Met een peddel naar een succesvolle wervingscampagne (inzending Provincie Utrecht)

Door een authentiek verhaal in een creatieve, wervende en datagedreven campagne werden 27 nieuwe trainees gevonden. Lees de hele case van de Provincie Utrecht, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

Redactie Op 22 maart 2023
Gem. leestijd 4 min 133x gelezen
Deel dit artikel:
Met een peddel naar een succesvolle wervingscampagne (inzending Provincie Utrecht)

‘Ehm, moet ik echt op beeld met de peddel?’ Mohamed kijkt enigszins vertwijfeld als het zijn beurt is voor de foto. ‘Ja, dit is het symbool van jouw verhaal’. In zijn traineeperiode heeft hij onder andere een kanoroute uitgestippeld, die nog steeds recreatief en door kanoverenigingen wordt gebruikt. Ook dat hoort bij ruimtelijke inrichting. En zo heeft elke trainee een verhaal. Deze verhalen laten kandidaten zien waar zij aan zouden kunnen werken. En als je die verhalen met enthousiasme en een kleine knipoog vertelt, dan heb je een aansprekende boodschap. En die knipoog, dat mag bij de Provincie Utrecht wel.

Door een authentiek verhaal in een creatieve, wervende en datagedreven campagne werden 27 nieuwe trainees gevonden. Lees de hele case van de Provincie Utrecht, ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2023.

De dag van de foto- en videoshoot zijn de trainees een dag model en de onderlinge sfeer zit er goed in.

De dag van de foto- en videoshoot zijn de trainees een dag model en de onderlinge sfeer zit er goed in. Ze denken zelf creatief en soms wat melig mee, wat de authenticiteit ten goede komt. De gehele dag is goed voelbaar waarom je jezelf als trainee moet aanmelden, dus dat vangen we in statisch en bewegend beeld.

332 sollicitanten

We laten de mooie beelden en aansprekende boodschap aansluiten op de informatiebehoefte van kandidaten en verspreiden dat met een effectieve online campagne via socials, google ads, vacaturebanken en onderwijsinstellingen. Dit wordt zorgvuldig beheerd op basis van campagne- en websitedata en gebenchmarkt met campagnes uit ons portfolio. Doorlopend wordt de campagne ververst en worden beelden en teksten afgestemd op de actuele campagnefase. Zo wordt door een combinatie van creativiteit en slim campagnemanagement toegewerkt naar een maximaal resultaat.

We laten de mooie beelden en aansprekende boodschap aansluiten op de informatiebehoefte van kandidaten.

Het heeft goed gewerkt. De campagne voor de inhousedag, die onderdeel is van wervingscampagne, wordt zelfs vroegtijdig stilgezet. De hoop was 25 tot 30 deelnemers, maar bij 65 deelnemers gaat de stop in, om de kwaliteit van de dag te kunnen garanderen. En op de sollicitatiedeadline 26 september 2022 staat de teller op 332 sollicitanten. Hiermee worden niet alleen de 17 traineeplekken ingevuld, maar er worden door de goede kwaliteit zelfs nog 10 plekken extra gecreëerd. Kortom, een succesvolle campagne.

Wat was de impact van de case?

De beoogde 17 functies zijn vervuld en er is zelfs een flinke bijvangst, wel 10 extra kandidaten. Naast de aantallen is het vooral de kwaliteit van de kandidaten die zorgen voor dit mooie resultaat. Door het authentieke verhaal van de Provincie Utrecht te presenteren, ziet een kandidaat of die werksfeer echt bij hem of haar past. En daarmee krijg je niet alleen de hoeveelheid sollicitaties, maar vooral ook de juiste kwaliteit kandidaten.

De beoogde 17 functies zijn vervuld en er is zelfs een flinke bijvangst, wel 10 extra kandidaten.

De Provincie Utrecht stond open voor een wat vrijere en levendige insteek van de video. De overgangen tussen de verschillende modellen geven de onderlinge verhoudingen goed weer, waardoor duidelijk wordt dat er een informele sfeer met voldoende humor in de groep hangt. Een ontzettend gezellige dag met een leuk resultaat!

De trainees die met hun verhaal centraal stonden in de campagne hebben zich erg enthousiast opgesteld en meegedacht in het verhaal. Het uitwerken van deze verhalen en het maken van de video geeft altijd een boost aan de interne trots. Door het verhaal te vertellen, dit mooi in beeld te brengen, de uitingen intern te delen, wordt iedereen weer even herinnerd aan de dingen die hun werk zo leuk maakt. Dat maakt trots en zorgt ook dat deze uitingen met enthousiasme in de eigen netwerken wordt gedeeld, om te laten zien wat ze doen (wat ook weer bijdraagt aan het succes van de campagne). Kortom, goede ambassadeurs voor het echte verhaal over het werken voor de Provincie Utrecht.

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

In een tijd waarin er constant wordt gesproken over een moeilijke arbeidsmarkt, zijn er echt mogelijkheden. Noodgedwongen passen bedrijven hier zich stap voor stap op aan, maar eigenlijk is dit altijd de sleutel geweest tot succes. Kijk naar de informatiebehoefte van een kandidaat en pas je boodschap hierop aan. Vertel niet wat je als organisatie wil vertellen, maar vertel wat een kandidaat nodigt heeft om in beweging te komen en uiteindelijk te beslissen. Neem voorbereidingstijd, doe je huiswerk en start met het authentiek verhaal. Dat is de boodschap die wij zouden willen overbrengen.

Provincie Utrecht biedt een mooie plek voor trainees en komen met hun serieuze uitdagingen en arbeidsvoorwaarden tegemoet aan de behoefte van jong talent. De eigen collega’s hebben met aanstekelijk enthousiasme laten zien hoe het echt is om bij de Provincie Utrecht te werken. De goede sfeer was zichtbaar op het campagnemateriaal. Zo kun je dus ook werven in een moeilijke arbeidsmarkt.

Credits case

  • Als Natural Talent werken wij in opdracht van Provincie Utrecht en hebben wij de gehele campagne verzorgd. Onze taak: zorgen voor voldoende sollicitaties om de 17 beoogde functies in te kunnen vullen. Wij doen het vooronderzoek, bepalen het concept en de boodschap, werken de content uit (inclusief beelden en video) en beheren de online campagne van A tot Z.
  • Video Montage Service (Jarah Gartener Simons) verzorgt de videografie en doet de edit van de wervingsvideo.
  • Provincie Utrecht is de opdrachtgever en ondersteunt bij de interne organisatie om de campagne op te kunnen zetten. Ook is hun enthousiasme, openheid en bereidheid de extra stap te zetten de sleutel tot het succes van deze campagne.
  • Publiek Netwerk verzorgt de selectie van de uiteindelijke kandidaten.

Ook kans maken op een Werf& Award 2023?

Maak ook kans op een Werf& Award en stuur uiterlijk 22 maart 2023 voor 17.00 uur jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor meer informatie en om jouw case in te sturen bij Werf& Awards.

Lees ook

Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners