Wat is een X-ray? Oftewel: waarom sourcen een vak apart is

Annelies Graafland Op 31 januari 2018 Gem. leestijd 3 min1538x gelezen
Deel dit artikel:
Wat is een X-ray? Oftewel: waarom sourcen een vak apart is

In haar vorige blog sprak Annelies Graafland over ‘een X-ray‘. Wat is dat precies, vroeg een lezer zich daarop af. In dit blog legt ze het uit – en maakt meteen nog eens duidelijk waarom sourcen echt een eigen vak is.

Op mijn vijfde heb ik leren schaken. Tenminste: ik begreep hoe de verschillende stukken zich konden bewegen over het bord en dat het de bedoeling was dat uiteindelijk de koning geslagen werd. Nu, vele jaren verder, kan ik nog steeds niet schaken. Niet echt schaken, bedoel ik. Want echt schaken vraagt om oefening, inzicht, verdieping en jezelf blijven verbeteren.

Een string opbouwen kan iedereen

Zo werkt het ook met sourcen. Ik kan iedereen leren hoe je een Boolean string opbouwt. Ik kan iedereen leren welke platforms, websites en social-media-kanalen geschikt zijn om de juiste kandidaten te vinden. En vanuit kennis van Boolean kan ik iedereen leren om een X-ray te maken.

Hoe verplaatsen de stukken zich?

Sven Wansink vroeg naar aanleiding van mijn vorige blog wat dat precies is, zo’n X-ray. Maar die vraag is voor mij vreselijk moeilijk te beantwoorden. Want geef ik het antwoord waardoor iemand precies weet hoe de verschillende schaakstukken zich over het bord weten te bewegen? Dat kan, maar daarmee heb ik allesbehalve een uitleg aangereikt waar iemand mee verder kan.

Specifiek zoeken via Google

Laat ik het toch maar even doen. En dan vertel ik dat een X-ray het isoleren van bepaalde zoekinformatie via Google is. Kortweg: je geeft Google een opdracht om informatie te ontsluiten die ofwel vindbaar is op een website (site:), of in een online document (indoc of filetype) of binnen een website-url, omdat je verwacht dat het hier staat (inurl), of binnen een tekst die online staat (intext). Dit koppel je vervolgens met een Boolean Search.

Voorbeelden: site:nl.linkedin.com of site:indeed.com/resumes of (als je net als ik graag mooie schoenen draagt, maar niet te veel ervoor wil betalen) inurl:(artikelnummer) AND (sale OR uitverkoop)

Waar ga je zoeken?

Zo, bij deze weet je wat een X-ray is. Maar hoe je zo’n X-ray echt kunt gebruiken? Dat is een heel ander vraagstuk. Allereerst moet je bepalen welke zoekwoorden en synoniemen je opneemt in je Boolean die kunnen leiden naar de juiste informatie. Vervolgens is het dan de vraag: waar ga je zoeken? Want ook daar is een stukje kennis en ervaring heel belangrijk.

‘Heeft het zin om informatie te vinden binnen een website? Soms wel. Soms ook niet’

Heeft het zin om informatie te vinden binnen een website? Soms wel. Zeker bij LinkedIn is dit handig omdat je zo een grotere zoekopdracht kunt geven die jouw eigen connecties buiten beschouwing laat. Soms is het ook niet handig. Als je iemand zoekt die heel actief is binnen een bepaald onderwerp en bijvoorbeeld geschreven heeft over een bepaald onderwerp dan is “intext” een betere wijze om te zoeken. Op een heel ander moment kan het zijn dat je bepaalde informatie in een url kunt vinden. En ga zo maar door.

Op zoek naar die paarse eekhoorn

De vraag van Sven – en veel soortgelijke vragen – zetten mij dan ook altijd voor een dilemma. Zeker als iemand simpelweg wil ‘leren schaken’. Ofwel: begrijpen wat je aan het doen bent. Want hoe kun je iets duidelijk en begrijpelijk maken als het succes van de toepassing van de strategie ligt in de verdieping? In de inhoud? In de uitdaging om jezelf nog verder te verdiepen en in de noodzaak en de passie om echt op zoek te gaan naar die paarse eekhoorn?

Meters maken versus theorie

Het is zoals met zoveel andere dingen. Schaken. Autorijden. Dammen. Fietsen. Schaatsen. Voetballen. Schrijven. Je kunt iemand in theorie vertellen hoe het moet. Maar wil je echt weten hoe je het toepast, dan helpt het alleen maar om meters te maken, te oefenen en je te blijven verdiepen. En hierin blijft het een voortdurend leerproces om jezelf meer inzicht te geven. En juist daarom is sourcen een écht vak!

annelies graafland randstad roerig jaar voor recruitersDit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Randstad Recruitment Center.

Lees haar eerdere blogs:

Deel dit artikel:
Annelies Graafland

Annelies Graafland

RPO recruitmentmanager bij EN HR solutions
Ze noemen haar: Alice in Wonderland. Want: ‘Een avontuur is het beste cadeau wat je kan geven of krijgen. Mijn vrolijke gekheid is mijn beste competentie. En ik ben gek op het recruitmentvak!’ Als RPO Manager bij EN HR solutions is ze dagelijks bezig met de nieuwste trends en ontwikkelingen op het vlak van recruitment. ‘Daar verdiep ik mij in het verbeteren van de succesformule om de perfecte match t emaken. Want recruitment gaat verder dan het kwartetten tussen harde en zachte eisen. Bij EN HR solutions geloven we dat recruitment anders kan. Dit betekent voor mij dat dit ook vraagt om een stukje eigenwijsheid en dat je ook kijkt naar onmogelijkheden die mogelijk zijn.’gaat verder dan het kwartetten tussen harde en zachte eisen. Bij EN HR solutions geloven we dat recruitment anders kan. Dit betekent voor mij dat dit ook vraagt om een stukje eigenwijsheid en dat je ook kijkt naar onmogelijkheden die die mogelijk zijn.’
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
DPG Recruitment
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.