Meer vrouwen in een typisch mannenberoep? Deze simpele ingreep kan al goed helpen

Wil je meer vrouwen in een typisch mannenberoep aannemen? Het Britse Behavioural Insights Team heeft daar recent een wel heel makkelijk en voor iedereen toepasbaar trucje op gevonden. En het werkt! Hoe ziet dat dan eruit?

Peter Boerman Op 28 juli 2021 Gem. leestijd 3 min432x gelezen
Deel dit artikel:
Meer vrouwen in een typisch mannenberoep? Deze simpele ingreep kan al goed helpen

Als je op zoek wil naar waarom er nog steeds een loonkloof bestaat tussen vrouwen en mannen, dan ontdek je snel dat het te maken heeft met de beroepen waarin beide werken. in een traditioneel vrouwenberoep is de verdienste gemiddeld lager, terwijl in een typisch mannenberoep de salarissen doorgaans hoger liggen. Wil je die loonkloof verkleinen, dan is het dus geen gekke gedachte het aantal vrouwen in dat soort beroepen te vergroten.

Ze zijn er heus wel. Ze moeten alleen benaderd worden.

Maar hoe doe je dat? Het Britse Behavioural Insights Team, ook wel bekend als ‘The Nudge Unit‘ en geroemd om zijn praktisch toepasbare onderzoeken, heeft er recent een experiment over opgezet. En de uitkomst daarvan blijkt verrassend eenvoudig. Wil je meer vrouwen in een mannenberoep? Vraag er dan expliciet naar. Het verhoogt niet alleen het aantal referrals van vrouwen die je zult doorkrijgen, maar uiteindelijk ook het aantal vrouwen dat je aanneemt. Dus zeg vooral niet: ‘Ze zijn er toch niet’. Ze zijn er heus wel. Ze moeten alleen benaderd worden.

Kleinere netwerken

Een van de voornaamste redenen dat vrouwen moeilijker in hoger betaalde beroepen terecht komen is dat ze daar meestal kleinere netwerken hebben. Dat verkleint meteen de kans dat ze in zo’n mannenberoep een referral krijgen. Referrals hebben namelijk de neiging meestal héél goede kandidaten op te leveren, maar niet altijd de diversiteit te bevorderen. Met andere woorden: mannen vragen eerder een andere man dan een vrouw voor een baan bij hun organisatie.

Referrals leveren vaak héél goede kandidaten op, maar bevorderen niet altijd de diversiteit.

Om te kijken hoe dat te doorbreken, klopte het Behavioural Insights Team aan bij het Britse Ministerie van Defensie. Daar ontdekten ze al snel dat vrouwen ongeveer 40% uitmaakten van het totaal aantal sollicitanten. Tegelijkertijd hadden ze wél een grotere kans om te worden aangenomen. Dit maakte duidelijk dat het er vooral om ging méér vrouwen te laten solliciteren.

Delen met 5 vrouwen

Het onderzoeksteam ontwierp daarop een slimme, maar simpele interventie. Kwam er een nieuwe vacature vrij, dan werd de manager aangespoord deze vacature bekend te maken bij zijn medewerkers, en daarbij expliciet de vraag te stellen om deze vervolgens met 5 vrouwen te delen. Tegelijk werden deze managers aangemoedigd op dit gebied deel te nemen aan een vriendschappelijke competitie tussen afdelingen.

Daarnaast kwam er een controlegroep, waarbij de managers alleen de vacature kregen doorgespeeld, zónder expliciete oproep om deze met 5 vrouwen te delen. En dat dan 5 maanden lang, met zo’n 1.050 vacatures, bijna 800 vacaturehouders, en meer dan 18.800 sollicitanten.

Daaruit bleek uiteindelijk dat in de controlegroep de man/vrouwbalans nauwelijks veranderde (41% vrouwen), maar dat met de gerichte referrals het aantal vrouwelijke sollicitanten opliep tot maar liefst 54% (!). En het aantal vrouwen dat uiteindelijk een baanaanbod kreeg verdubbelde zelfs bijna.

Ook betere kwaliteit

Het gerichte vragen om vrouwelijke referrals leverde dus meer sollicitaties op van vrouwen, en ook meer baanaanbiedingen. Daarnaast ging ook de kwaliteit van de sollicitanten omhoog. Vacatures in de interventiegroep bleken namelijk significant vaker een geschikte kandidaat op te leveren dan de vacatures in de controlegroep. De onderzoekers concluderen dan ook dat gericht vragen om referrals kan helpen om een betere man/vrouw-balans te vinden in een traditioneel mannenberoep. ‘Deze aanpak is veelbelovend als je diversiteit wilt verbeteren.’

Lees hier het hele onderzoek:

Gerichte referrals

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
Talent.com
ToTalent.eu
WBNRS