Wat maakt Arnold Janssen tot de Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar?

Arnold Janssen werd vrijdag verkozen tot Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar. En ook Jelmer Zuidema viel in de prijzen. Net als vele anderen. Maar wat is dat eigenlijk, invloed?

Peter Boerman Op 03 februari 2020
Gem. leestijd 5 min 1390x gelezen
Deel dit artikel:
Wat maakt Arnold Janssen tot de Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar?

meest invloedrijke recruiter arnold janssenHij had net die middag een begrafenis achter de rug. En ‘s avonds stond hij alweer op het podium om de titel van Meest Invloedrijke Recruiter van het Jaar in ontvangst te nemen. Het was vrijdag een verwarrende dag voor Arnold Janssen, al met al. Maar de business consultant van PHIND kon de prijs daardoor wel meteen relativeren, zei hij in zijn dankwoord.

Een TEDtalk, meespelen in Jurassic Park, en nu dan MIR2019…

De uitverkiezing was ook waarschijnlijk niet het hoogtepunt uit zijn leven. Dat was naar eigen zeggen de dag dat hij in Jurassic Park meespeelde (als figurant, hoewel hij in de montage later eruit werd geknipt). Of anders wel die keer dat hij een TEDtalk mocht houden. Maar toch, het is natuurlijk niet niks, (letterlijk) gekroond worden tot Meest Invloedrijke Recruiter van Nederland.

Met vele anderen

In het Amsterdamse Huize Frankendael was hij vrijdag bepaald niet de enige die gelauwerd werd. Zo waren er ook publieksprijzen voor Daisy Pusceddu (categorie Talent), Jeroen Botman (Interim), Paco de Heij (Agency), en Michiel Martens (Marketing). En Fleur Aalbrecht won de overall publieksprijs, net als de prijs in de categorie corporate.

In het Amsterdamse Huize Frankendael was Arnold Janssen bepaald niet de enige die gelauwerd werd.

Bij de juryprijzen was de loftrompet voor Mariya Burkhanova (WeAreKeen, categorie Talent) en Arnold Janssen dus van PHIND, of: ‘Arnie Gold‘, zoals hij zich op LinkedIn noemt, in de overall categorie. En dan was voor de jury ook een nieuwe categorie toegevoegd, die van recruitmentmarketing. Hier was het Jelmer Zuidema (Roadtrip) die in de prijzen viel. Hij deed het zelfs zo goed in deze categorie dat hij – net als overall winnaar Arnold Janssen – gevraagd werd volgend jaar in de jury plaats te nemen.

Een illuster rijtje

Met hun uitverkiezing scharen al deze recruiters in een illuster rijtje. Al ruim 10 jaar reikt Bas Westland deze prijzen uit, en eerdere dragers van de Meest Invloedrijke Recruiter-kroon waren bijvoorbeeld (inmiddels) bekende namen als: Roos van Vugt (de eerste, in 2009), Rob van Elburg, Tamara Rood, Wesley Hendriks, Nicole van Thoor, Koos Wurzer, Kay Goedhardt, Britt van Capelleveen en Monique de Jong.

Maar wat is dat nou precies, invloed? Wanneer ben je als recruiter eigenlijk invloedrijk?

Maar wat is dat nou precies, invloed? Wanneer ben je als recruiter invloedrijk? En wanneer niet? Is het als je veel plaatsingen realiseert? Of als je veel stemmen van vakgenoten weet op te halen? Of misschien, als je inhoudelijk wat toe te voegen hebt aan professionalisering van het recruitmentvak?

Meer stemmen dan de TelevizierRing

Om die vraag te beantwoorden had organisator Westland een gastspreker uitgenodigd: Omar Kbiri. Deze spreker is niet alleen initiatiefnemer van de bekende VEED Awards, de jaarprijzen voor Nederlandse YouTubers, hij is ook oprichter van het Amsterdamse creatieve bureau MAAK, ‘story management for influencers and brands‘, waar hij mensen helpt variërend van Mark Rutte tot Ismail Ilgun, alias ‘de treitervlogger’.

Het onderwerp ‘invloed’ blijkt niet zo makkelijk tastbaar te maken.

En dat niet alleen, hij is ook nog bekend als de man die ooit tijdens Big Improvement Day zichzelf als arme student in de privéjet van Richard Branson wist te regelen door zich voor te doen als journalist, en een vraag op het podium te (laten) stellen. Iemand die je dus wel om een boodschap kunt sturen als het om invloed gaat. Maar in zijn speech blijkt het onderwerp ‘invloed’ toch niet zo makkelijk tastbaar te maken. Hij meldt dat ‘YouTuber’ tegenwoordig bovenaan de lijst staat bij jongeren als het gaat om favoriete beroepen. Voor de VEED-Awards komen zelfs meer stemmen binnen dan voor de TelevizierRing. Maar hoe zorg je nou dat je online doorbreekt? En hoe voorkom je dat je een eendagsvlieg wordt?

De geboorte van de hiphop

Om dat uit te leggen, duikt hij even in de geschiedenis, terug naar 1977. Toen vond er in New York een grote stroomstoring plaats, die onder meer leidde tot grootschalige plunderingen. Vervelend natuurlijk, maar ook het beginpunt van enorme creativiteit, vertelt Kbiri. ‘Technologie werd beschikbaar voor iedereen. Ook voor mensen zonder veel inkomen. En zo werd de Sugarhill Gang geboren. En daarmee eigenlijk de hiphop.’

Het laat zien wat technologie kan doen als iedereen toegang ertoe heeft, zegt hij. En zo is het min of meer ook met de YouTubers van vandaag de dag. Een dure televisiestudio en productiecrew is niet meer nodig om leuke filmpjes te maken, die een enorm bereik kunnen krijgen. ‘De treitervlogger kocht zijn camera gewoon in de Kijkshop. Maar zes maanden later had iedereen het over hem.’

Twee soorten influencers

Volgens Kbiri zijn er twee soorten influencers op YouTube. Aan de ene kant zijn er zij die gaan voor de grote aantallen: de likes, de views, de abonnees. Bereik is alles voor deze zogenoemde ‘hierarchical influencers’, van wie PewDiePie (met ruim 100 miljoen abonnees) waarschijnlijk de bekendste exponent is. ‘Deze mensen zijn zó bezig met de aantallen. Dat is slopend. Daarom komen er ook velen in een burn-out terecht.’

‘Als hierarchical influencer ben je twee jaar later dead meat.’

Aan de andere kant van het spectrum zitten wat Kbiri noemt de ‘territorial influencers’, zoals Donald Glover (Childish Gambino). Zij hebben op de lange termijn de sterkste influencers base, omdat ze het doen ‘omdat ze het niet anders kunnen’, en hun volgers hen dáárom volgen, niet omdat ieder ander het ook doet. ‘Als je snel beroemd wil worden, dan ga je voor de eerste variant’, aldus Kbiri. ‘Niemand weet dan precies wáárom je invloed hebt, maar je hebt het wel. Maar je weet ook dat je dan twee jaar later dead meat bent en ingeruild voor de volgende.’

Nikkie Tutorials is het allebei

De tweede variant wordt veel minder snel ingewisseld. ‘Je fans houden dan van wat je doet, niet van wie je bent.’ NikkieTutorials is daarvan momenteel een voorbeeld, zegt Kbiri. ‘Zij heeft de laatste tijd echt de overstap kunnen maken van de eerste naar de tweede variant. Eerst was ze slechts bezig met make-up, maar nu gaat het echt om what she’s bringing at the table.’

De les, aldus Kbiri: maak écht verbinding met je publiek. Begrijp hoe en wat ze kijken. En ook: wanneer. ‘Als wij bijvoorbeeld een campagne willen maken gericht op gamers, weten we dat we daar beter niet mee kunnen starten als ook de nieuwe Avengers uitkomt.’ Die les kunnen ook recruiters gebruiken, zegt hij. ‘Vind je eigen thema. En vind je eigen manier om mensen te beïnvloeden.’

Nu nog even afwachten

Of de winnaars van de Meest Invloedrijke Recruiter van dit jaar er iets aan hebben? Het is even afwachten. Landelijke bekendheid is slechts voor weinige recruiters weggelegd (een enkele uitzondering daargelaten). Maar ‘een eigen thema vinden’, en daaromheen invloed genereren, dat zou natuurlijk wel haalbaar moeten kunnen zijn. De ruim 1.000 stemmen die Fleur Aalbrecht dit jaar voor de verkiezing wist te genereren, zijn daarvan alvast een sterk begin. Of de sterke video die PHP-recruiter Arnold Janssen instuurde, met daarin aansprekende onderwerpen als ‘Vette Vacature Vrijdag’ en ‘Arnold gaat programmeren’.

‘Ik heb een plan gemaakt voor een campagne van 6 weken. En dat werkte.’

En – als het goed is – weten recruiters natuurlijk hoe ze campagne moeten voeren. Dus of je dat nu doet voor een vacature die je moet invullen, of voor jezelf, dat maakt niet eens zo heel veel uit, zoals ook ‘recruitmentmarketeer van het jaar’ Michiel Martens opmerkte. ‘Ik heb een plan gemaakt voor een campagne van 6 weken. En dat werkte.’

Lees ook:

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners