Hoe moeilijk de kandidaat ook is, het DoelgroepenDashboard vindt hem wel

Peter Boerman Op 22 februari 2017
Gem. leestijd 4 min 1854x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe moeilijk de kandidaat ook is, het DoelgroepenDashboard vindt hem wel

In de huidige arbeidsmarkt zijn goede kandidaten vaak schaars. Gelukkig is er nu het DoelgroepenDashboard, dat helder laat zien of het tóch gaat lukken om ze te vinden.

‘Dan trek je toch gewoon nóg een blik kandidaten open!’ Menig vacaturehouder slaakt die verzuchting, als de recruiter meldt dat het maar niet lukt om de goede mensen te vinden. Een schaarse doelgroep? De gedachte is voor veel hiring managers nog steeds wennen. Moet je maar beter je best doen, bijten zij de recruiter toe.

Actueel en realtime inzicht

Recruiters die met zulke ongelovige vacaturehouders te maken hebben, kunnen tegenwoordig hun hart ophalen bij het zogeheten DoelgroepenDashboard, dat altijd actueel en realtime inzicht geeft in het arbeidsmarktgedrag van een bepaalde doelgroep. Niet alleen óf en zo ja, waar ze te vinden zijn staat er overzichtelijk in, maar ook voor wat voor pullfactoren zij dan eventueel gevoelig zouden zijn.

‘Data worden pas leuk als je er ook echt iets mee kunt’

ellen van dierenEcht leuk én succesvol

‘Data worden pas leuk als je er ook echt iets mee kunt’, aldus Ellen van Dieren van Intelligence-Group, samen met Jobdigger initiatiefnemer van het nieuwe dashboard. En: ‘In deze kandidatenmarkt kun je alleen succesvol zijn als je goede data weet te gebruiken’, vertelde ze tijdens een van de webinars tijdens de recente Webinar Week.

Niet alleen jezelf onderscheiden

In de huidige arbeidsmarkt, waar schaarste de boventoon voert, en het aantal vacatures maar blijft stijgen, is het niet alleen belangrijk om je te onderscheiden van de concurrentie, zegt ze. ‘Ook inzicht in je doelgroep maakt dan het verschil’, aldus Van Dieren.

erik leerkesInkijkje in veel informatie

Erik Leerkes, werkzaam bij Jobdigger, toont vervolgens hoe dat inzicht eruit kan zien. Aan de hand van vacatures voor bijvoorbeeld een kok, een chauffeur, een manufacturing engineer en een digital marketeer krijgen we een inkijkje in welke informatie allemaal beschikbaar is. Dat varieert van de sourcingsdruk (hoe vaak wordt deze doelgroep benaderd?) tot allerlei alternatieve functietitels die je ook zou kunnen gebruiken.

Daarnaast geeft het dashboard onder meer inzicht in:

  • Het aantal vacatures voor deze functie per provincie
  • Hoe kun je een kandidaat voor deze functie bewegen/bereiken?
  • Hoe ver is een kandidaat bereid om te reizen voor deze functie?
  • De trendontwikkeling van de vraag (hoe lang staan vacatures voor deze functie gewoonlijk open? Wat is het gemiddeld geboden salaris? Wat is het gevraagde opleidingsniveau?)
  • De wervingshaalbaarheid (Hoe moeilijk is het überhaupt om deze doelgroep aan te trekken?)

‘Met een realtime dashboard kun je echt onderbouwen hoe lastig je doelgroep te bereiken is’

Geen mening, maar cijfers

‘We kijken naar aanbod dat beschikbaar is afgezet tegen het aantal vacatures’, stelt Leerkes. ‘Dat geeft stof om te bespreken met de vacaturehouder’, vult Van Dieren aan. ‘Als je een realtime dashboard hebt, kun je echt onderbouwen hoe lastig deze groep te bereiken is. Dan is het geen mening meer, maar heb je echt cijfers.’

4 op de 5 past nauwelijks data toe

Het voorzien in cijfers is bepaald niet overbodig, blijkt uit hetzelfde webinar. Uit een poll die live onder de deelnemers wordt afgenomen, blijken data nog niet echt de bepalende factor te zijn in veel recruitmentprocessen. Slechts 1 op de 5 deelnemers antwoordt volmondig ‘ja’ op de vraag of ze data gebruiken om hun vacatures te vervullen. Bijna de helft zegt echter ‘onvoldoende’ te weten hoe data toe te passen.

reis recruiter poll

Een wereld te winnen

Daar is dus nog een wereld te winnen. De initiatiefnemers van het DoelgroepenDashboard hebben twee van de antwoordmogelijkheden in elk geval al ondervangen. Want ‘makkelijk verkrijgbaar’ zijn de data nu dus wel, en ‘niet weten hoe de data toe te passen’, dat is met dit dashboard ook vrijwel onmogelijk. Dat belooft dus wat. Want zoals de bekende managementgoeroe W. Edwards Deming ooit al zei: ‘Without data, you’re just another person with an opinion’

deming data doelgroependashboard

Lees alles over de Webinar Week:

Geïnteresseerd geraakt in meer webinars? Tussen 13 en 17 februari organiseerden ZiPconomy en Werf& samen een hele week gewijd aan de laatste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. In totaal 25 experts spraken de kijkers en luisteraars in de Webinar Week bij over de meest recente trends. Klik hier voor alle informatie. De komende weken volgen op deze site alle presentaties, om nog eens op het gemak na te kijken.

Save the date

van 25 tot en met 29 september volgt de tweede Webinar Week! En op maandag 20 maart om 12 uur organiseert Intelligence Group nog een gratis webinar om inzicht te geven in wat er allemaal met het DoelgroepenDashboard kan. Alle informatie is hier te vinden.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners