Gem. leestijd 6 min  309x gelezen

Hamvraag bij Tech Event: ‘Kan technologie misschien de krapte oplossen?’

Ooit leek recruitmentsoftware vooral bedoeld om het werving- en selectieproces efficiënter te maken. Op het Recruitment Tech Event overheerste echter een andere hamvraag. ‘Kan jullie technologie ons ook aan méér kandidaten helpen?’

Hamvraag bij Tech Event: ‘Kan technologie misschien de krapte oplossen?’

Tijd? Dat hebben kandidaten van nu echt niet meer. En bellen? ‘Ze gebruiken hun telefoon voor van alles. Behalve voor telefoneren’, zegt Ubeeo-CEO Leon Buijsman al tijdens de opening van het Recruitment Tech Event van dit jaar. Sollicitaties ziet hij heus nog wel voorbij komen. ‘Maar zie ze daarna maar eens aan tafel te krijgen. Hun e-mail lezen ze hooguit eens in de 5 dagen.’ En ook allerlei andere traditionele technieken in de branche vragen veel tijd van de kandidaat, ziet hij. ‘Daar heeft die meestal helemaal geen zin meer in.’

‘Ik ben nooit zo’n fan van A.I. Maar gaat het om inclusief werven, denk ik dat hier toch zeker iets inzit.’

Kan technologie helpen de krapte te bestrijden? Het was gisteren een van de hamvragen tijdens het event in het Utrechtse Van der Valk Hotel, waar enkele honderden bezoekers zich kwamen vergapen aan de nieuwste recruitmentsoftware, maar vooral op zoek waren naar antwoorden voor hun meest urgente probleem: de enorme schaarste aan kandidaten. En ja, dat is ‘best uitdagend’, zoals Buijsman de dag aftrapte. Waarbij hij toevoegde: ‘Ik ben nooit zo’n fan van de hype rondom A.I. Maar als het gaat om meer inclusief werven, denk ik dat hier toch zeker iets inzit.’

Recruitmentmarketing op 1

Ook andere softwarespecialisten op het podium, zoals Laura Vontsteen (account specialist bij Bullhorn) en Joram Timmerman (oprichter van Byner), noemden de krapte als hét vraagstuk van de tijd. ‘Recruitmentmarketing staat nu echt op 1’, zei Timmerman bijvoorbeeld. ‘Dat is heel tof om te zien.’ En Vontsteen: ‘Het systeem gaat steeds meer nadenken over hoe je de mensen die nu heel schaars zijn op de juiste krachten kunt inzetten.’

In de implementatie van efficiënte recruitmentsoftware is ook nog steeds een wereld te winnen.

Maar dat systeem blijkt nog niet overal even vooruitstrevend, zo blijkt uit een vraag uit de zaal. Of ze nog wel eens bedrijven tegenkomen die nu hun recruitment in Excel-bestandjes vastleggen? Een voorzichtig gelach klinkt op. Maar Vontsteen zegt het in de praktijk zeker nog te zien. ‘Met name in de combinatie met een ATS. Ook echt bij grote klanten, waar je dat misschien niet zou verwachten. Dan hebben ze een ATS, maar houden ze daarnaast nog zelf een Excel-lijstje bij.’ Het geeft maar aan: in de implementatie van efficiënte recruitmentsoftware is ook nog steeds een wereld te winnen.

Nieuwe vacatureteksten

Later op de dag, in de breakoutsessies, kwamen daar meer voorbeelden van langs. En dan blijkt een aantal keer dat technologie de krapte misschien niet kan voorkomen, maar wel kan helpen om bijvoorbeeld intern de blik te verbreden. Zoals bij IKEA Delft, waar dankzij externe arbeidsmarktdata en interne data nieuwe vacatureteksten ontstonden, die bepaalde doelgroepen beter aanspraken dan voorheen. ‘Het bleek bijvoorbeeld dat een bepaalde doelgroep vaak een 0-urencontract had. Maar wij bieden wel altijd vaste uren aan. Dus dat hebben we in de vacaturetekst meer benadrukt’, legde Laura Hagen-Game uit.

ikea op het recruitment tech event kan technologie

Ook werd bij deze IKEA-vestiging het referralprogramma nieuw leven ingeblazen, werden lokale studentenverenigingen benaderd om te adverteren en klonk een tijdje door de intercom een oproep om ook aan IKEA als werkgever (voor een logistieke functie) te denken. En belangrijk, aldus Hagen-Game: ‘We hebben door de data ook gekeken naar de contracten. We vroegen altijd minimaal 14 uur in de week. Maar wie heeft daar nou naast zijn studie tijd voor? Dat is nu dus aangepast naar 9 uur. Oftewel: 2 ochtenden, of 3 avonden. Dat werkt een stuk beter. We vermoedden dat al, maar de data maakten dat écht duidelijk.’

De data helpen HR bij IKEA vooral om ‘een sterker verhaal’ te hebben naar de afdeling waar de vacatures zijn.

De data helpen haar vooral om ‘een sterker verhaal’ te hebben naar de afdeling waar de vacatures zijn ontstaan, vertelt ze. ‘We konden het eerst wel vertellen, maar nu kun je echt laten zien dat ze hun uren moesten aanpassen om aan voldoende mensen te kunnen komen. Zo’n dashboard helpt erg om te laten zien: hoe krap is het? Het zorgt voor besef aan de kant van de hiring manager.’

Beeld van de beursvloer van het tegelijk georganiseerde Demo_Day

Traditionele methodes

Ook in andere sessies komt trouwens die interne organisatie veel aan de orde. Het blijkt in elk geval zelden de techniek die een efficiënt werving- en sollicitatieproces in de weg staat. Veel vaker hoor je het verhaal dat het juist de traditionele methodes en vastgeroeste denkpatronen van werkgevers zijn die verandering behoeven. Zoals bij Ronald de Kruijff, directeur en eigenaar van CareerControl, die vertelt over hoe hij een project bij een ministerie leidde waarbij het Emply-systeem werd geïmplementeerd. ‘Techniek is eigenlijk nooit de uitdaging’, concludeert hij daarbij. ‘Het is altijd de organisatie.’

‘Techniek is eigenlijk nooit de uitdaging. Het is altijd de organisatie.’

De time-to-hire werd bij dit project teruggebracht van 100 naar 70 dagen. En dat na een projectimplementatie van slechts 12 weken. Maar het nieuwe systeem bleek nog wel wennen voor de organisatie, vertelt hij. ‘We kozen voor een harde overgang. Van de ene op de andere dag moest iedereen over, we zetten het oude systeem gewoon uit. Dat leidde nog wel tot wat reuring’, blikt hij terug. Maar het scheelt volgens hem als je dan kunt laten zien dat je vervolgens wel waarde toevoegt. ‘We gaan nu bijvoorbeeld naar een digitale handtekening. Met 1.300 arbeidsovereenkomsten per jaar bespaart dat al 70.000 tot 100.000 euro. Dan wordt het wel interessant natuurlijk.’

Schaarste en skills

De grote schaarste op de arbeidsmarkt zorgt ook voor een andere kijk op recruitmentsoftware, constateerde iemand als Jaap Postma (Mysolution). Hij zei bijvoorbeeld dat de skills-revolutie, waar de markt al járen over praat, nu ook echt wel begint door te breken. ‘Al blijft het denk ik een van de allermoeilijkste dingen om dit echt goed te doen.’ Waarbij Arjan Vissers (Indeed) hem aanvulde: ‘Ik denk dat er een grote noodzaak is om in te spelen op de krapte. Met alle kanalen die er zijn om de kans te vergroten om mensen te vinden.’ Maar daarvoor zijn dus nog wel véél data nodig, vult hij aan. ‘Daarin zijn al grote stappen gezet. Maar het kan nog veel meer.’

Data, snelheid én goede systemen. Dat is wat nodig is om de krapte het hoofd te bieden, zo hoorde je vaker op de dag. En dan kan technologie echt wel een uitkomst bieden, zeiden bijvoorbeeld ook Chantal Janse en Daniel Visser (YoungCapital) toen ze het hadden over de virtuele ‘vestiging van de toekomst’, waar je als kandidaat ‘a job in an hour‘ moet kunnen realiseren. Want ‘als je als consument een avocado in 10 minuten beschikbaar kunt hebben, wil je ook net zo snel een baan kunnen vinden’, aldus Janse. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt.

‘Als je als consument een avocado in 10 minuten beschikbaar kunt hebben, wil je ook net zo snel een baan kunnen vinden.’

Alhoewel… krapte? De twee vertelden hoe het bedrijf waarvoor ze werken in 2021 nog 1 miljoen (!) sollicitaties binnenkreeg. De aantallen zijn volgens hen dus niet zozeer het probleem. Wel hoe je die mensen efficiënt behandelt en matcht met beschikbare vacatures, ‘met de kandidaat centraal’, zoals Visser het noemt. Daarbij is snelheid volgens hem cruciaal. Vandaar ook de introductie van ‘robot-recruiter’ Scotty, een technologie waarvoor het bedrijf vorige maand nog een Werf& Award in de wacht sleepte. ‘Voorheen verloren we binnen de 24 uur al 30% van de sollicitaties. Dat is nu teruggebracht tot minder dan 10%.’

kan technologie recruitment tech event chantal janse en daniel visser

Komt een sollicitatie binnen, dan gaat bij de kandidaat al binnen 10 minuten de telefoon. Scotty aan de lijn. En na 3 minuten, aan het eind van dat prescreening-gesprek met de robot, krijgt de kandidaat de vraag of hij of zij een recruiter wil spreken. Van de gebelde sollicitanten blijkt 80% dat wel te willen, vertelt Visser. En de andere 20%? ‘Die wordt gepland op een moment dat het de kandidaat beter uitkomt.’ Waarbij hij overigens nog wel een interessant feitje wist te melden: ‘Degenen die om 5.00 ‘s ochtends gebeld willen worden, blijken volgens de data uiteindelijk de beste matches.’

Conclusie: tech kan helpen

Zomaar een greep uit de bijdragen van deze drukke dag. Maar alles overziende blijkt er wel uit: technologie kan de krapte misschien niet helemaal oplossen. De vijvers worden er niet meteen groter door. En het bezit van een goed ATS maakt je ook niet meteen een aantrekkelijke werkgever. Maar de andere kant van het verhaal is dat technologie wel degelijk van cruciale waarde kan zijn. Natuurlijk, het zijn de succesverhalen die hier op het podium staan. Maar allemaal laten ze zien dat tech in elk geval discipline en efficiëntie kan brengen in een organisatie die zich met personeelstekorten geconfronteerd ziet. En dat technologie zo ook zeker het probleem kan verlichten.

kan technologie krapte oplossen

Lees ook

Foto boven: host Teddy Dimitrova met dagvoorzitter Sabeh Benjah. Foto’s event: Jasper Spanjaart.

Hoofdredacteurbij Werf&

Peter Boerman

Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
  • Leave behind a comment

Onze partners Bekijk alle partners