Eric Houwen (Deloitte): 'Meer recruiters is wél meer hires'

Als de vijver leeg is, heeft het geen zin om méér hengels uit te werpen. Maar die analogie gaat niet op voor de huidige arbeidsmarkt, zegt Eric Houwen (Deloitte). ‘Zonder extra recruiters vind je de schaarse kandidaten zeker niet.’

Peter Boerman Op 09 mei 2022 Gem. leestijd 3 min1039x gelezen
Deel dit artikel:
Eric Houwen (Deloitte): 'Meer recruiters is wél meer hires'

Je hoort tegenwoordig vaak dat het geen oplossing zou zijn: meer recruiters zoeken. Als de arbeidsmarkt krap is, en er gewoon geen kandidaten in de vijver meer rondzwemmen, zou het niet zoveel zin hebben om extra recruiters aan te trekken. Maar, zo stelt Eric Houwen, dit geldt niet voor de huidige arbeidsmarkt. Oftewel: ‘Zonder extra recruiters vind je die schaarse kandidaten zéker niet.’

‘Zonder extra recruiters vind je de schaarse kandidaten zéker niet.’

eric houwen deloitteHouwen is Head of Talent Acquisition & Employer Branding bij accountants- en adviesorganisatie Deloitte, een van de bekende Big 4-partijen, en daarvan ook nog eens de grootste. Daarnaast is hij slotspreker op Werf& Live op 19 mei. Daar zal hij meer vertellen over hoe Deloitte er het afgelopen jaar in is geslaagd het aantal hires op te schroeven van zo’n 1.700 naar maar liefst 2.700. Een prestatie die niet mogelijk was geweest zonder ook het totale team flink uit te breiden, zegt hij. ‘Waar we in de eerste lockdown een team hadden van ongeveer 45 mensen, zijn dat er inmiddels bijna 100.’

Niet allemaal recruiters

Het zijn niet allemaal recruiters, vertelt hij. Er is ook een employer branding-team in huis, en ze hebben bijvoorbeeld ook een aantal werkstudenten stagiairs, die ook een belangrijke bijdrage leveren. Maar toch, benadrukt hij: size counts. ‘We hebben het team uitgebreid en maken nu navenant meer hires. En ook de kwaliteit van die hires is hoog. Als we het team niet hadden uitgebreid, hadden we deze aantallen nooit van z’n leven gehaald. En ja, ik kan dus ook beamen dat al die recruiters dus zeker hun meerwaarde hebben voor onze organisatie.’

‘Het is misschien niet erg sexy, maar het gaat er vooral om de basis op orde te hebben.’

Wat daarin het grootste succes is? ‘Het is misschien niet erg sexy, maar het gaat er vooral om de basis op orde te hebben. Alles wat je aan hippe dingen bedenkt is een vlag op een modderschuit als de basis niet op orde is. Dat heb ik in andere omgeving vaker gezien dan me lief is. Het begint in mijn ogen dan ook met een sterk fundament, zowel organisatorisch als technologisch. En de business goed mee krijgen, dat is ook belangrijk. En vervolgens proberen iedereen in het recruitmentteam zoveel mogelijk te helpen doen waar hij of zij goed in is.’

De voorpagina van de huidige werkenbij-site van Deloitte.

Niet te veel verklappen

Hij wil verder nog niet te veel verklappen van wat hij 19 mei gaat vertellen. Daarvoor moet je dus gewoon maar naar het event komen. Maar één ding wil hij nog wel kwijt. Want ook recruiters zijn tegenwoordig natuurlijk schaars. Dus hoe lukte het hem ook dát team op te schalen? ‘Door meer focus op hire for character, meer mensen uit andere hoeken te zoeken’, zegt hij. ‘Meer te letten op: wat stralen ze uit? Hebben ze learning agility? Zelfleiderschap? Tot nu toe pakt dat heel behoorlijk uit.’

‘Alle seinen staan op rood qua krapte, maar durf disruptief te zijn en er is veel mogelijk.’

En verder is F*ck de krapte (het thema van Werf& Live dit jaar) volgens hem vooral een zaak van blijven kijken naar: waar liggen je kansen? ‘Wij kijken bijvoorbeeld steeds nadrukkelijker naar talentpools in andere landen, bijvoorbeeld in Afrika. Natuurlijk zijn we ook bezig met Total Workforce Management. Dat speelde tot een paar jaar geleden nauwelijks. Maar nu hebben we ongeveer 800 mensen dagelijks aan contingent staff binnen. En delivery centers in diverse landen. Recruitment wordt op die manier ook steeds meer een businessvraagstuk. Maar dat moet ook wel. Het is de enige manier om de structurele krapte te omzeilen. Alle seinen mogen op rood staan qua krapte, maar durf disruptief te zijn en is er veel mogelijk. ‘

Meer weten?

Eric Houwen verzorgt tijdens Werf& Live op 19 mei de afsluitende keynote. Hij laat dan zien hoe het Deloitte gelukt is in een jaar van 1.700 naar 2.700 hires te gaan.

Aanmelden

Beeld helemaal boven: een aantal van de recruiters van Deloitte.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
ToTalent.eu
WBNRS