Jelmer & Jelmer (Roadtrip): ‘Online marketing of betaalde reclame zijn geen magische oplossing’

Wervingscampagnes in overvloed — maar waarom doen ze zo weinig wat ze moeten doen? ‘Een campagne moet nooit op zichzelf staan, maar passen bij de businesscase van recruitment’, stellen Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema (Roadtrip Agency).

Jasper Spanjaart Op 11 mei 2022 Gem. leestijd 3 min501x gelezen
Deel dit artikel:
Jelmer & Jelmer (Roadtrip): ‘Online marketing of betaalde reclame zijn geen magische oplossing’

Niet handelen vanuit een onderbuikgevoel, maar recruitmentprincipes combineren met data om zo tot betere resultaten te komen. Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema bekijken recruitment vanuit een ander perspectief dan anderen. Met een duidelijk mantra — van inzichten naar verbeteringen — zijn de twee in 2020 begonnen met hun Roadtrip Agency. Om zo bedrijven te helpen met het verbeteren van hun online recruitment. Hoe ze dat doen? ‘Wij kijken altijd eerst naar de beschikbare data in bijvoorbeeld de web analytics (er is meer dan Google), CRM of het ATS’, zegt Koppelmans.

‘Als het gaat om web analytics is er meer dan alleen Google.’

‘Die vullen we vervolgens aan waar nodig. Daarna geven we bedrijven initieel advies over hoe zij hun proces verder kunnen optimaliseren. Vaak is het geven van advies stap 1 en is stap 2 het uitvoeren van het door ons gegeven advies. Doordat we dit al voor vele werkgevers hebben mogen doen, zijn we er steeds meer bedreven in geworden.’ Op Werf& Live op donderdag 19 mei vertellen ze er meer over, in een sessie onder de kop ‘De toekomst van online meetbaarheid’.

Interesse in tooling

Dat andere perspectief dat ze hanteren komt deels voort uit de achtergronden van beide Jelmers. Koppelmans heeft een achtergrond als Product Manager, terwijl Zuidema in 2020 nog werd uitgeroepen tot recruitmentmarketeer van het jaar. ‘Beiden hebben we een enorme interesse in tooling, niet enkel voor recruitment, en dat gecombineerd met onze achtergrond, maakt een zeer fijne invalshoek voor Roadtrip’, vertelt Zuidema, die het team inmiddels uitgebreid zag worden tot in totaal 4 mensen.

‘Doordat we dit al voor vele werkgevers hebben mogen doen, zijn we er steeds meer bedreven in geworden.’

Terwijl recruitmentafdelingen zich twee slagen in de rondte werken om genoeg geschikt talent te vinden, zien Zuidema en Koppelmans dat er ineens meer geld en tijd beschikbaar is voor alle fases van online recruitment. ‘Dit komt natuurlijk door de krapte op de arbeidsmarkt, maar ook door de steeds duidelijkere focus op resultaat’, stelt Koppelmans. ‘Als je resultaat boekt, kan er intern ook meer budget aangevraagd worden.’

Inclusiever product

Die focus gaat voor leveranciers verder dan hun eigen product, maar ook richting de wensen van de kandidaat, zegt Zuidema. ‘Wil een kandidaat overal waar hij of zij komt gevolgd worden? Wil de kandidaat ‘zomaar’ een e-mailadres opgeven? Heeft de kandidaat behoefte aan een browser vol met cookies? De antwoorden op deze vragen zorgen voor striktere regelgeving, wat zorgt dat bedrijven naast het verbeteren van hun eigen product ook moeten kijken naar het inclusiever maken van hun eigen product.’

‘Waar de vraag naar kwaliteit ontstaat, ontstaan specialismen.’

Zuidema en Koppelmans zien daarin drie reuzen als ultiem voorbeeld. Zo verplicht Facebook tegenwoordig Special Ad Categories. Doet Google haar uiterste best om — ondanks de privacygeschillen rondom Google Analytics — ervoor te zorgen dat bedrijven hun dienstverlening blijven gebruiken. En Indeed zoekt actief naar meer first-party data, waardoor het kandidaten liever niet direct naar de werkenbij-site van hun klanten doorstuurt. ‘Dit alles zorgt ervoor dat er meer vraag is naar kwaliteit. En waar de vraag naar kwaliteit ontstaat, ontstaan specialismen’, zegt Zuidema.

Geen magische oplossing

Het wemelt inmiddels van de recruitmentcampagnes, soms zeer succesvol, maar toch vaker dan niet weinig effectief. ‘Online marketing of paid advertising is geen magische oplossing – ongeacht hoe het verkocht wordt’, benadrukt Zuidema. ‘Een veel voorkomend issue dat wij zien is dat een campagne begonnen wordt zonder dat het doel of nut ervan vooraf goed gedefinieerd is. Een campagne moet nooit een op zichzelf staand iets zijn, maar moet passen bij de businesscase van recruitment.’

‘Een campagne moet nooit op zichzelf staan, maar moet passen bij de businesscase van recruitment.’

Vervolgens moet de recruiter, of de recruitmentafdeling, erbij betrokken worden. ‘Op die manier kun je niet alleen de kwantitatieve metrics meten (aan de hand van je meetplan, uiteraard), maar kun je ook kijken naar de kwalitatieve doelen – helpen we de business echt? Als je antwoorden hebt op alle relevante vragen, dan is de kans op succes het grootst. De uitdaging is dat mensen vaak zo snel mogelijk iets live willen zetten en deze belangrijke stap minder serieus nemen.’

Meer weten?

Tijdens Werf& Live op 19 mei vertellen Jelmer Koppelmans en Jelmer Zuidema meer over de toekomst van online meten. ‘Van online meten; van cookies, pixels tot aan Google Analytics 4. Wat gaat er veranderen en waar moet je nou écht iets mee? Mensen die ons kennen weten dat wij als persoon en bedrijf praktisch ingesteld zijn. Dus dat kunnen ze ook verwachten van onze sessie.’

Aanmelden

Werf& Live

 

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS