Home Praktijk Koen Roozen: ‘Recruiters zijn te veel snackverslaafd’

Koen Roozen: ‘Recruiters zijn te veel snackverslaafd’

1.343 keer
0
febo snackverslaafd

Recruiters zijn snackverslaafd. Ze moeten juist wat meer op lange termijn kijken en écht leren koken, betoogt Koen Roozen, een van de sprekers tijdens de Webinar Week.

koen roozen over snackverslaafdSnackverslaafd? ‘Ja, recruiters zijn vaak te veel op zoek naar snelle, makkelijke oplossingen voor complexe problemen. Ik geloof zelf meer in goed nadenken over de gezonde samenstelling van een maaltijd. De Febo vult ook wel, maar je wordt er dik van en je leert nog steeds niet echt koken (dus weet niet echt waar je mee bezig bent).’

Geen blad voor de mond

Koen Roozen neemt bepaald geen blad voor de mond als het om recruitment gaat. De directeur van het HetRecruitingKantoor is woensdag 26 september dagvoorzitter in de Webinar Week. Zelf geeft hij het openingswebinar van die dag. Daarin zal hij onder meer vertellen hoe je volgens hem van die snackverslaving kunt afkomen en meer strategisch aan werving en selectie kunt bouwen.

‘Als je als recruiter onbereikbaar bent, dan gaat het in de basis fout’

Heel moeilijk is dat overigens niet, zegt hij. ‘De basis van het vak verandert niet zoveel. We praten veel over technologie, maar waar het nog steeds om gaat is toch de kandidaat leren kennen, goed communiceren en je afspraken nakomen. Als je als recruiter onbereikbaar bent, dan kun je nog zoveel technologie inzetten, maar dan gaat het in de basis fout.’

Recruitment is ‘topsport’

Hij snapt het wel, hoor, die voorliefde voor de snelle snack. Recruitment is op dit moment ‘topsport’, weet Roozen. ‘Kandidaten hebben veel mogelijkheden, de werkdruk is hoog, je moet veel moeite doen om aan kandidaten te komen. En ook aan goede recruiters komen is lastig. En dat terwijl het aantal vacatures op recordhoogte staat.’

‘Als je de kandidaat niet scherp hebt, heeft de rest ook niet zoveel zin’

Dat betekent dus dat snel scoren belangrijk is. Maar, benadrukt hij, dat snel willen scoren betekent nog niet dat het slim is om maar vaak voor fastfood te kiezen. Sterker nog: het gaat hem om ‘vullen’ versus ‘voeden’. Juist nu moet een recruiter volgens hem topfit zijn. ‘Je moet scherp krijgen: wie is de kandidaat? Hoe herken je hem of haar? Waar zit hij of zij? Dan kun je praten over lean, agile, scrum, candidate journeys, noem al die mooie, hippe termen maar op. Maar als je de kandidaat niet scherp hebt, dan heeft de rest ook niet zoveel zin.’

De ‘schijf van vijf’ van recruitment

Elke dag een kwartiertje nadenken: hoe kun je het slimmer doen? Dat is volgens Roozen al een goed begin. ‘Dan kom je al een heel eind in verbetering van je aanpak.’ Om je daarbij te helpen, zal hij tijdens het webinar onder meer zijn ‘schijf van vijf’ van recruitment presenteren:

  1. Een professionele werkrelatie met stakeholders
  2. Een gezonde workload
  3. Een intrinsieke motivatie voor het vak
  4. De juiste tooling en infrastructuur
  5. Weerbaarheid, zelfinzicht, doortastendheid

Sauzen uit een pakje? Niet the real thing

Aan de hand van een casus wil hij duidelijk maken waarop te letten om niet snackverslaafd te worden. Daarbij zal hij het hebben over zaken als het ‘first time right-principe’, over koers houden en nee kunnen zeggen, en over het schrappen van alle onnodige stappen in het proces. Goed leren koken dus, om in de voedingsmetafoor te blijven.

‘technologie gaat jouw recruitmentprobleem niet voor je oplossen’

‘Sauzen uit een pakje, dat is nooit the real thing‘, zegt hij. ‘Daarom gaat technologie het recruitmentprobleem ook niet voor je oplossen. Daar zul je zelf aan moeten werken. Door bijvoorbeeld duidelijke afspraken te maken met alle betrokkenen, door voorbij de hypes te kijken en door de zaag scherp te houden door je vakkennis te blijven bijspijkeren. Alleen zo kun je voorkomen dat je geen kandidaten meer kunt vinden, of dat ze niet komen opdagen of op het laatste moment afhaken.’

webinarsMeer weten?

Benieuwd naar de aanpak en ideeën van Koen Roozen? Kijk hieronder zijn webinar van woensdag 25 september terug…

Foto boven

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here