Veteranen to the rescue: hoe oud-militairen de gewone arbeidsmarkt veroveren

Peter Boerman Op 11 december 2017
Gem. leestijd 5 min 2078x gelezen
Deel dit artikel:
Veteranen to the rescue: hoe oud-militairen de gewone arbeidsmarkt veroveren

Van militair naar een burgerbestaan: het is soms een grote duik in het diepe. Het bureau dat oud-militairen hierin begeleidt, groeit snel. Wat is het geheim van hun succes?

Het was een opvallende naam in de FD Gazellen, de ranglijst van snelst groeiende bedrijven van Nederland: Stratego Projectondersteuning, uit Rotterdam. Hun specialisatie: werving en selectie van oud-militairen die graag de overstap willen maken van Defensie naar het bedrijfsleven.

Techniek, logistiek en projectmanagement

Het bedrijf is in 2013 gestart door Andrea Lapère, die zag dat (oud-)militairen een uitstekende aanvulling kunnen zijn op behoeftes in het bedrijfsleven. Vooral in techniek en logistiek zijn militairen immers vaak goed geschoold, maar ook als project- en interimmanager beschikken ze niet zelden over bijzondere kwaliteiten.

Goede teamspelers

Lapère kwam daar achter in haar vorige werkkring, een adviesbedrijf, waar zij met veel oud-militairen in aanraking kwam en onder de indruk raakte van deze bijzondere groep. Sinds ze in 2013 haar bedrijf startte, wist ze er dan ook heel wat naar het ‘gewone’ bedrijfsleven te begeleiden. ‘De nieuwe werkgevers zijn vrijwel unaniem tevreden over de oud-militairen’, zegt ze. ‘De nadruk ligt bij hen op effectiviteit boven efficiency en ze zijn vaak te bescheiden over hun eigen kwaliteiten, maar ze zijn gewend om steeds te blijven leren en het zijn erg goede teamspelers.’

militairen in techniek

Aantal monteurs in vaste dienst

In het begin was Stratego vooral gericht op militairen die – vaak na een lange loopbaan – de dienst hadden verlaten, de AOW-leeftijd nog (lang) niet hadden bereikt en nog wel wat wilden doen in hun vrije tijd. Inmiddels is veel veranderd, zegt Lapère. Militairen blijven nu langer in dienst, en aan de andere kant is er grote schaarste aan technisch personeel, terwijl de economie blijft aantrekken. Het accent bij Stratego is daarom verschoven van uitzendbureau naar werving en selectie, en ook is een aantal monteurs in vaste dienst genomen.

Bijtekenen mag weer

Toch verloopt de samenwerking met Defensie ‘niet altijd makkelijk’, zegt ze. ‘De regelgeving is voortdurend aan verandering onderhevig. Militairen mogen nu weer bijtekenen, waar dat een paar jaar geleden ondenkbaar was. De krijgsmacht kent nu zelf ook grote tekorten, zeker nu daar voor het eerst na decennialange bezuinigingen weer kan worden uitgebreid.’

De adaptieve krijgsmacht

Dat biedt haar bedrijf echter ook kansen, zegt ze. ‘Binnen het ministerie is het concept van de nieuwe, adaptieve krijgsmacht ontwikkeld. Daarin worden onder meer flexibeler arbeidscontracten, uitwisseling van personeel met civiele bedrijven en instroom op hogere leeftijd eenvoudiger of mogelijk gemaakt. Een regelmatige uitstroom van personeel in alle leeftijdsfasen zal daardoor nog meer dan nu de regel zijn.’

militairen in opstelling

‘Deuren moeten verder open’

En in dat proces kan Stratego dus een mooie partner zijn, zegt ze. ‘Al zal Defensie daarvoor haar deuren nog wel verder moeten openzetten. Het beleid dat centraal is ontwikkeld leidt op de werkvloer nog niet tot meer openheid.’

Mag wel wat meer flexibiliteit

Stratego is er klaar voor, zegt Lapère. De pool aan monteurs in vaste dienst werkt nu al vaak bij de defensie-industrie, maar kan ook bijspringen in de onderhoudsbedrijven van Defensie als daar (tijdelijk) een tekort bestaat. ‘De kwaliteit van veel kandidaten is uiteraard zeer geschikt om tekorten bij Defensie zelf op te vangen. Dat gebeurt soms ook al wel. Maar ik denk dat Defensie nog wel wat meer flexibiliteit kan bieden.’

Van chauffeurs tot officieren

De kandidaten van Stratego variëren van chauffeurs en monteurs tot hoogopgeleide oud-officieren en specialisten in Integrated Logistic Support (ILS), kwaliteit, arbeidsomstandigheden en milieu (KAM), risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E). Allen bezitten zij civiel erkende diploma’s.

militairen duik in het diepe

Niet werven onder actieve militairen

Ze vinden ook steeds makkelijker de weg naar haar bedrijf, zegt Lapère. ‘Ondanks dat ervoor is gekozen niet te werven onder de actief dienende militairen. We hechten namelijk erg aan een goede relatie met Defensie. Maar mond-tot-mondreclame en succesvol geplaatste kandidaten zorgen nog steeds voor een goede toestroom van kandidaten en bedrijven zien ook de meerwaarde van deze bijzondere categorie.’

Niet uitsluitend mannen

Het bestand van Stratego bestaat grotendeels, maar niet uitsluitend, uit mannen, zegt Lapère. Haar bureau begeleidt overigens niet alleen de militairen die de overstap naar het burgermansbestaan maken. Het werkt ook de andere kant op: werkgevers worden ook geholpen de oud-militairen goed op te nemen.

3 vaste medewerkers

Het legt haar voorlopig geen windeieren. Sinds 2013 is het team gegroeid naar 3 vaste medewerkers, 6 ambassadeurs en adviseurs in de ondersteuning en een pool van 13 monteurs. Wat Lapère betreft blijft het dan ook niet bij die ene notering in de FD Gazellen-lijst. ‘Binnen enkele jaren willen we een tweede vestiging openen in het oosten van het land.’

Zie ook:

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners