Matcht jouw DNA met Amsterdam UMC? Van persoonlijke klik tot hire (inzending Amsterdam UMC)

Verleiden van talent op basis van een match met de bedrijfscultuur. Niet de vacature staat centraal, maar de kandidaat en zijn match met de bedrijfscultuur. Lees de hele case van Amsterdam UMC, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 21 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 321x gelezen
Deel dit artikel:
Matcht jouw DNA met Amsterdam UMC? Van persoonlijke klik tot hire (inzending Amsterdam UMC)

De klantcase van Amsterdam UMC laat een succesvolle aanpak zien van het doorlopend in contact komen met potentiële collega’s door het centraal stellen van de kandidaat en de match met de bedrijfscultuur. De focus ligt hierbij niet op de vacature, maar op de persoonlijke klik tussen de kandidaat en Amsterdam UMC. Door gebruik te maken van Recruitment Leads van CompanyMatch komen we doorlopend in contact met interessante kandidaten.

De landingspagina ‘Passen wij bij elkaar, doe de test‘ trekt veel bezoek, met tot op heden maar liefst 5.569 unieke bezoekers, van wie 32,5% de test start. Van de nog anonieme kandidaten (met een matchpercentage van boven de 70%) kiest 28% direct voor de opt-in en geeft zo toestemming aan Amsterdam UMC om contact op te nemen. Het recruitmentteam benaderde in 8 maanden tijd meer dan 200 kandidaten via e-mail en sprak met 62 van hen, van wie er 22 zijn opgenomen in het sollicitatieproces. Uiteindelijk resulteerde dit tot nu toe in 7 hires, onder wie 3 verpleegkundigen en 2 technici.

De aanpak was inside-out en doelgroepgericht, waarbij meer dan 450 collega’s werden betrokken bij een ambassador survey om het matchbare Amsterdam UMC-profiel te bepalen. Daarnaast werden 10 onderliggende wervingsdoelgroepen gedefinieerd in de moeilijk te werven doelgroepen, waaronder verpleegkundigen, medisch specialisten en techniek. Door de werksfeer en werkcultuur van Amsterdam UMC te benadrukken en de persoonlijke klik met kandidaten centraal te stellen, wordt succesvol latent talent in de regio verleid en geïnteresseerd voor het werkgeversmerk.

Wat was de impact van de case?

De case heeft op 2 vlakken resultaten opgeleverd:

1. Match met bedrijfscultuur

Het heeft ons veel gebracht als je kijkt naar cultuur en identiteit. In 2018 zijn AMC en Vumc samen verder gegaan onder de naam Amsterdam UMC. Door een inside-out aanpak kan iemand al snel zien of er een match is met onze bedrijfscultuur per doelgroep.

2. Doorlopend instroom van warme recruitmentleads

Het levert ons recruitmentteam leads op die een goede match en positief zijn over onze bedrijfscultuur. Deze oplossing zorgt ervoor dat de kandidaat zelf aangeeft dat wij met hen contact mogen opnemen. In cijfers zie je de volgende funnel terug (periode 1 juli 2022-1 maart 2023):

  • 200+ leads benadert via e-mail vanuit recruiters
  • 62 reactie terug op de e-mail en/of gesproken
  • 34 vervolgacties:
    o 12 job alert aangemaakt (wel interessant maar nu geen passende vacature)
    o 22 procedure gestart
  • 7 aangenomen (2 techniek, 3 verpleegkundigen, 1 analist, 1 flex student)
  • 3 nog in procedure
  • 12 afgewezen

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Wij verdienen deze Award vanwege de laagdrempelige aanpak om talent ook de mogelijkheid te bieden om via een bedrijfscultuur match met ons in contact te komen. Ondanks de beperkingen van actieve sourcing in de zorgsector, hebben wij met een minimale investering toch 200+ relevante leads in slechts 8 maanden tijd weten te genereren.

Deze aanpak heeft niet alleen geleid tot 7 hires in schaarse doelgroepen, maar ook geholpen om de bedrijfscultuur over te brengen.

Deze aanpak heeft niet alleen geleid tot 7 hires in schaarse doelgroepen, maar ook geholpen om de bedrijfscultuur over te brengen aan kandidaten. Via een inside-out-aanpak hebben we collega’s binnen de hele organisatie betrokken bij het bepalen van het matchbare profiel en het definiëren van 10 soms moeilijk te werven doelgroepen.

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern

  • 450+ interne collega’s
  • recruitment team
  • arbeidsmarktcommunicatie (Manouk Backer en Hilde Klamer)

Extern

  • CompanyMatch (Bjorn Veenstra en David van Driel)

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

 

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners