de talentpool. In deze online applicatie van Dutchwebshark gaat de supermarktketen regelmatig berichten plaatsen en het gesprek aan om top-of-mind te blijven bij deze doelgroep. Zo heeft Jumbo bij nieuwe vacatures de juiste professionals al binnen handbereik.

Dutchwebshark is bezig een doelgroeponderzoek op te stellen. Daarin worden de inzichten in de doelgroep gedeeld, en wordt meer feedback over het evenement verzameld.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Een evenement organiseren is een innovatieve manier om laagdrempelig met de juiste professionals in contact te komen, zeker in deze tijd waarin het steeds moeilijker wordt om mensen aan je organisatie te verbinden. Daarnaast zorgt dit ervoor dat Jumbo niet meer ad hoc op zoek hoeft naar goede kandidaten. Ze kunnen nu een pool kunnen opbouwen waarmee ze geïnteresseerde professionals binnen handbereik hebben. Zo kunnen ze snel anticiperen op de groei van deze supermarkt.

Doordat ook filiaalmanagers van Jumbo aanwezig waren, kregen deelnemers een goed beeld

Niet alleen voor Jumbo heeft dit voordelen. Dit evenement zorgde ook ervoor dat deelnemers een goed beeld van de supermarkt kregen doordat ook filiaalmanagers van Jumbo aanwezig waren. Op basis hiervan hebben ze alle informatie om voor zichzelf te bepalen of dit een organisatie is die bij hen past of niet. Via de talentpool kunnen ze verder op lange termijn met de supermarkt in contact blijven staan.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Jumbo:

  • Marjolijn Meijs, Senior Recruiter
  • Michael van de Ven, Senior Recruiter
  • Jennifer Kors, Manager Recruitment & Employer Branding

Dutchwebshark:

  • Maayke Kester, Talent Consultant
  • Diede Schuring, Client Success Manager

Lees ook:

werf& awards 2018Ook kans maken op een Werf& Award?

Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 13 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Of liever eerst nog even terugblikken op 2017?

Kom naar de uitreiking!

De Werf& Awards van 2018 worden donderdag 17 mei uitgereikt tijdens Werf& Live in de Rijtuigenloods in Amersfoort. Onder meer Hudson’s Bay komt daar vertellen hoe zij hun werving aanpakken. Wie zich voor 16 maart inschrijft, profiteert nog van een korting van maar liefst 70 euro. Wie zich met een team van minstens 3 mensen inschrijft, krijgt tot die tijd bovendien nog eens 25 procent korting op de totaalprijs. Wil je gebruik maken van deze teamkorting, stuur dan even een mailtje.

  • Meteen inschrijven kan hier

2 REACTIES

  1. Boeiende case en goed aangepakt door partijen, maar de kwalificatie data-driven lijkt me in dit geval toch een beetje overdreven. Type het keyword ‘filiaalmanager OR storemanager’ en locatie ‘Netherlands’ in LinkedIn Sales Navigator in en dan kom je op ruim 24.000 resultaten. Iets specifieker zoeken op bepaalde provincies waar de meeste winkels van Jumbo zitten en branche ‘Retail’ ingeven, dan kom je al gauw op 11.000 tot 12.000 kandidaten. Daarna kijken welke (junior-)filiaalmanagers een jaar of twee a drie bij goede concurrenten zitten en misschien toe zijn aan een volgende stap et voila: de outreachcampagne kan beginnen. Met wat slimme (semi-automatische) tools en de goede naam die Jumbo inmiddels heeft opgebouwd, moet het dan toch lukken om met vrij weinig inspanning snel een leuk aantal kandidaten voor het event te benaderen. Daadwerkelijke interesse peilen en de eerste selectie maken, dat blijft natuurlijk mensenwerk. Gelukkig is niet alles data-driven 😉 Nogmaals: goede campagne, ook van de kant van Dutchwebshark.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here