Lancering Recruitmentkengetallen 2013

Peter Boerman Op 09 juli 2013 Gem. leestijd 3 min3208x gelezen
Deel dit artikel:
Lancering Recruitmentkengetallen 2013

Vandaag was de feestelijke lancering van het boek Recruitmentkengetallen 2013 in het Hulstkampgebouw in Rotterdam. Dit boek is het resultaat van grootschalig onderzoek bij 164 bedrijven en non-profitorganisaties die een diepgaand kijkje geven in hun wereld van werving en selectie. Centrale vraagstelling is welke factoren van invloed zijn op de effectiviteit en efficiency van het recruitmentproces en hoe recruitment modern en effectief kan bijdragen aan de realisatie van de organisatiedoelstellingen.

Concrete handvatten en benchmarks

Het boek is het vervolg op het succesvolle boek Recruitmentkengetallen 2007 en biedt een schat aan onderzoeksresultaten en concrete handvatten om uw recruitmentproces modern, onderbouwd en effectief in te richten. Met aandacht voor alle nieuwe ontwikkelingen en hoe deze kunnen bijdragen aan  het aantrekken van precies dát talent dat de organisatie verder brengt. Het onderzoek biedt waardevolle benchmarks voor vrijwel iedere organisatie.

Feestelijke lancering

Frank Roders van Compagnon opende de bijeenkomst met een schets van de arbeidsmarkt op basis van CBS data. Hij constateert dat het recruitmentvak in de afgelopen 12,5 jaar enorm is gegroeid. Met name people companies zijn enorm succesvol. De arbeidsmarkt is de afgelopen vijf jaar dermate veranderd, dat nieuw onderzoek niet langer op zich kon laten wachten. Hij vindt het boek dan ook een verrijking voor het recruitmentvak.

Strategische benadering van recruitment

Vervolgens ging Geert-Jan Waasdorp in op de verschillen in resultaten ten opzichte van het onderzoek van 2007. Hij noemde veel opvallende uitkomsten van het onderzoek, zoals de gemiddelde ‘cost per hire’ die sinds 2007 met 20% gestegen is en nu ligt op € 4.728,-. De gemiddelde ‘time to hire’ is nu 59 kalenderdagen en een recruiter heeft een gemiddelde workload van 43 vacatures. Opvallend is dat de Candidate Experience het rapportcijfer 5,4 krijgt bij de organisaties die deelnamen aan het onderzoek. Waasdorp drukt de aanwezigen op het hart zich niet blind te staren op KPI’s, maar te kijken naar die factoren die voor de directie interessant zijn. Succesvolle organisaties hebben een strategische benadering van recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie. Verder breekt hij een lans voor strategische sourcing. Organisaties die de sourcing strategisch aanpakken, hebben een 25% lagere cost per hire en de recruiters kunnen 39% meer vacatures handlen.

Kijk wat echt belangrijk is

Mirjam Vollering, voorheen onder meer manager recruitment bij Aegon, KPMG en KPN, gaf een uiterst praktische uiteenzetting hoe je kengetallen kan toepassen. Zij gebruikte de mooie metafoor dat kengetallen eigenlijk net zijn als hardlopen. Je moet je er even toe zetten om eraan te beginnen, maar het levert enorm veel op. Kern van haar verhaal is dat je in deze wereld vol beschikbare data als organisatie moet kijken wat je echt belangrijk vindt. Waar is de organisatie klaar voor, waar wil je op sturen, welke gegevens heb je nodig en wat ga je er vervolgens mee doen?

In de aansluitende paneldiscussie deelden Guido van Elsloo (manager corporate recruitment Achmea), Karin Kautz  (hr en recruitment coordinator Coolblue) en Nynke Adema (corporate recruiter Océ Technologies) hun visie en ervaringen.

Vliegen doe je niet op gevoel

De bijeenkomst werd afgesloten met een ludieke speech van Wim Kooijman, executive v.p. human resources & industrial relations KLM. Hij gaf aan dat een recruiter  creatief moet zijn en vooral zijn gezonde verstand moet blijven gebruiken. Als echte KLM-man benadrukte hij het belang van cijfers en data. ‘Want’, alsdus Kooijman, vliegen moet je niet op gevoel doen’. En dat geldt ook voor bevlogen recruiters.

Nu in de Werf& shop

Het boek Recruitmentkengetallen 2013 is nu al een groot succes. Velen van de 170 aanwezigen schaften het boek direct ter plaatse aan. Heb je de bijeenkomst gemist? Geen nood, het boek is vanaf nu volop verkrijgbaar in onze shop.

[box type=”shadow” align=”alignleft” width=”620″ ]

Expertclass Recruitmentkengetallen: 29 augustus

Tijdens de nieuwe expertclass Recruitmentkengetallen ontdekt u hoe u het recruitmentproces modern inricht, de juiste strategische beslissingen maakt en tot een goede workload en takenpakket komt van de recruiter en iedereen die betrokken is bij het aannemen van het juiste talent. Geert-Jan Waasdorp (schrijver van het boek Recruitmentkengetallen 2013) en Mirjam Vollering (docent en examinator Employer branding, sourcing & selection) zijn tijdens deze expertclass uw trainers. Bij inschrijving ontvangt u het boek Recruitment kengetallen 2013 tijdens deze expertclass.

Schrijf u in vóór 21 juli 2013 en ontvang 10% vroegboekkorting.[/box]

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
RecruitNow
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.