Liefde is... recruitment

Deborah Pluijmaekers Op 14 februari 2019 Gem. leestijd 4 min485x gelezen
Deel dit artikel:
Liefde is... recruitment

Recruitment en liefde hebben veel met elkaar gemeen. Deborah Pluijmaekers laat op deze dag van de liefde zien wat de parallellen tussen de twee zijn.

Recruitment vertoont qua matchingsproces heel wat overeenkomsten met de liefde. Valentijnsdag biedt een mooie gelegenheid om hier eens wat langer bij stil te staan; er valt namelijk behoorlijk veel te leren van recruiters met liefde voor het vak. Denk maar eens aan die gelukshormonen die vrijkomen bij gepassioneerde recruiters als zij een succesvolle match tussen opdrachtgever en kandidaat tot stand hebben gebracht. Voor hen voelt elke match als 14 februari!

Hoe ze dat doen? Met liefde. En in het kader van sharing is caring volgen hier 3 tips die ook jouw stip op de horizon kunnen omtoveren tot een hartje. Geniet ervan, het gaat tenslotte om liefde. Recruitment is liefde; #AlleenMaarLiefde!

#1. Laat van je horen!

Het zal je gebeuren: heb je je als liefdes- of baankandidaat kwetsbaar opgesteld, je tanden en schoenen extra goed gepoetst en je beste outfit aan, word je vervolgens geghost. Daar moet je toch niet aan denken? En dat is precies wat liefdevolle recruiters onderscheidt van de eh… horken. Kortom, ook al was het niet wat je ervan had verwacht of is de vacature op een andere manier ingevuld: een procedure zonder terugkoppeling is niet afgesloten en levert je hooguit imagoschade op. Daarbij: ghosting is killing en not done. Laat dus altijd iets van je horen!

#2. Toon interesse

Net zoals je eerst een aantal verschillende dates kunt hebben voordat je vaker met iemand afspreekt, spreek je als recruiter je potentiële kandidaten vaak meer dan één keer voordat er een daadwerkelijke match plaatsvindt. Zo heb je een kennismakingsgesprek, een intake, een bijpraatgesprek, een gesprek waarin je een bepaalde vacature voorlegt, en ga zo maar door. Het is dan de kunst om positief en geïnteresseerd te blijven en je niet uit het veld te laten slaan door aannames en voorbarige conclusies.

Stay in the game, want zonder lot ga je die loterij niet winnen

Waarmee je trouwens niet alleen jouw love interest/kandidaat de kans op die uiteindelijke perfect match (en de job) ontzegt, maar ook jezelf. Stay in the game, want zonder lot ga je die loterij niet winnen. Dus: toon interesse, maak oogcontact, vraag door.

#3. Maak tijd vrij

Stel, je doet je best om tijdens een date/sollicitatiegesprek zo goed mogelijk voor de dag te komen en een van de eerste dingen die je hoort is: “Ik zit een beetje krap in mijn tijd; mijn volgende afspraak is over 18 minuten.” Voor de ‘voortijdig afgewezene’ is dit een afknapper waar de honden geen brood van lusten. Als recruiter kan je dit duur komen te staan, want niemand laat zich zomaar voor de tweede keer dumpen. Om nog maar te zwijgen van wat dit met je reputatie doet; kleine kans dat het netwerk van de op voorhand gedumpte zich ooit bij je meldt. Voor jou 10 anderen… Zo ver wil je het niet laten komen.

Liefdevolle passie zorgt voor een optimaal gebruik van de hersenen

Dus hoe (onverwacht) druk je agenda ook is: maak tijd vrij voor je kandidaat. Is er echt sprake van een noodgeval? Plan een nieuwe afspraak in of laat deze doorgaan per telefoon of Skype. Want alleen als je tijd vrijmaakt voor de ander leer je elkaar echt kennen en vergroot je de kans op een match!

Love is in the air

Sharing is caring en liefde is overal. Deel jij als recruiter je aandacht, interesse en tijd? Dan vergroot dit de kans op een match, brengt jouw kandidaat je misschien wel in contact met zijn/haar netwerk en legt een opdrachtgever meer vacatures bij je neer, omdat jouw liefdevolle reputatie je vooruitsnelt. Ja, bekendstaan als liefdevol en gepassioneerd recruiter is zo gek nog niet: liefdevolle passie zorgt immers voor een optimaal gebruik van de hersenen. Wat dat betreft is passie net als chemie; vaak aanstekelijk, soms besmettelijk en iets wat zich vermenigvuldigt door het te delen.

passie is als chemie; vaak aanstekelijk, soms besmettelijk en iets wat zich vermenigvuldigt door het te delen

Als je als recruiter je werk doet met liefde en passie voor het vak, dan heb je the best of both worlds; superleuk werk dat je ook nog eens flink wat liefde, passie en energie oplevert. Wat je dan weer lekker mee naar huis neemt en kunt gebruiken voor je relatie, huishouden, sportclub… Of er binnen de recruitmentwereld ook wel eens liefde en passie ópbloeit? Vast wel, maar dat is een ander verhaal!

‘Love is in the air, everywhere I look around
Love is in the air, every sight and every sound
And I don’t know if I’m being foolish
Don’t know if I’m being wise
But it’s something that I must believe in
And it’s there when I look in your eyes’

deborah pluijmakersDit blog is geschreven door Deborah Pluijmaekers, werkzaam als Recruitment Marketeer bij Brunel. Naar eigen zeggen niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces.

Lees ook van Deborah:

Deel dit artikel:
Deborah Pluijmaekers

Deborah Pluijmaekers

Recruitment Marketeer bij Brunel
Deborah Pluijmaekers is werkzaam als Recruitment Marketeer bij Brunel. Naar eigen zeggen niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
HROffice
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.