Rondetafelsessie over employer branding: ‘Niet zo bang dat het creatieve gaat verdwijnen’

Ook binnen de wereld van employer branding konden ze dit jaar niet om A.I. heen. Maar angst dat ze daardoor werk zullen verliezen, hebben de experts in het vak niet. Hun vrees zit meer in: organisaties die niet durven te kiezen. ‘Ik ben bang dat we straks allemaal op Kim Kardashian lijken.’

Peter Boerman Op 05 februari 2024
Gem. leestijd 15 min 309x gelezen
Deel dit artikel:
Rondetafelsessie over employer branding: ‘Niet zo bang dat het creatieve gaat verdwijnen’

De grote krapte zette in 2023 gewoon door, met ook weer volop werkgevers die kosten noch moeite spaarden om zich aan de arbeidsmarkt van hun mooiste kant te laten zien. Maar wat waren daarin de belangrijkste en opvallendste ontwikkelingen? Wordt employer branding eindelijk serieus genomen? En waar kunnen we dat dan aan aflezen? En zijn ze binnen employer branding al bang voor de mogelijkheden van A.I.? Een tiental experts laat zich er gráág over uit, in deze derde rondetafelsessie over ontwikkelingen in het recruitmentvak, met deze keer de nadruk op arbeidsmarktcommunicatie.

#1. Heldendaad in 2023

Jari Kloppenburg (SteamTalmark): ‘Recent hebben wij een Lamp gewonnen, een ADCN Award. Op zich is een prijs winnen natuurlijk geen heldendaad, maar de reden waarom was het in dit geval voor mij wel. We wonnen de prijs namelijk voor de diversiteitscampagne van de Politie. Dat is voor mij een mooi voorbeeld van de impact die arbeidsmarktcommunicatie kan hebben. En dat tekent voor mij ook meteen het belang van dit vak: het gáát ergens over.’

Jari Kloppenburg: ‘Dit vak gáát ergens over.’

Alix Hensen Verbaten (BRANDMANNEN): ‘We hebben echt iets kunnen betekenen. Op Digitaal-Werven ontmoetten we een vrouw die jaren geleden als politiek vluchteling naar Nederland is gekomen. Hoewel ze al jaren geïntegreerd is, lukte het haar niet om aan een baan in haar expertise te komen. Toen hebben we haar geholpen met haar cv en in contact gebracht met de juiste mensen uit ons netwerk. Dat maakt me trots op hoe we bij Brandmannen handelen.’

‘Inmiddels komt 25% van de sollicitanten bij het OM binnen via onze sourcing.’

Milou Verhoeks (Cooble): ‘Het Openbaar Ministerie is een van onze klanten. Daar is een groot officierentekort, wat voor Nederland een echt belangrijk thema is.  Inmiddels komt 25% van de sollicitanten daar binnen via onze sourcing. Daarin speelt ook diversiteit een grote rol. Toen we begonnen zaten we op 8% diversiteit in  de kandidaten, nu op 34%. Dus zo zie je dat je ook met sourcing maatschappelijk mooie resultaten kunt bereiken.’

‘Keuzes maken loont’

Ton Rodenburg (ClubgeistBVH): ‘Ik zie dat in ons vak heel veel generieke rommel wordt gemaakt. Met respect, hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar voor mij was wel een hoogtepunt dit jaar, een heldendaad, zo je wil, dat we presenteerden aan KPN, en dat onze creatieven met één idee erdoorheen sneden. Het is voor mij ook een erkenning dat het loont om keuzes te maken, spreek je nou eens uit als werkgever, zodat mensen goed kunnen kiezen voor een bedrijf. Daar wordt de arbeidsmarkt alleen maar beter van, daar ben ik van overtuigd.’

Ton Rodenburg: ‘Ik zie dat in ons vak heel veel generieke rommel wordt gemaakt.’

Wander Wierda (Loyall/SendtoDeliver): ‘Ik had recent contact met een organisatie die voornamelijk directeuren in het onderwijs werft. Zo’n 4 jaar geleden deden ze  dat nog via vacatures in het NRC, maar de bedrijfsleider wil nu versnelling. Eerst moest ik echt nog uitleggen waarom de krant niet effectief was, nu komt hij er zelf om vragen. Die verandering in het recruitment van organisaties die echt van betekenis willen zijn in de samenleving zie ik nu veel meer om me heen. Het is mooi om daaraan een steentje te kunnen bijdragen.’

‘Ik zie veel organisaties om me heen die echt van betekenis willen zijn in de samenleving.’

Vanessa Backer (AdverOnline): ‘Ik sta voor werkplezier en werkgeluk. Afgelopen jaar ben ik veel bezig geweest met: zitten de mensen bij ons op de juiste plek? Ook dat vind ik best een heldendaad. We hebben veel verschuivingen kunnen maken, en nu echt weer een team experts dat sprankelt, in een prachtig nieuw pand. Daar ben ik trots op.’

Vanessa Backer: ‘Ik sta voor werkplezier en werkgeluk. Dat vind ik best een heldendaad.’

Koen Roozen (HetRecruitingKantoor): ‘Ik hou het denk ik ook intern. Wij hebben het afgelopen jaar als bureau een eigen employer brand uitgewerkt; ‘Meesters in recruitment’. Nu zie je dat iedereen dat idee gaat omarmen, het is een verbindend thema in de hele organisatie geworden. Dat is wel een reis geweest, maar ik vind het ook een heldendaad.’

Een hele groep helden

Remko Booghmans (Recruitment Marketeers): ‘Wij werken veel voor het mkb, gemeenten, omgevingsdiensten, waterschappen. Organisaties die het vaak moeilijk  hebben om het op te nemen tegen de grote jongens. Ik ben er trots op dat we met een clubje van 14 professionals veel kunnen betekenen voor zulke organisaties, en inmiddels meer dan 50 gemeenten zo structureel bedienen en helpen met het vervullen van hun vacatures.’

‘Ik ben er wel trots op dat ik zie dat steeds meer mensen trouw aan het vak zijn.’

Peer Goudsmit (RecruitAgent.ai): ‘Het is altijd lastig om een heldendaad van jezelf te noemen. Ik ben er wel trots op dat ik hier om me heen kijk en zie dat steeds meer mensen trouw aan het vak zijn. Recruitment begint in die zin echt serieus te worden. Een hele groep helden dus. Mijn eigen heldendaad? Dat is denk ik de stap in het onbekende, die we met onze nieuwe A.I.-tool hebben gezet. Superspannend.’

Michelle Schroen: ‘Ik hoop dat mijn kinderen het een heldendaad vinden dat ik uitdraag dat ze een stap moeten durven zetten als ze ergens in geloven.’

Michelle Schroen (iD employer marketing & media): ‘Ik heb 4 kinderen. Ik hoop dat ze het een heldendaad vinden dat ik 2 jaar geleden de stap heb gezet om dit bedrijf op te richten, en dat ik uitdraag dat ze een stap moeten durven zetten als ze ergens in geloven.’

#2. A.I.

Verhoeks: ‘Je zag vorig jaar de trend al aankomen. Je wist wel: als dat komt, dan gaat het echt iets doen. Bij ons zat iedereen binnen één week op ChatGPT.’

‘A.I. heeft wel een generatiekloof blootgelegd.’

Goudsmit: ‘Het heeft wel een generatiekloof blootgelegd.’

Verhoeks: ‘Nou, ik heb ook vriendinnen die zeggen: ik vind het best eng.’

Milou Verhoeks (links): ‘Bij ons zat iedereen binnen één week op ChatGPT.’

Backer: ‘Veel klanten van ons zijn ook best angstig. Maar ik denk dat we er komend jaar nog veel meer nieuwe initiatieven van gaan zien.’

‘Ik zie vooral veel mensen die over A.I. praten, en nog een stuk minder die er echt iets mee doen.’

Verhoeks: ‘Klanten willen vooral van ons horen of wij er al iets mee doen. Dan willen ze via ons kunnen zeggen dat ze er ook iets mee doen. Ik zie het zelf vooral als een hulpmiddel, niet als iets dat alles kan oplossen. Daarnaast zie ik ook vooral veel mensen die erover praten, en nog een stuk minder die er echt iets mee doen.’

Goudsmit: ‘Het aantal zelfbenoemde experts groeit inderdaad snel. Dat kan wel eens een averechts effect hebben, vrees ik.’

Peer Goudsmit: ‘Het aantal zelfbenoemde A.I.-experts groeit snel. Dat kan een averechts effect hebben.’

Verhoeks: ‘Zelf ben ik semi-anti. Want als je het automatisch gaat doen, dan keren kandidaten zich toch van je af.’

‘Als je het allemaal automatisch gaat doen, keren kandidaten zich toch van je af.’

Roozen: ‘Al die instrumenten die je tot je beschikking hebt kunnen ook je gebrek aan visie en strategie blootleggen. Als het niet in een groter plan past, waar ben je dan naartoe aan het bewegen? Ik zie op LinkedIn veel posts waarvan het duidelijk is dat ChatGPT ze geschreven heeft. Maar waar leidt dat toe? Zonder doel bereik je het verkeerde plekje. A.I. zorgt er dan alleen maar voor dat je daar sneller terecht komt.’

Koen Roozen: ‘Zonder doel bereik je het verkeerde plekje. A.I. zorgt dan alleen maar dat je daar sneller terecht komt.’

Kloppenburg: ‘De geest is uit de fles. Dit gaat niet meer weg. Vanuit creatieve hoek ben ik wel kritisch op het gebruik. Als je A.I. vraagt een plaatje te genereren, is dat vaak enorm stereotype. Bovendien, Marleen Stikker zei al: waarom zou je een computer laten doen wat je zelf het allerleukst vindt om te doen? Die kritische noot mis ik wel eens.’

Rodenburg: ‘Het wordt steeds meer een gewoon onderdeel van de toolkit. Voor designers werkt het als een gek, zeker in de digitale schetsfase. Dan kan het dus zeker helpen. ChatGPT is voor mij ook een nuttige tool om je eigen brainstorm te organiseren.’

‘ChatGPT is voor mij ook een nuttige tool om je eigen brainstorm te organiseren.’

Kloppenburg: ‘Natuurlijk, wij experimenteren er ook mee. En profiteren er ook van. Maar je moet altijd oppassen dat je van een middel geen doel maakt.’

Kleiner maken

Hensen Verbaten: ‘Voor veel klanten is het zo groot. A.I., oh my god! Ik probeer het dan vaak kleiner te maken. Zo van: stel een vraag die je aan Google stelt ook eens aan ChatGPT. En probeer van daaruit eens een opdracht te geven. Zoals: “schrijf met de volgende informatie een vacaturetekst.” Dan wordt het tastbaarder.’

Ook binnen employer branding kan niemand om A.I. heen. Maar bang dat ze daardoor werk zullen verliezen, zijn de experts in employer branding niet.
Alix Hensen Verbaten (rechts): ‘Als mens zullen we altijd de menselijke verbinding bij elkaar blijven zoeken.’

‘Ik doceer ook bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. Daar voerde een deelnemer de deelopdracht in ChatGPT in. Binnen een minuut kreeg zij een bruikbare strategie eruit. Niet dat je daar niets meer aan hoefde te doen, maar toch. Dat vond ik wel indrukwekkend. Maar toch ben ik niet bang dat A.I. de hele economie gaat overnemen. Als mens zullen we altijd de menselijke verbinding bij elkaar blijven zoeken.’

Kloppenburg: ‘Wat de ontwikkeling ook blootlegt, is onze enorme focus op output. We willen zo snel mogelijk resultaat. Maar zeker in het onderwerp is het ook het proces, de reis, die van waarde is. Een tekst schrijven moet ook een struggle zijn. Dat is ook leerzaam. Daar gebruik je tools voor, dat is altijd zo geweest. Maar als er een machine komt die die struggle overslaat, weet ik niet of we daar wel zo blij mee moeten zijn.’

Peuteren, puzzelen

Goudsmit: ‘Ik ben niet zo bang dat het creatieve gaat verdwijnen. Al denk ik wel dat we toegaan naar een soort rijbewijs, dat je moet leren het te gebruiken.’

‘Ik denk dat we toegaan naar een soort rijbewijs, dat je moet leren het te gebruiken.’

Roozen: ‘A.I. kan je helpen. Maar waar we hier voor zitten is employer branding. Oftewel: het zoeken naar het unieke van iedere organisatie, en dat naar boven krijgen. Dat zoeken, daarin zit vakmanschap. Peuteren, puzzelen. Ik ben bang dat als we alleen maar A.I. inzetten we straks allemaal op Kim Kardashian lijken. Dat maakt het voor mij meteen oninteressant.’

#3. Employer branding anno 2023

Schroen: ‘Ik zie veel dat vrij vlak is. Veel eenheidsworst. De politievideo waarover we het eerder hadden, vind ik ook fantastisch. Maar het zijn maar sporadische voorbeelden. Ik denk dat we veel meer zouden moeten leren van B2C- en B2B-marketing. Die zijn zoveel verder.’

‘Ik zie veel dat vrij vlak is. Veel eenheidsworst.’

Goudsmit: ‘Het komt ook doordat er nog steeds miljoenen naar marketing gaan, en enkele tienduizenden naar recruitment.’

Marion de Vries (Employer Brand Builders, gespreksleider): ‘Ik werd laatst gebeld door een accountantskantoor, die zeiden: we gaan employer branding erbij doen. De klant vraagt erom. Of ik ze wat erover kon uitleggen.’

Marion de Vries: ‘Ik werd laatst gebeld door een accountantskantoor, die zeiden: we gaan employer branding erbij doen.’

Backer: ‘Daarvan gaat mijn allergie echt naar het plafond. Wij gaan toch ook geen accountantscontrole erbij doen? Maar het toont ook aan dat employer branding nog steeds een onvolwassen vakgebied is. Het is een expertise, niet iets voor erbij. Daarom vind ik ook dat er op hogescholen les in moet worden gegeven.’

‘Employer branding is niet iets voor erbij. Daarom vind ik ook dat er op hogescholen les in moet worden gegeven.’

Rodenburg: ‘Het probleem zit hem ook erin: employer branding zit vaak in de communicatiehoek. Maar het gaat om veel meer dan campagnes. Het gaat om hoe je een bedrijf bouwt. Dat is superstrategisch.’

Booghmans:Employer branding is ook een containerbegrip geworden. Ik ben vaak meer tijd kwijt om uit te leggen hoe recruitment marketing werkt dan dat een campagne loopt. Een HR-manager wil vaak gisteren een nieuwe collega, en eergisteren een nieuwe campagne. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Het moet dus op een ander niveau belegd worden, denk ik. Het is niet iets voor erbij, het is een puur specialisme.’

Ook binnen employer branding kan niemand om A.I. heen. Maar bang dat ze daardoor werk zullen verliezen, zijn de experts in employer branding niet.
Remko Booghmans: ‘Employer branding is ook een containerbegrip geworden.’

Hensen Verbaten: ‘Bij employer branding gaat het om beïnvloeding van houding en gedrag. Dat is echt iets anders dan informatieverschaffing. Het is echt strategisch. Ik vind daarom ook dat het meer naar boven in de organisatie moet.’

Wierda:Employer branding is employer identity geworden. Wie ben jij als organisatie? We zijn als employer branders inmiddels ook cultuurbouwers geworden.’

We zijn als employer branders inmiddels ook cultuurbouwers geworden.’

Kloppenburg: ‘Het is nog meer dan dat, denk ik. Het gaat niet om alleen hoe je als employer bent, het gaat om je héle identiteit. Wie je als werkgever bent, of hoe je met je collega’s omgaat, dat is een toepassing daarvan. Ik zie dat sterk bij bedrijven die vanuit een missie zijn opgericht. Op World Employer Branding Day hoorde ik het verhaal van Vattenfall, die zeiden: we denken niet in een werkgeversmerk, we denken vanuit onze missie. Die missie is leidend, zowel voor consumenten als kandidaten, voor wie we aannemen, en voor hoe we ze opleiden. Dan ben je dus in de kern employer branding en consumer branding aan het terugbrengen naar hetzelfde verhaal. Heel sterk.’

Ook binnen employer branding kan niemand om A.I. heen. Maar bang dat ze daardoor werk zullen verliezen, zijn de experts in employer branding niet.

Roozen: ‘Maar daarom kun je employer branding dus ook weer niet lostrekken van HR. Want anders trek je ze met marketing binnen door de voordeur, en lopen ze daarna, vanwege gebroken beloftes, zo de achterdeur weer uit. Mensen hebben dat feilloos door.’

Employer branding is het enige vak dat raakt aan de ziel van de organisatie.’

Rodenburg: ‘Dat is het mooiste aan ons vak. Je komt altijd met de directie in gesprek, omdat het zo fundamenteel gaat over wie je bent als organisatie. Employer branding is het enige vak dat raakt aan de ziel van de organisatie. En ja, soms moeten we daarbij ook confronteren: is dit ook wel wie we willen zijn?’

#4. Specialist of generalist

Roozen: ‘Ik denk niet zozeer dat we als bureau onze klanten het alles omvattende totaalpakket moeten bieden, maar dat we ketens van specialisten moeten maken. Ik sprak laatst iemand die zei: ik zie niet hoe employer branding en sourcing met elkaar te maken hebben. Nou, wij weten: als je een slecht werkgeversmerk hebt, wordt het lastig sourcen. We hebben elkaar nodig.’

‘Wij weten: als je een slecht werkgeversmerk hebt, wordt het lastig sourcen.’

Verhoeks: ‘En het werkt ook vice versa. Die sourcer hoort alles, weet precies wat er over jouw merk leeft in de externe arbeidsmarkt. Als je bijvoorbeeld bepaalde kernwaarden kiest, maar wij horen van kandidaten dat ze jou zo helemaal niet herkennen, dan heb je natuurlijk nog wel wat te doen. Voor ons geldt ook: de beste
samenwerkingen hebben we met klanten waar ook employer branding op orde is. Als er dan iets gebeurd is, bellen de employer branders bijvoorbeeld meteen: het je daar ook van kandidaten al iets van gehoord?’

wij weten: als je een slecht werkgeversmerk hebt,  wordt het lastig sourcen

Hensen Verbaten: ‘Ik merk wel steeds meer bewustwording bij organisaties. Ze beseffen: je kunt niet zomaar meer zeggen dat je zo inclusief bent, terwijl je dat in de praktijk niet bent. Ze vragen ons te achterhalen wat ze écht kunnen beloven, in plaats van simpelweg verzoeken iets te communiceren. Daarmee doen ze een beroep op een specialisme.’

#5. Inspiratie

Schroen: ‘Ik zie heel veel eenheidsworst. De campagne van de Politie vind ik sterk omdat hij niet op ratio zit, maar veel meer op emotie. Ik denk dat we daar meer op moeten inspelen. Wat gebeurt er binnen de hersenen van de doelgroep?’

‘De campagne van de Politie vind ik sterk omdat hij niet op ratio zit, maar veel meer op emotie.’

Kloppenburg: ‘Ik ben stikjaloers op de Monopoly-campagne van vorig jaar. Zij plaatsten abri’s precies op de straten die in het spel voorkomen. Dat vind ik zó sterk, omdat het afwijkt van het standaardrijtje sociale media, en de mediakeuze daarmee de kracht van de campagne enorm versterkt. Ik zie ook veel eenheidsworst in de distributie van communicatie. Het komt dan in een enorme berg content terecht. Ik vind het supermooi als je daarin juist andere keuzes durft te maken.’

Rodenburg: ‘Veel creatieven vinden dit vak helemaal niet meer leuk, merk ik. Het is zó serieus en doordacht, het moet allemaal zó kloppen. Durven we dit wel? Het wordt in heel veel organisaties helemaal gerationaliseerd en platgeslagen. Het mist gevoel en is vaak heel risico-avers geworden.’

‘Employer branding wordt in heel veel organisaties helemaal gerationaliseerd en platgeslagen.’

Verhoeks: ‘Dat is ook iets maatschappelijks, denk ik. Veel mensen zijn bang geworden: kunnen we dit nog wel zeggen?’

Rodenburg: ‘Het is de kracht van creativiteit, in verwoording, verbeelding, nodig om het hart te raken. Ik ga zelden huilen als je me iets vertelt, maar als je me iets laat zien kan dat wel gebeuren. Het is niet altijd een kwestie van geld, het gaat vooral om: tijd, aandacht en liefde, denk ik.’

Kloppenburg: ‘Het is ook het medialandschap. Dat hele personaliseren van sociale media – tot op het niveau van het individu – wordt nu aan banden gelegd. En daar ben ik eigenlijk wel blij mee. Die personalisatie haalde ook de kracht uit communicatie weg. Wij willen iets maken waarover gesproken kan worden. Het dwingt ons  om iets te maken dat opvalt. Daar is creativiteit voor nodig.’

‘Die hele personalisatie haalde ook de kracht uit communicatie weg.’

Booghmans: ‘Dat gepersonaliseerde advertenties niet meer mogen, is al langer zo. Het heeft mijn targeting niet veranderd. Het heeft wel mijn vak alleen nog maar interessanter gemaakt. Op het juiste moment de juiste content laten zien aan de juiste doelgroep wordt zo alleen maar belangrijker. In die zin ben ik ook alleen maar blij met de restricties. Het onderstreept alleen maar dat het niet iets is dat je zomaar even erbij kunt doen.’

Kortetermijndenken

Kloppenburg: ‘Omtrent ons vak is er toch het diepgewortelde idee dat wat wij doen geld kost en niets oplevert. Er is zoveel kortetermijndenken. Dat heeft ook te maken met hoe onze economie is ingericht, denk ik. Ik vind ‘postgroei’-denker Paul Schenderling daarbij wel inspirerend. Hij pleit ervoor ons niet blind te staren op zoveel mogelijk verkopen, maar om op een andere manier te kijken, waarbij de relatie tussen mensen en werk weer belangrijk wordt.’

‘Omtrent ons vak is er toch het diepgewortelde idee dat wat wij doen geld kost en niets oplevert.’

Schroen: ‘Ik wil dan wel marketingpsycholoog Christ Coolen noemen. Hoe hij simpel uitlegt wat drijfveren van mensen zijn, en hoe je gedrag kunt veranderen, ik denk dat we daar in arbeidsmarktcommunicatie nog veel van kunnen leren.’

Rodenburg: ‘Ik hou het dan graag bij contentstrateeg Cor Hospes. Hij heeft een podcast Hart voor Zaken en een gelijknamig boek, over liefde voor het werk. De menselijke maat in een bedrijf. En hoe de energie te releasen. Als je 25% meekrijgt, dan volgt de rest vanzelf. Ik denk dat we ook als employer branders ons daarop zouden moeten richten.’

‘Als je 25% meekrijgt, volgt de rest vanzelf. Ik denk dat we als employer branders ons daarop moeten richten.’

Hensen Verbaten: ‘Ik volg businesscoach Tibor Olgers. Ik vind het inspirerend hoe hij laat zien dat je door te focussen op één product of dienst, succes kunt krijgen. Vooral het dúrven kiezen, daar leer ik veel van.’

#6. Heldendaad in 2024

Backer: ‘Ik denk dat komend jaar echt in het teken gaat staan van anders kijken naar arbeid. Remote, hybride, pensionado’s en niet-standaard doelgroepen aanspreken, andere typen contracten.’

Schroen: ‘Ik zou graag meer diversiteit in mediacampagnes zien. En meer focus op de eigen medewerkers bij de klanten.’

‘Ik zou graag meer diversiteit in mediacampagnes zien. En meer focus op de eigen medewerkers.’

Goudsmit: ‘Ik heb al langer last van “evangelisatiedrang”. Maar neem dit vak nou alsjeblieft een keer serieus. Ik heb de indruk dat alle organisaties nu wel het belang van recruitment inzien. Maar er zijn er nog maar weinig die echt snappen hoe je dit onderdeel moet aanpakken.’

Roozen: ‘Wij hebben gekozen voor een duidelijke propositie. Ik zou het een heldendaad vinden als dat volgend jaar helemaal doorleefd wordt en werkend wordt voor alle collega’s.’

‘Alle organisaties zien nu wel het belang van recruitment in. Maar weinigen snappen echt hoe je dit onderdeel moet aanpakken.’

Booghmans: ‘Ik ben nu 4,5 jaar ondernemer. Volgend jaar zijn er een paar goede doelen waarin we willen helpen. Vind ik ook wel eens leuk om te doen.’

Kennis delen

Backer: ‘Kennis delen, dat is mijn intrinsieke motivatie. En dat wil ik volgend jaar veel meer gaan doen. Zodat we hopelijk uiteindelijk ook echt meer onderscheidende werkgeversprofielen gaan zien.’

‘Fair Hire levert niet alleen meer conversie op, het geeft ook iedereen een kans.’

Wierda: ‘Wij zijn de laatste maanden begonnen met Fair Hire Research, waarmee we klanten laten zien: waar mis je nog kansen? En ook: hoe spreek je mensen aan die je nu nog mist? Niet alleen omdat het meer conversie oplevert, maar ook omdat het iedereen een kans geeft.’

Ook binnen employer branding kan niemand om A.I. heen. Maar bang dat ze daardoor werk zullen verliezen, zijn de experts in employer branding niet.
Wander Wierda: ‘We sturen in december mensen naar huis als ze niet genoeg vakantie hebben opgenomen.’

Rodenburg: ‘Ik zou het een heldendaad vinden als een CEO verantwoordelijk wordt voor het employer brand. Ik vraag me ook altijd af: waarom zijn er wel recruitmentmanagers, maar geen retentiemanagers? Daar is veel winst te halen. Ook in de naamgeving. People & Culture vind ik al 100 keer beter dan HR, in elk geval.’

‘Ik zie wel helden bij organisaties die minder vacaturegedreven gaan werken.’

Verhoeks: ‘Ik zie wel helden bij organisaties die in talentpooling durven investeren, en minder vacaturegedreven gaan werken.’

Ook binnen de wereld van employer branding konden ze dit jaar niet om A.I. heen. Maar bang dat ze daardoor werk zullen verliezen, zijn de experts in employer branding niet. Hun vrees zit meer in: organisaties die niet durven te kiezen. ‘Ik ben bang dat we straks allemaal op Kim Kardashian lijken.’

Hensen Verbaten: ‘Ik zie nog wel eens organisaties die iets in de punt van hun communicatie willen zetten, wat we eigenlijk als vanzelfsprekend beschouwen. Zoals hybride werken. Dan denk ik: dat is toch geen asset? Kies liever iets dat je écht uniek maakt. Een heldendaad voor 2024 zou zijn om dat te durven.’

‘Hybride werken: dat is toch geen asset? Kies liever iets dat je écht uniek maakt.’

Wierda: ‘Wij hebben bij ons een minimum aantal vakantiedagen. En sturen dus in december ook echt mensen naar huis als ze nog niet genoeg vakantie hebben opgenomen. Zo maken we van een commodity toch weer wel een asset, denk ik. Het is ook echt iets heel anders dan een onbeperkt aantal vakantiedagen.’

Meer lezen?

Dit is het derde deel van vier verschillende rondetafelsessies die zijn georganiseerd voor het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat deze maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan! Ergens in de komende weken verschijnt ook nog een verslag van de rondetafelsessie over flex.

Jaarboek

rondetafelsessie

Lees ook

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners