Hoe je bestaande recruitmentcontent beter kunt leren hergebruiken

Deborah Pluijmaekers Op 05 juni 2018 Gem. leestijd 5 min634x gelezen
Deel dit artikel:
Hoe je bestaande recruitmentcontent beter kunt leren hergebruiken

Als je veel tijd steekt in tekst, video of foto voor je recruitmentactiviteiten, is het zonde om die content maar één keer te gebruiken. Hoe haal je er meer resultaat uit? Daarover deed Wonderkind recent een boekje open.

Waar doe je recruitmentprofessionals een groot plezier mee? Door hen te laten zien hoe ze op een simpele manier hun bestaande content kunnen optimaliseren. Deze gedachte was voor Wonderkind de aanleiding om ‘Content Bang’ te organiseren: een snelcursus met praktische tips om zowel bestaande als nieuwe recruitmentcontent te optimaliseren.

Een frisse blik met verfrissend resultaat

Het is broeierig warm in Amsterdam tijdens de content-opfrismiddag. Desondanks is het druk in de zaal: er worden zelfs nog snel een twintigtal klapstoeltjes bijgezet. Vier sprekers staan er op het programma bij de programmatic job advertising agency, die de aanwezigen gaan laten zien dat je met een paar extra slimmigheidjes je doel kunt halen: de juiste kandidaten bereiken en binden. De aanwezige gasten kunnen inmiddels wel wat verfrissing gebruiken. Kom dus maar op met die tips & tricks!

#1: Hoezo ondertitels als het in het Nederlands is?

Nigaio Wijnen & Nils Oldewelt van Minutes on Career zijn beiden expert op het gebied van interactieve video en employer branding. Terwijl er tijdens zijn presentatie ‘even iets met het geluid gefixt moet worden’, richt Nigaio zich tot de zaal: ‘Wie van jullie bekijkt er wel eens video’s in je Facebook-timeline?’ Als antwoord gaan er heel wat handen de lucht in. Op de vervolgvraag, of dat met of zonder geluid gebeurt, antwoordt een ruime meerderheid dat het geluid tijdens het kijken van filmpjes op mute staat.

zonder geschreven woorden mist een groot deel van je doelgroep de boodschap

Precies op het moment dat de speakers van de presentatielaptop weer functioneren, maakt Nigaio zijn punt: iedere video zonder tekst in beeld/ondertiteling/goede call to action/duidelijke pay-off is bij voorbaat een gemiste kans. De zaal blijkt namelijk representatief voor Nederland, dus zonder geschreven woorden mist een groot deel van je doelgroep de boodschap. Zo verrassend eenvoudig kan het dus zijn om van bestaande videocontent bétere content te maken: door de boel simpelweg te voorzien van tekst eronder.

#2: Even bellen met AIDA

Vervolgens onthult Nils waar content aan moet voldoen om goede kandidaten te werven. Het geheim zit hem in de juiste match tussen de content en de fase waarin een kandidaat zich op dat moment bevindt. Geluiden van herkenning klinken uit de zaal wanneer Nils het AIDA-model kort toelicht; de vier stappen die doorlopen moeten worden om tot een actie te komen, van Attention en Interest tot Desire en Action. Uit het geroezemoes is op te maken dat het model an sich wel bekend is, maar dat we er veel meer uit kunnen halen dan we nu vaak doen. Bij elk van de fasen hoort een eigen (deel-)boodschap en ook de ideale lengte van de videocontent is per fase verschillend. Heb jij dure video’s online staan en blijft de verwachte conversie uit? Pak AIDA er nog eens bij en overweeg om je video in meerdere, gerichtere stukken op te delen.

lars wonderkind content bang

Liever een frisse start? Dan adviseert Nils: ga voor interactieve en mobile friendly video. Interactie zorgt voor meer betrokkenheid van je doelgroep (vaker doorklikken, langer blijven kijken, hogere conversie), en als je weet dat 50% van alle traffic op mobiel bestaat uit video, dan is de keuze snel gemaakt.

#3: Wie goed schrijft, mag blijven

De van oorsprong Canadese Samara Parker, gespecialiseerd in communicatie op arbeidsmarkt- en vacatureniveau, neemt het stokje over. Zij houdt het recruitmentpubliek een spiegel voor, want de meeste tips die zij geeft kennen we wel. Maar omdat we ze dus nog steeds niet allemaal toepassen, of misschien wel vergeten zijn, frist Samara ons geheugen op met haar top 5 dingen waaraan volgens haar elke job post moet voldoen:

  • Targeted: bepaal je doelgroep zo specifiek mogelijk
  • Useful: zorg ervoor dat je informatie relevant is
  • Clear: blijf weg van jeukwoorden en rare functietitels
  • Inclusive: schrijf op een manier die mannen én vrouwen aanspreekt
  • Human: bedenk dat jouw lezer een persoon is, net als jij

‘Of je nou ‘schrijver’ in je functietitel hebt of niet, wat je schrijft is altijd belangrijk’, verduidelijkt Samara. Als je wil dat je recruitmentpostings een positieve invloed hebben op wat jouw lezers voelen, hoe ze zich gedragen en hoe ze naar jouw employer brand kijken, wees dan zo empathisch mogelijk. Tot slot haalt Samara een recent onderzoek aan van Glassdoor: ‘89% of job seekers say their mobile device is an important tool for job searching.’ Vanaf nu: alleen nog maar mobile friendly schrijven dus!

#4: Een cakeje van eigen deeg

Laatste spreker is Jelmer Zuidema, werkzaam als Product & Onboard Specialist bij Wonderkind. Als zelfbenoemd ‘spraakmakende-contentverzamelaar’ zal hij de zaal niet alleen voorzien van tips, maar ook van voorbeelden hoe het wel én niet moet. We leren namelijk veel van succesverhalen, maar nog veel meer van mislukkingen, fails en virals.

Wat Jelmer betreft heb je voor succesvolle content een mix van 4 ingrediënten nodig:

  • Originaliteit
  • Mobile proofness
  • Media-proofness
  • Relevantie

Neem vervolgens een voor de doelgroep bekend probleem (Bijvoorbeeld: ‘Op zoek naar een bijbaan met veel vrijheid’), voeg alle benodigde informatie voor de oplossing toe (‘Wat ga je doen, waar moet je zijn, wat ga je verdienen?’) en serveer dit als korte, snappy, snackable content. Zeg daar maar eens nee tegen!

de inhoud en de omvang van je content moet passen bij de fase waarin de lezer zich bevindt

Het belang van afstemming is dus groot; de inhoud en de omvang van je content moet passen bij de fase waarin de lezer zich bevindt, en bij het medium dat je gebruikt. Daarnaast is er een match nodig tussen de boodschap van je content en de bedrijfscultuur. Een geposeerd plaatje van een bloedmooi ingehuurd fotomodel als boegbeeld voor een pizzakoerier levert misschien veel clicks op. Maar de beste sollicitaties komen toch echt van die foto waarop te zien is hoe een real life medewerker van datzelfde pizzabedrijf een bestelling bij zijn klant aflevert.

lars wetemans wonderkind content bang

De conclusie van Content Bang: gebruik tekst in beeld, denk mobile friendly en schrijf altijd doelgroepgericht. Kortom, geef ze een cakeje van eigen deeg!

deborah pluijmakersDit blog is geschreven door Deborah Pluijmaekers, werkzaam als Recruitment Marketeer bij Brunel. Naar eigen zeggen niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces.

Lees ook van Deborah:

Deel dit artikel:
Deborah Pluijmaekers

Deborah Pluijmaekers

Recruitment Marketeer bij Brunel
Deborah Pluijmaekers is werkzaam als Recruitment Marketeer bij Brunel. Naar eigen zeggen niet alleen tijdens kantooruren; navigeren tussen vraag en aanbod is immers een continu proces.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
Bullhorn
Cammio
Carerix
Compagnon
EN HR solutions
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Maximum
Nr29
Recruiters United
RecruitNow
Saba Lumesse
Steam
Talmark
Vakmedianet

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.