Hoe je in de krappe zorgmarkt toch 90 tevreden nieuwe medewerkers kunt vinden (inzending Van Neynsel)

Met een vernieuwende zorgaanpak en wervingsstrategie weet Van Neynsel 90 tevreden nieuwe medewerkers te werven tegen relatief lage kosten. Lees de hele case van Van Neynsel in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 24 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 552x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je in de krappe zorgmarkt toch 90 tevreden nieuwe medewerkers kunt vinden (inzending Van Neynsel)

In een zeer krappe arbeidsmarkt zocht zorgorganisatie Van Neynsel voor de nieuwe locatie Wij zijn Zuiderschans 60 nieuwe medewerkers met competenties die passen bij de Sociale Benadering Dementie. Deze vernieuwende zorgaanpak zet de mens centraal en niet de patiënt. Van Neynsel zocht dus medewerkers met én zonder zorgachtergrond met talenten en (levens)ervaring voor de bewoners van Wij zijn Zuiderschans.

In de werving zette Van Neynsel de nieuwe zorgaanpak centraal en niet de vacatures.

In de werving zette Van Neynsel de nieuwe zorgaanpak centraal en niet de vacatures. Hiervoor werkten de organisatie voor elk kandidaatprofiel een persona uit: de schoolverlater, de zij-instromer én de ervaren zorgmedewerker. Elke persona kreeg een eigen landingspagina met specifieke informatie, bewijsvoering en responsmogelijkheid. Ook de mediamix en uitingen waren afgestemd op elke persona.

Pas jij bij Zuiderschans?

Via de landingspagina werden kandidaten uitgenodigd voor één van de ‘Pas jij bij Zuiderschans?-dagen’. Daar konden zij laagdrempelig (zoals met een escaperoom) kennismaken met de Sociale Benadering en ontdekken of ze hierbij pasten. Deze bijeenkomsten boden ook Van Neynsel de kans om kandidaten beter te leren kennen. Van Neynsel besprak na afloop met kandidaten hoe zij de bijeenkomst hadden ervaren. Was er sprake van een wederzijdse match, dan deed Van Neynsel de kandidaat direct een voorstel voor een passende functie.

Kandidaten konden vrijblijvend meer over zichzelf vertellen via een motivatie, cv of zelfgemaakte video.

Tijdens de hele sollicitatieperiode onderhield Van Neynsel met een geautomatiseerde mailflow contact met de verschillende kandidaten. Per mail kregen zij meer informatie over de zorgaanpak, de locatie en tips ter voorbereiding. Ook konden kandidaten vrijblijvend meer over zichzelf vertellen door het uploaden van een motivatie, cv of een zelfgemaakte video.

Driemaal succesvol!

Na afloop van de ‘Pas jij bij Zuiderschans?-dag’ ontvingen alle kandidaten een vragenlijst. Deze leverde het team bij Van Neynsel inzicht op zoals de motivatie om te solliciteren en welke media en boodschap doorslaggevend waren in het sollicitatieproces. Dankzij deze inzichten wist Van Neynsel met succes de wervingsaanpak tot driemaal toe te herhalen, onder meer voor andere locaties die overgingen op de nieuwe zorgaanpak.

Wat was de impact van de case?

In de eerste wervingsperiode (voorjaar en zomer 2022) reageerden ruim 350 kandidaten. Van hen bezochten 140 één van de ‘Pas jij bij Zuiderschans?-dagen’. Bij de opening van de nieuwe locatie ‘Wij zijn Zuiderschans’ waren 42 van de 60 vacatures ingevuld. In de weken daarna werden de overige kandidaten gevonden.

  • Driemaal succesvol, teller op 90 nieuwe medewerkers

Vanwege het succes van deze wervingscampagne – en omdat er op een andere locatie ook werd gestart met de Sociale Benadering – werden de wervingsactiviteiten in het najaar van 2022 en begin 2023 herhaald. Ook die keren werden alle vacatures ingevuld.

  • Doorlopend verbeteren

Het succes van de werving werd voornamelijk bepaald door een krachtige communicatieboodschap, een wervingsprocedure die de kandidaat centraal stelt en een media-inzet die gericht was op het doorlopend optimaliseren van bereik en conversie bij iedere persona.

  • Marketingkosten

Met deze wervingsacties slaagde Van Neynsel erin een goede mix van kandidaten te krijgen tegen verantwoorde marketingkosten. Die bedroegen gemiddeld circa 600 euro per aangenomen kandidaat.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Deze case moet winnen omdat het een unieke prestatie is om in een zeer krappe arbeidsmarkt 90 nieuwe medewerkers te werven voor een zorgorganisatie. Kandidaten waren enthousiast over de vernieuwende zorgaanpak en lieten weten dat zij de laagdrempelige manier van kennismaken erg waardeerden. Positief is ook dat een bovengemiddeld aantal niet-zorgopgeleiden instroomde in het opleidingstraject bij Van Neynsel. Deze stap hadden zij anders waarschijnlijk niet gezet.

Het is een unieke prestatie om in deze arbeidsmarkt 90 nieuwe medewerkers te werven voor een zorgorganisatie.

Met een vernieuwende zorgaanpak en wervingsstrategie weet Van Neynsel 90 tevreden nieuwe medewerkers te werven tegen relatief lage kosten. Lees de hele case van Van Neynsel in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Van Neynsel

  • Ina Snier (manager P&O)
  • Eric van der Hulst (locatiemanager Wij zijn Zuiderschans)
  • Hans Hooijmans (locatiemanager Boswijk)
  • Brigitte Peeters (corporate recruiter)
  • Tjanne Hartman (communicatie)
  • Helena Kysela (communicatie)

Brand New Journey

  • Martijn Bloksma (creatief concept & copy)
  • Kayleigh Jobse (vormgever)

Spring marketing

  • Sara Offerman (zorgmarketeer)
  • Nicole van Overveld (projectmanager & copy)
  • Joep van de Ven (strategie en accountverantwoordelijk)

Meer weten?

Kijk voor meer informatie bij Werf& Awards.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners