Home Interview Kroeg + uitzendbureau = de toekomst van het flexwerk?

Kroeg + uitzendbureau = de toekomst van het flexwerk?

892 keer
0
team intro uitzendbureau

Een kroeg beginnen in het uitzendbureau, dat mocht niet. Dus draaide Team Intro het om, en opende het een horecagelegenheid in Scheveningen, met het uitzendbureau in hetzelfde pand erbij. Het succes volgde al snel. Is hier de toekomst van het uitzendwerk geboren?

Het is zacht gezegd een ongewone combinatie. Een uitzendbureau gevestigd in een horecapand, aan de haven van Scheveningen. Waar je de koffie aan de bar bestelt, en de uitzendkrachten ondertussen gewoon in- en uitlopen. Waar anders zie je dat in Nederland?

Niet dat ongezellige

Maar het grappige is: zodra je binnenstapt, voelt het toch heel natuurlijk. Niet dat ongezellige wat veel andere uitzendbureaus kenmerkt, en ook duidelijk meer dan een plek om alleen even een bakkie te doen. Je vraagt je bijna af: waarom is niemand ooit eerder op dit idee gekomen?

team intro serge soyerEen ontmoetingsplek creëren

‘Wat doen we nou eigenlijk in uitzendland? De kern van het bedrijf is altijd: mensen samenbrengen om werk gedaan te krijgen. Daarom wilde ik in de eerste plaats een ontmoetingsplek creëren, waar onze hele community elkaar zou kunnen treffen’, verklaart Serge Soyer, eigenaar van uitzendbureau Team Intro, het concept.

Binnen 1 dag was het rond

In 2016 groeide zijn bureau uit zijn jasje op de oude locatie, en ging hij op zoek naar een nieuwe plek. ‘Ik was eerst bezig met een andere locatie, een flatgebouw hier om de hoek. Maar dat liep stuk op de horecavergunning die ik erbij wilde. Toen hoorde ik op de Horecava toevallig van dit project. Ik ben meteen langsgereden, en een dag later was het rond.’

Een vierdubbele combinatie

Een innige samenwerking met architect André van Lier (DAVL Studio) zorgde voor de rest van de magie. Hij zorgde met het team van Team Intro voor een combinatie van flexplekken, scholingsruimte, werkcafé en vergaderruimtes. Hier pluggen flexwerkers hun laptop in en zitten Haagse ambtenaren te vergaderen, terwijl in de proefkeuken beneden kooklessen gegeven worden, en boven de backoffice van het kantoor gewoon zijn uren draait.

Waar vind je nou douches?

Team Intro is sterk in bijvoorbeeld verkeersregelaars en horecapersoneel voor de Haagse strandtenten. De verkeersregelaars hebben in de kelder allemaal hun glimmende vestjes hangen, en lopen dus af en aan, terwijl de eigenaars van de strandtenten hier hun selectiegesprekken voeren, op het moment dat die tenten nog moeten worden opgebouwd. Er zijn zelfs douches gebouwd, voor de flexwerker die zich na de werkdag meteen even wil opfrissen. ‘Zeg nou zelf’, zegt Soyer. ‘In welk ander uitzendbureau vind je nou douches?’

‘Zeg nou zelf, in welk ander uitzendbureau vind je nou douches?’

Zo was het bedoeld

Al met al een drukke bedoening. En zo was het precies bedoeld, aldus de eigenaar. ‘Ook al hebben we een bar, we zijn geen horecabedrijf. En ook al verzorgen we hier officiële opleidingen, we zijn ook geen leerwerkbedrijf. En we zijn ook al geen traditioneel uitzendbureau. Juist die combinatie maakt het volgens mij sterk.’

team intro scheveningen

team intro charmaine konigSterk in doeners

Het concept heeft ook positieve gevolgen voor de kwaliteit van de dienstverlening, vult Charmaine Konig hem aan. De recruitmentmanager, al sinds 1998 aan het bureau verbonden, vertelt dat Team Intro sterk is in ‘doeners’. ‘Denk: mbo, mbo+. Die groep wil niet graag in een hokje in een kantoor praten over wie ze zijn en wat ze willen. Dat vinden ze vervelend. Wij proberen hier de drempel te verlagen. En waar praat je nou makkelijker dan in de kroeg?’

Vanuit een traditionele markt

Team Intro bestaat al sinds 1988, toen Serges vader Fred ermee begon. Zes jaar later ging zijn zoon meedoen. ‘We komen vanuit het traditionele uitzendwezen’, zegt Serge. ‘Generalistisch, veel piek en ziek, vaak in de administratieve hoek. Een heel conjunctuurgevoelige markt.’

‘We moeten ons focussen op sectoren. Anders is er niet meer tegenaan te werven’

Durven nee te zeggen

Al een jaar of 10 is dat werk sterk verminderd, en is er een specialisatie op andere terreinen gekomen. De horecatak, zo’n 2.500 man sterk, is daarvan inmiddels het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld. ‘We zeggen nu nee tegen klanten die we niet aankunnen. De tuinbouw? De zorg? Op zich best interessante sectoren, zeker hier in de regio. Maar we kunnen het niet. En dus doen we het ook niet. We moeten ons focussen op sectoren. Anders is er niet meer tegenaan te werven. Als ik nu een opdracht voor een directiesecretaresse krijg, ben ik altijd te laat. Dat laat ik dus liever over aan anderen.’

Bewust niet alleen online 

Toch is de ontwikkeling die Soyer schetst opvallend. Waar andere uitzendbureaus vooral filialen sluiten en steeds meer dienstverlening online willen afhandelen, gelooft hij met Team Intro juist in een meer offline, meer menselijke benadering.  ‘We geloven heus ook wel in online, hoor’, zegt hij. ‘Maar we wilden bewust niet alleen online communities creëren. Volgens ons werkt dat uiteindelijk toch niet. We wilden graag een fysieke plek, waar mensen de hele dag welkom zijn, maar waar je ook kunt doorwerken als het nodig is.’

‘We zitten in een mensenvak’

Soyer ziet zijn horeca annex uitzendbureau zelfs voldoen aan basisbehoeftes van de mens. ‘Ieder mens zoekt een plek om thuis te komen, om ergens bij te horen. Dat hebben we hier willen creëren. We zitten in een mensenvak. Maar sommigen in dit vak lijken die menselijke behoefte wel vergeten. Wij blijven het juist fijn vinden om met mensen te praten. Dát is namelijk ons product, weten wat iemand wil en kan, en daar de goede werkgevers bij zoeken.’

‘Ieder mens zoekt een plek om thuis te komen, om ergens bij te horen’

Voordeel van de plek aan het water is dat ook klanten graag langskomen bij Team Intro. Konig: ‘Bij andere bureaus gaan de intercedenten vaak naar de klant toe. Hier draaien we dat om, dat vinden klanten ook leuk. En dan hebben wij weer een mooi contactmoment.’

Bemiddelaar met raar kantoor

Soyer praat gekscherend over ‘wij zijn een arbeidsbemiddelaar met een raar kantoor’. Maar tegelijk beseft hij dat hij met dit concept wel eens de toekomst van het Nederlandse uitzendwezen in handen kan hebben. Waar de vrijdagmiddagborrel in het traditionele uitzendbureau meestal niet echt gezellig wil worden, is de entourage bij Team Intro in elk geval al beter verzorgd. Het is niet moeilijk voor te stellen dat een uitzendkracht hier vrijdagmiddag wel even wil blijven hangen.

Hoge horecaprijzen

En de plaatselijke horeca dan? Klagen die niet over de toegenomen – branchevreemde – concurrentie? ‘Nee, hoor. We hanteren daarvoor bijvoorbeeld hoge horecaprijzen. Mensen uit onze community krijgen 35 procent korting, maar andere gasten betalen dus meer. We zitten hier naast een pannenkoekenhuis waaraan wij het personeel leveren. Dan willen we hen natuurlijk niet in de weg zitten met onze horeca.’

Dit hele idee bestond niet

Het moeilijkste van het hele concept? Soyer denkt even na. Om dan te antwoorden: ‘We hadden geen enkel voorbeeld. Hoe logisch het nu misschien ook lijkt, dit hele idee bestond nog niet. In het jaar dat we dit hebben vormgegeven, liepen we wel tegen 1 miljoen dingen aan. Maar uiteindelijk is het wel gelukt.’

‘In de vormgeving liepen we wel tegen 1 miljoen dingen aan’

‘Samen-Werken’

Het uitzendbureau als plek waar co-creatie geboren wordt. Een mooie gedachte. Niet voor niets staat nu groot in het logo op het raam te lezen: ‘Samen-Werken’. ‘Daar proberen we echt naar te leven’, zegt Soyer. ‘Op alle mogelijke manieren.’

team intro scheveningen

Meer van zulke verhalen?

Lees elke week de Nieuwsbrief van Werf& en blijf op de hoogte van alles wat er gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment! Doe het nu, het is gratis en je mist nooit meer iets!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here