Hoe Daaf wist uit te groeien tot een waar jongensboek in de staffingbranche

Crisis? Voor sommige ondernemers mondde het corona-drama juist uit in een waar jongensboek. Hoe wist Daaf uit te groeien tot succesvolle starter in de staffingbranche? En welke rol speelt automatisering daarin?

Peter Boerman Op 21 februari 2022 Gem. leestijd 3 min376x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe Daaf wist uit te groeien tot een waar jongensboek in de staffingbranche

Op 13 maart 2020, nog net vóór het uitbreken van de coronacrisis, was Mick Knabben-van Leusden aanwezig op een klantenevenement van RecruitNow, met eigenlijk nog geen idee wat de wereld op dat moment te wachten stond. Maar toen kwam Covid, en zag de wereld er ineens heel anders uit. Voor Knabben-Van Leusden reden om zich eens te gaan oriënteren op een heel nieuwe stap in zijn carrière.

Mick Knabben-Van Leusden

Fast forward drie maanden, naar juni 2020. Van Leusden-Knabben heeft om de tafel gezeten met oude bekende Jeroen van Roon, samen besloten een bureau te willen beginnen. Een bureau dat het anders wil gaan doen. Veel digitaler dan tot dan toe gebruikelijk binnen de staffingbranche. Met state-of-the-art software en een foutloze backoffice, zodat het werk van de consultant makkelijker en leuker kan worden. ‘Een recruitmentbureau met de persoonlijke aandacht van vroeger, maar in een jasje van nu’, vat Knabben-van Leusden het samen.

De twee kloppen daarom opnieuw bij RecruitNow aan. Kunnen zij hen misschien helpen met professionele recruitmentsoftware om dit mogelijk te maken? Om álle administratieve processen te automatiseren?

Vliegende start

‘Dat is iets dat wij normaal niet doen’, blikt RecruitNow-CCO Paul Wilkens terug. ‘We werkten op dat moment vooral voor grote bureaus en corporates. Maar aan de andere kant: wij zagen ook wel dat dit eigenlijk té leuk was om te laten schieten. Toen hebben we een paar intensieve gesprekken gevoerd, en hebben we uiteindelijk ons belangrijkste softwareproduct, Cockpit, ook voor starters gelanceerd. En zo is in oktober 2020 Daaf live gegaan.’

‘Wij zagen ook wel dat dit eigenlijk té leuk was om te laten schieten.’

De rest, zoals dat zo mooi heet, is geschiedenis. Daaf maakte een min of meer vliegende start. Midden in coronatijd wist het bureau toch snel te groeien. Nog geen drie maanden na livegang werden al de eerste mensen aangenomen, een paar maanden later wist het bureau in de top-3 te eindigen van de allereerste Starter van het Jaar-award in de staffingbranche. Binnenkort staat zelfs een verhuizing naar een groter pand gepland. Al met al niet gek voor een bedrijf dat zich vernoemd heeft naar de kleine David die het tegen de reus Goliath moest opnemen.

De slinger

Het geheim van Daaf (‘Wij maken werk van talent’) zit hem vooral in de vergaande digitalisering, gecombineerd met persoonlijke aandacht, zo vertelt Wilkens, en in wat hij noemt: delicious data. Op 5 april, tijdens alweer de vierde editie van Werf& Bureaurecruitment Live, zal Knabben-van Leusden er op het podium alles over vertellen, tijdens een sessie onder de titel Hoe maak je je recruitmentfunnel succesvol futureproof? ‘We zagen dat er in deze markt vaak inefficiënt met systemen wordt omgegaan’, zei De Roon er eerder over. ‘Daardoor gaat er relatief veel tijd naar bijvoorbeeld administratieve taken in plaats van aandacht voor medewerkers en opdrachtgevers. Dat wilden wij veranderen.’

‘We zagen dat er in deze markt vaak inefficiënt met systemen wordt omgegaan.’

Monique Moos

Inmiddels is ook Monique Moos, oud-CFO van de Employment Groep, aan boord, en gaat de groei voorlopig gewoon door. ‘Wij streven er elke dag naar om het onmogelijke mogelijk te maken’, aldus Knabben-van Leusden. ‘Niemand had verwacht dat de kleine David de grote Goliath kon verslaan, maar door creatief en innovatief te zijn lukte het hem toch.’ De metafoor is ook van toepassing op het benutten van talent, vult De Roon aan. ‘Doordat David goed met zijn slinger kon omgaan, wist hij Goliath te verslaan. Wij zeggen: door je bewust te zijn van je talenten en hierbij een passende baan te vinden, ontstaat er werkgeluk. Dat gunnen we iedereen.’

Een jongensboek

Moos gaat tijdens Bureaurecruitment Live eerst in gesprek met Paul Bettonviel (Velde) en dagvoorzitter Wim Davidse over Recruitment Nieuwe Stijl: vinden, boeien en binden. Daarna zal Knabben-van Leusden verder ingaan op hoe je je recruitmentfunnel futureproof inricht, en hoe het je in staat stelt om meer kandidaten succesvol te plaatsen. Al met al: een jongensboek, zegt Wilkens. Het heeft er mede voor gezorgd dat ‘zijn’ RecruitNow ook een nieuwe wending heeft genomen. Het softwarebedrijf richt zich voortaan ook volledig op de staffing-markt, van mkb-uitzender tot de grote enterprises.

‘Wat wij doen is: we maken digitaal persoonlijk.’

‘Wat wij doen is: we maken digitaal persoonlijk’, zegt Wilkens. ‘We hebben het afgelopen jaar veel geïnvesteerd in de kant van customer success. We merken dat implementatie van software echt wel een ding is. Ook de migratie van het ene naar het andere systeem is vaak een uitdaging. Daarom hebben we de laatste maanden veel mensen aangetrokken die eerder bij staffingorganisaties hebben gewerkt. Zij spreken de taal van die markt, en weten wat er speelt. Zo zorg je dat je klanten snel up and running kunnen zijn en direct de voordelen van de software ervaren.’

Serieuze tijdwinst

Slim gebruik van data staat daarbij centraal, benadrukt Wilkens. ‘Wij helpen bureaus meer uit hun eigen database te halen. Per intercedent en recruiter zijn we bijvoorbeeld aan het data minen in de eigen database. Daardoor weten ze gemiddeld 1 à 2 plaatsingen per maand per persoon meer te boeken. Daarnaast geven we met handige dashboards veel inzichten, waarmee ze hun werkproces kunnen optimaliseren. Zo zie je bijvoorbeeld dat ze de tijd tussen match en planning met gemiddeld 20 tot 40% kunnen terugbrengen. Dat is serieuze tijdwinst natuurlijk.’

‘Wij helpen bureaus meer uit hun eigen database te halen.’

En het bewezen succesverhaal van Daaf is daarbij een mooie best practice, aldus Wilkens. ‘Zij kunnen aangeven hoe zij dat in de praktijk doen, en hoe je het maximale uit je software kunt halen. Maar we willen er wel graag een interactieve sessie van maken, waar ook gelegenheid is om met elkaar in gesprek te gaan.  Zodat ook andere organisaties een soortgelijk succes kunnen boeken.’

Meer weten?

Op 5 april 2022 staan Monique Moos en Mick Knabben-van Leusden (Daaf) beiden achter elkaar op het podium tijdens de vierde editie van Werf& Bureaurecruitment Live. Benieuwd naar het hele jongensboekverhaal? Schrijf je hier in:

Bureaurecruitment Live  

Lees ook

Beeld boven: website Daaf

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Adver-Online Group
BRANDMANNEN
Bullhorn
Compagnon
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
OTYS
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Marketeers
Recruitment Tech
RecruitNow
Timetohire
ToTalent.eu
WBNRS
YOBZ