'Lastig te benaderen talent komt met WhatsApp ineens wél binnen bereik'

Hoe bereik je kandidaten op een laagdrempelige manier, zonder dat je als recruiter de hele dag je duimen blauw moet appen? Luuk van Neerven, co-founder van Joboti, legt tijdens de Webinar Week uit hoe dat kan.

Joost de Ruiter Op 21 september 2021 Gem. leestijd 3 min1259x gelezen
Deel dit artikel:
'Lastig te benaderen talent komt met WhatsApp ineens wél binnen bereik'

WhatsApp, wie maakt er tegenwoordig geen gebruik van? Maar als je als recruiter al je kandidaten wilt appen, loop je het risico aan het eind van de dag geen duimen meer over te hebben. Gelukkig is daar dan de WhatsApp-chatbot van Joboti, waarmee je kandidaten op een laagdrempelige manier kunt benaderen, zonder zelf steeds in de weer te moeten zijn. Hoe dat precies werkt? Luuk van Neerven, co-founder van Joboti, legt het op 12 oktober uit tijdens de Webinar Week van Werf&. Hier alvast een voorproefje.

> Welk probleem lossen jullie op?

‘Kandidaten zijn steeds slechter te bereiken: ze openen hun mails niet en drukken telefoontjes weg. Als je nieuwsbrieven verstuurt, herken je het probleem misschien. Je bent dan al tevreden als je mail door 1 op de 4 ontvangers daadwerkelijk geopend wordt. Probeer je als recruiter zoveel mogelijk kandidaten voor een vacature te werven? Dan houden die cijfers helemaal niet over.’

WhatsApp
Luuk van Neerven (Joboti)

‘Kandidaten zijn steeds slechter te bereiken.’

‘Het lage openingspercentage is logisch als je bedenkt dat veel mensen de mail-app niet eens meer op hun telefoon hebben. Iedereen gebruikt tegenwoordig WhatsApp om te communiceren. In het begin deden ze dat alleen voor hun privéleven – afspraken maken met vrienden en zo. Maar het is nu de normaalste zaak van de wereld om via WhatsApp ook met je zakelijke relaties te praten. Dus ook met een recruiter.’

‘Zo hoeft een recruiter niet de hele dag z’n duimen blauw te appen.’

‘Met Joboti spelen we daarop in. Onze digitale chatbots – mensen denken daarbij al snel aan zo’n bolletje onderaan een website – integreren we namelijk in WhatsApp. Daardoor kan een kandidaat solliciteren op een functie, een eerste screening ondergaan of een sollicitatiegesprek inplannen door een appje te sturen. En onze virtuele assistenten geven antwoord; zo hoeft een recruiter niet de hele dag z’n duimen blauw te appen.’

> Krijg je echt meer reacties als je kandidaten appt?

‘Jazeker! Stuur je kandidaten in je ATS een e-mail? Dan is onze ervaring dat gemiddeld 25% je mail opent. Stuur je ze een appje? Dan wordt-ie geopend door 9 van de 10 ontvangers.’

‘WhatsApp is ook ideaal om het eerste contact met een kandidaat te leggen.’

‘WhatsApp is trouwens ook ideaal om het eerste contact met een kandidaat te leggen. In plaats van dat ze ellenlange sollicitatieformulieren moeten invullen op je website, vraag je de kandidaat gewoon om een 06-nummer achter te laten. Onze chatbot stuurt vervolgens automatisch appjes om z’n gegevens te verzamelen. Dat gebeurt heel interactief: de bot reageert op de gegeven antwoorden en motiveert de kandidaat om verder te gaan door leuke feedback te geven.’

> Weet een kandidaat dan dat-ie met een bot chat?

‘In principe wel: wij adviseren opdrachtgevers in elk geval om duidelijk te maken dat een kandidaat nog niet met een mens van vlees en bloed praat. Maar daar gaat het ook niet om. Voor een kandidaat is het fijner om een whatsappje te krijgen waarin er naar z’n geboortedatum wordt gevraagd, dan dat-ie dat ergens in een ingewikkeld formulier op een onduidelijke website moet achterlaten.’

WhatsApp

> Wat gebeurt er met al die geappte data?

‘Ik ben blij dat je het vraagt: hier komt namelijk het mooie aan onze WhatsApp-chatbots. Ze sturen alle data die ze via WhatsApp binnen krijgen meteen door naar je ATS. Daar wordt de data keurig georganiseerd en op een rijtje gezet. Het is dus niet zo dat al je kandidaten alleen nog maar toegankelijk zijn via een overvolle smartphone die op kantoor ergens in een bureaulade ligt!’

> En hoe zit dat met de AVG?

‘Heel simpel: een aantal weken voordat de termijn om een kandidaat te behouden dreigt te verlopen, sturen we kandidaten een appje. Daarmee kunnen ze hun toestemming om hun persoonsgegevens te delen verlengen. Bijna 50% doet dat trouwens ook – véél hoger dan wanneer je ze een mailtje stuurt.’

> Is de recruiter dan straks dus niet meer nodig? Alles kan immers via WhatsApp!

‘Integendeel! Wij zijn ervan overtuigd dat recruiters altijd een plaats blijven houden in het wervingsproces. Om mensen écht goed op vacatures te matchen, moeten ze namelijk bevraagd worden door een ander mens – eentje die de vacature goed kent. Dat is de recruiter.’

‘Wij zijn ervan overtuigd dat recruiters altijd een plaats blijven houden in het wervingsproces.’

‘Met onze chatbots zorgen we ervoor dat recruiters minder tijd besteden aan het benaderen van potentiële kandidaten. Zo houden ze meer tijd over voor die goede gesprekken.’

> Wat ga je tijdens de Webinar Week nog meer vertellen?

‘Tijdens de Webinar Week laat ik recruiters zien op welke plekken in de candidate journey ze WhatsApp Business kunnen inzetten. Dus bijvoorbeeld in de preselectie, of bij het inplannen van een sollicitatiegesprek, de correcte toepassing van de AVG en het versturen van job alerts. Ook hoe je op zulke momenten van een virtuele assistent gebruikmaakt hoor je tijdens mijn presentatie.’

Meer weten?

Meer weten over hoe je talent kunt bereiken met het gebruik van WhatsApp? Schrijf je dan nu in voor het webinar van Luuk van Neerven op dinsdag 12 oktober.

Inschrijven

Lees ook

Deel dit artikel:
Joost de Ruiter

Joost de Ruiter

redacteur bij Loopbaanpro
Joost de Ruiter is redacteur bij Loopbaanpro.nl en Sollicitatiedokter.nl
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS