Kloppen deze 5 aannames over werven in de zorg? Marian Draaisma (Pluryn) laat het weten

Redactie Op 22 februari 2019
Gem. leestijd 3 min 773x gelezen
Deel dit artikel:
Kloppen deze 5 aannames over werven in de zorg? Marian Draaisma (Pluryn) laat het weten

De tekorten in de zorg zijn tegenwoordig de waan van de dag. Er wordt veel geroepen, maar wat klopt daadwerkelijk? Wij kijken met Marian Draaisma naar 5 aannames die rondgaan.

Marian Draaisma is Marketing Director bij Pluryn, en auteur van boeken als Power to the people – Marketing in de zorg en Power to the people – Online marketing in de zorg. Voor Werf& reageert op 5 stellingen rondom de krapte in zorgsector.

#1. Werven in de zorg is lastiger dan in andere branches

‘Zorg is een breed begrip. Er zijn diverse zorgbranches met ieder hun eigen problematiek: gehandicaptenzorg, jeugdzorg, ouderenzorg, medische zorg en geestelijke gezondheidszorg. Per branche moet je kijken waar het werven moeilijk is en welke functies dan moeilijk te vervullen zijn. Pluryn werkt in de jeugdzorg en gehandicaptenzorg. En hoewel daar krapte is in een aantal functies komt dat niet, omdat werven in de zorg lastiger is dan in andere branches. Integendeel zou ik zeggen. Hoewel de zorg een complex vak is, kun je de essentie van het vak wel heel goed concretiseren. Het zijn vaak mensen die verantwoordelijkheid durven nemen vanuit een sterke intrinsieke drijfveer. Met wervingscampagnes ben je relatief eenvoudig in staat om je boodschap over te brengen en het gesprek aan te gaan.’

‘Hoewel de zorg een complex vak is, kun je de essentie van het vak wel heel goed concretiseren’

#2. De oplossingen om de krapte in de zorg aan te pakken zijn minder eenvoudig dan mensen denken

‘Dat klopt, anders zouden we de oplossing met elkaar ook al hebben gehad. De krapte is een combinatie van factoren. Denk aan: een complexere zorgvraag, bescheiden salaris voor begeleiders in relatie tot het uit te voeren werk en de risico’s en de vaak korte arbeidscontracten voor mensen die er toch hun boterham mee moeten verdienen. Ook zijn er de uitzendbureaus die meer betalen en langere contracten aanbieden en daarmee de markt afromen. Door dat laatste wordt de zorg flink duurder. Veel instellingen hebben daar financieel veel last van, want de tarieven zijn hier niet op berekend.’

#3. De samenwerking tussen verschillende zorginstellingen is essentieel als het aankomt op werven

‘Als we plat praten over personeel werven lijkt mij samenwerken met andere zorginstellingen niet handig. Ik zie de vergadertafels al opdoemen, eindeloze gesprekken over punten en komma’s. Ik zou zeggen: laat iedere organisatie zorgen voor goede werving en een mooie propositie, dan help je elkaar maximaal. Wel ondersteunend is het als brancheorganisaties werken aan het imago van werken in de zorg. Daar zijn goede voorbeelden van. Neem de campagne: ‘Ik Zorg’ van de VGN.’

‘Werving vraagt om een solide basis’

#4. Er moet meer geïnvesteerd worden in recruitment en arbeidsmarktcommunicatie in de zorg

‘Mee eens. Daar is energie voor nodig, je bent er niet met een enkelvoudige actie. Werving vraagt om een solide basis. Oftewel een plan van aanpak, een wervingscampagne en uiteraard budget. Wat heel prettig werkt voor mensen in de organisatie is een handboek werving. Dat is een soort huisstijlhandboek waarin de campagnes in print en social media zijn vastgelegd evenals de routing en prijsindicaties. Verder behoort ook je backoffice goed te functioneren en moet het boeien en binden van medewerkers zijn belegd.’

#5. De zorg heeft geen personeelstekort, maar een communicatieprobleem

‘Ik zie het niet als een communicatieprobleem. Bij stelling 2 staat dat beargumenteerd. De communicatie zie ik dus niet als het probleem. Maar wel is het zo dat je met goede communicatie de partij kan zijn die makkelijker medewerkers binnen krijgt dan een collega.’

beter werven in de zorg huub buijsMeer weten? Kom dinsdag 26 maart naar het Seminar Beter werven in de zorg:

Werving staat bovenaan de agenda van veel zorgorganisaties. Tijdens het Seminar Beter werven in de zorg op dinsdag 26 maart 2019 krijg je concrete tips om op korte, middellange en lange termijn jouw werving te optimaliseren. Met veel praktijkvoorbeelden, twee sprekers en twee inspirerende gastsprekers, onder wie dus Marian Draaisma.
Schrijf je nu in en profiteer tot 28 februari 2019 van een Early Bird korting >> 

Lees ook:

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners