Hoe kunnen recruiters het best omgaan met de coronacrisis (volgens Johnny Campbell)?

Terwijl de coronacrisis de hele wereld op z’n kop zet, staan recruiters voor de uitdaging hun proces volledig virtueel te maken. Hoe doe je dat? In een recente aflevering van de Matt Alder-podcast, had Johnny Campbell daarvoor waardevol advies.

Jasper Spanjaart Op 27 maart 2020 Gem. leestijd 3 min337x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe kunnen recruiters het best omgaan met de coronacrisis (volgens Johnny Campbell)?

Hij heeft al 12 jaar niet meer thuisgewerkt. ‘Ik ben er ook geen groot fan van’, zei recruitmentgoeroe en Social Talent-CEO Johnny Campbell recent op Alder’s podcast over de toekomst van recruitment. Maar tijdens de coronacrisis doet hij het toch. ‘Ik heb vier kinderen die hier in huis rondrennen en je kunt alleen maar rustig proberen te blijven. Wees ondersteunend voor je naaste omgeving, je community en voor je familie. En in bedrijfsvoering: probeer klanten te ondersteunen op iedere mogelijke manier.’

Het recruitmentproces moet zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit.

Nu we in de meeste delen van de wereld allemaal minimaal anderhalve meter afstand van elkaar houden, moet het recruitmentproces zich aanpassen aan deze nieuwe realiteit. Werknemers die recent zijn aangenomen moeten nog steeds op gepaste wijze geonboard worden. Sollicitatiegesprekken moeten nog steeds professioneel afgehandeld worden en de vacatures moeten gevuld. ‘Iedereen in recruitment is nu massaal naar virtual interviews overgestapt. Het is echter een compleet andere manier van recruitment en mensen zijn er nog niet aan gewend’, aldus Campbell.

‘Behoud dezelfde structuur, want de basis is niet veranderd.’

Ondanks het feit dat niets nu werkt zoals we gewend zijn, benadrukt Campbell het belang dat je nu niet té veel omgooit. ‘Behoud dezelfde structuur, want de basis is niet veranderd. Geef die persoon de best mogelijke kans in een sollicitatiegesprek. Van alle communicatie is 50% non-verbaal, dus zet je camera aan en presenteer jezelf op de best mogelijke manier. Dat biedt kandidaten de kans om hetzelfde te doen.’

Een dubbele impact

Campbell ziet ook een positieve impact van de coronacrisis voor recruiters. ‘Voor de eerste keer in onze historie krijgen recruiters en sourcers kandidaten nu meteen aan de lijn. Je kunt mensen nu de hele dag bellen, en ze nemen gewoon op.’ Helaas lijkt dat een van de weinige kleine positieve kanten, voegt Campbell wel toe. Hij ziet aan de andere kant namelijk vooral een grootschalige vacaturestop. ‘Sommige bedrijven zijn nog gewoon op zoek, maar ik zie voornamelijk een vermindering.’

‘Eigenlijk hoor ik overal ter wereld hetzelfde: mensen zijn bang om een andere baan aan te nemen.’

En dat heeft niet altijd te maken met de organisaties, zegt Campbell, maar vooral ook met de kandidaten. ‘Eigenlijk hoor ik overal ter wereld hetzelfde: mensen zijn bang om een andere baan aan te nemen. Sommigen lijken zelfs verlamd in de arbeidsmarkt, ondanks dat er nu ook écht carrièremogelijkheden bestaan. Maar ze willen zich nergens aan binden in deze tijd van onzekerheid.’

Virtuele onboarding

Bedrijven staan nu voor de unieke situatie waarin ze nieuwe werknemers moeten onboarden zonder hen face-to-face te kunnen zien. Terwijl werknemers nu misschien nog wel voor een lastiger taak staan. ‘Zij hebben teams waar ze mee moeten bonden. Ze moeten achter de cultuur en de hiërarchie van de organisatie komen. De fear of a new organisation is altijd al groot, laat staan hoe dat nu ervaren wordt. Het is ook voor hen een knotsgekke tijd’, zegt Campbell.

coronacrisis onboarden

‘De fear of a new organisation is altijd al groot, laat staan hoe dat nu ervaren wordt.’

De Ier ziet ook een kans voor Talent Acquisition-teams om in deze tijd hun rol te verbreden. ‘Het is nu alle hens aan dek. Mensen schieten in de paniek over bepaalde uitkeringen, ziekteverlof of zelfs mogelijk ontslag. Vaak wordt dan het onboarding- of preboardingsproces overgeslagen. De meeste TA-teams zien nu een kans om in ieder geval de preboarding op zich te nemen. Het is niet langer allemaal de taak van HR. Het draait simpelweg om één ding: wanneer nieuwe werknemers aankomen op dag 1, moeten ze al de helft weten van wat ze moeten weten.’

‘Het is nu alle hens aan dek. Mensen schieten in de paniek over bepaalde uitkeringen, verlof of zelfs mogelijk ontslag.’

En dat idee kun je online vrij eenvoudig waarmaken, denkt Campbell. ‘Dingen als meet the team, hoe bepaalde systemen werken en wat de bedrijfsmissie is. Terwijl iedereen momenteel wel ergens druk mee is, is het juist belangrijk om nú te beginnen. Denk eens goed na over hoe je een werknemer de best mogelijke ervaring geeft. Als iemand niet goed wordt geonboard, dan bestaat er een reële kans dat ze weer weggaan of niet functioneren omdat ze niet weten hoe alles werkt. En dat is iets dat jouw business zich nu niet kan veroorloven.’

Keeping the troops motivated

Ondanks het feit dat Talent Acquisiton-teams al gewend zijn te werken op afstand, is het volgens Campbell belangrijk om hen gemotiveerd te houden. ‘Je hebt een balans nodig. Je moet ervoor zorgen dat iedereen zich nog onderdeel van een team voelt. Dit is virtueel gewoon mogelijk met 15 minuten aan het begin van de dag, en 15 minuten aan het eind van de dag. Haal iedereen even bij elkaar, al is het alleen om even ‘hallo’ te zeggen.’

‘Je moet ervoor zorgen dat iedereen zich nog onderdeel van een team voelt.’

Qua methodes noemt Campbell de aanpak van Red Branch-CEO Maren Hogan, genaamd #6things. ‘Iedereen heeft zes dingen die ze die dag gaan doen en aan het eind van de dag praat je na en kijk je hoever ze zijn gekomen. Het is supereffectief. Ik heb zelf voorheen in de pubindustrie gewerkt, waarin ik iedere avond even bijeen kwam met mijn staff. Je begint de avond met ‘Wat doet iedereen vanavond?’, en je eindigt de avond met een kleine evaluatie om te kijken hoe het iedereen verging. Het werkt.’ 

Drink een virtueel kopje koffie

Een focus op het bedrijfsproces houden is belangrijk, maar Campbell benadrukt ook hoe belangrijk het is om écht in contact te blijven met je werknemers of collega’s. ‘Een bepaalde mentale gezondheid en welzijn behouden is cruciaal in deze tijd. Mensen worden eenzaam. Ik grapte eerder dat het gekmakend is om vier rondrennende kinderen te hebben, maar ik ben blij dat er wat herrie is hier. Denk eens aan je collega’s die dat niet hebben en praat eens met ze bij. Stop eens met dat werkoverleg en zeg: ‘Laten we eens een kopje koffie drinken’.’

coronacrisis thuiswerken

Stop eens met dat werkoverleg en zeg: ‘Laten we eens een kopje koffie drinken’.

Campbells woorden zijn toepasbaar op elke werksituatie, waar werknemers íneens thuis moesten werken. ‘Maak tijd voor sociale interacties’, concludeert hij. ‘Dat zijn de belangrijke dingen om te onthouden terwijl jij – en iedereen om je heen – worstelt met deze nieuwe realiteit waarin teams op afstand werken en gemanaged worden.’Dus, twijfel niet: ga eens voor dat virtuele kopje koffie.

Dit artikel is gebaseerd op Johnny Campbells conversatie met Matt Alder. Luister hier naar de aflevering.

Ep 250: Recruiting In Extraordinary Times

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.