Na Vrouwendag: 7 recente cijfers die elke recruiter moet kennen

Gisteren was het Internationale Vrouwendag. Wat moeten recruiters daarvan weten? We pikken er 7 opvallende onderzoeksresultaten uit, die eigenlijk voor iedereen in de werving en selectie van belang zijn.

Peter Boerman Op 09 maart 2020 Gem. leestijd 3 min918x gelezen
Deel dit artikel:
Na Vrouwendag: 7 recente cijfers die elke recruiter moet kennen

Het was gisteren weer Vrouwendag, een dag dat altijd met iets meer belangstelling dan normaal gekeken wordt naar de positie van de vrouw. En met name die op de arbeidsmarkt. Gaat het goed? Of waar kan het beter? Dit zijn 7 bevindingen die dit jaar opvielen, en waar iedere recruiter meteen iets mee kan.

#1. Salaris best belangrijk

Er wordt vaak gezegd dat voor mannen een sprong in salaris belangrijker is in een nieuwe baan dan voor vrouwen. Maar uit recent onderzoek van recruitmentbureau Robert Walters blijkt dat toch iets anders te liggen. Zo zegt 36% van de door hen ondervraagde vrouwen een aantrekkelijk salaris essentieel te vinden bij een switch naar een andere werkgever, tegenover 27% van de mannelijke werknemers.

#2. Vrouwen steeds veeleisender

Vrouwen leggen in dit onderzoek overigens niet alleen de lat hoger als het om salaris gaat, ook op het gebied van werk/privébalans, primaire arbeidsvoorwaarden en sociale factoren zijn ze meer veeleisend. Zo zijn flexibele werkuren voor 39% van de vrouwen een harde eis bij de acceptatie van een nieuwe baan, tegenover 30% van de mannen. Een lange reistijd ziet 73% van de vrouwelijke professionals echt niet zitten, bij de mannen is dat 60%.

Een match met de bedrijfscultuur is voor 41% van de vrouwen essentieel, tegenover 32% van de mannen.

En op inhoudelijk vlak vindt een derde van de vrouwen het ‘zeer belangrijk’ om zelf inspraak te hebben op hun taakindeling en planning, tegenover een kwart van de mannelijke werknemers. Daarnaast speelt voor vrouwen het belang van een match met de bedrijfscultuur een sterkere rol: zo’n match is voor 41% van de vrouwen essentieel, tegenover 32% van de mannen. Ook scoort een bedrijf met een duidelijke purpose bij vrouwen meer punten dan bij mannen.

#3. Bij Unilever is het al 50/50

Bij Unilever is wereldwijd inmiddels de helft van alle 14.000 managers vrouw, maakte het trots bekend in een persbericht. Dat is onder meer te danken aan een speciaal ‘Diversity & Inclusion Team’, aldus het bedrijf, maar ook aan heel wat recruitmentinspanningen. Zo zijn er scherpe instroomdoelen gesteld, en moeten ook even veel mannen als vrouwen worden uitgenodigd voor sollicitatiegesprekken.

Belangrijkste verandering bij Unilever is de preselectie van trainees, die nu vrijwel volledig via A.I. verloopt.

Maar de belangrijkste verandering is waarschijnlijk de preselectie van trainees, die nu vrijwel volledig via A.I.-systemen verloopt. Wereldwijd heeft Unilever hierdoor vooral vooruitgang geboekt op afdelingen waar vrouwen vaak ondervertegenwoordigd zijn. Zo heeft ‘Finance’ wereldwijd 50% vrouwen op managementniveau bereikt, en zit Enterprise & Technology Solutions nu op 47%. Het voormalige ‘mannenbolwerk’ Supply Chain kent nu een vertegenwoordiging van 40% vrouwen in het management.

#4. Vrouwen werken op steeds hoger niveau

Vrouwen zijn de afgelopen decennia niet alleen veel vaker gaan werken, en ook veel meer uren, ze doen dat bovendien op een steeds hoger niveau, zo blijkt uit recente cijfers van het CBS. En dat is terug te zien in hun ‘economische zelfstandigheid’, die in één generatie toenam van zo’n 40 tot ongeveer 70%. Alhoewel vrouwen nog wel steeds minder economisch zelfstandig zijn dan mannen, aldus de onderzoekers.

#5. Anoniem solliciteren helpt tóch (enorm)

Nieuw bewijsmateriaal in de lang slepende discussie over het nut van anoniem solliciteren: het werkt tóch, zeker als je meer vrouwen wilt aannemen. Uit onderzoek van Stefanie Johnson, ook gepubliceerd in Harvard Business Review, blijkt dat bij de selectie van (technische) wetenschappers (in dit geval: bij de Hubble Space Telescope) anonimisering leidt tot de selectie van meer vrouwen in het begin van het proces.

Ze bekeken daarvoor 15.545 sollicitaties, die in 16 jaar waren binnengekomen. Een ideale dataset, omdat het telescoopbedrijf halverwege het selectieproces heeft veranderd door allereerst de voornaam van de sollicitanten te verwijderen, en in 2018 zelfs álle persoonlijke informatie weg te laten. Dus de effecten van die aanpassingen waren goed te meten. En wat bleek dan? De laatste aanpak, waarbij selecteurs ook niet mochten praten over de persoonlijkheden van de wetenschappers, bleek het meest effectief: waar vrouwen eerst in 18% van de gevallen door de selectie kwamen, was dat 23% nadat de voornamen waren verwijderd, en zelfs 30% nadat de cv’s volledig anoniem waren gemaakt.

#6. Bijna iedereen heeft bias over vrouwen…

Onbewuste vooroordelen tegenover vrouwen: we denken ze misschien niet te hebben, maar toch zijn ze wereldwijd schering en inslag, blijkt uit een rapport dat de Verenigde Naties vorige week naar buiten brachten. Zo denken veel mensen wereldwijd nog steeds dat mannen meer ‘recht’ hebben op werk als dat werk schaars is, en heeft 91% van de mannen en 86% van de vrouwen nog steeds minstens één duidelijke bias, zoals het idee dat mannen betere politieke of zakelijke leiders zijn.

En het slechte nieuws: deze getallen zijn wereldwijd ook nog eens aan het stijgen. Zelfs onder vrouwen zelf neemt het aantal vooroordelen tegenover vrouwen weer toe. En je zou het misschien niet verwachten: dit is vooral het geval in Zweden (!) en Duitsland, terwijl Australië, de VS en Chili relatief gunstige uitzonderingen zijn, zowel onder mannen als vrouwen.

#7. Maar… Nederlandse vrouwen lopen wereldwijd voorop

En dan het beste nieuws uit het Verenigde Naties-onderzoek: juist in Nederland is de bias tegen vrouwen sterk afgenomen. En dan met name onder vrouwen zélf. Nederlandse vrouwen zijn dus meer dan een jaar of 10 geleden bijvoorbeeld ervan overtuigd dat vrouwen net zo goede zakelijke leiders kunnen zijn dan mannen. En ook vinden ze meer dan 10 jaar geleden dat ook vrouwen recht hebben op werk als werk schaars is. En juist zulke veranderingen in overtuiging zijn een belangrijk begin op weg naar meer gelijkheid in de praktijk, aldus de VN.

Meer weten? Of zelf aan de slag?

Op 14 april 2020 organiseert Werf& het Seminar Diversiteit en Inclusiviteit, waar je in één middag tips, tricks en inspiratie krijgt over hoe je als werkgever of bureau aan de slag kunt gaan met de thema’s diversiteit & inclusiviteit. Niet als doel an sich, maar als middel om betere mensen aan te trekken voor betere teams voor de eigen organisatie of klanten. Schrijf je hier in.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.