Een goede wervingstekst? Nee, dat is dus géén uitdaging

Rik Blokland Op 05 juli 2017
Gem. leestijd 3 min 20184x gelezen
Deel dit artikel:
Een goede wervingstekst? Nee, dat is dus géén uitdaging

Waarom zit zoveel arbeidsmarktcommunicatie nog steeds boordevol clichés? Een ‘uitdaging’? Alsjeblieft zeg. Vertel liever waaróm iemand bij jou moet komen solliciteren.

Een goede wervingstekst zegt meer dan duizend beelden. Euh, die uitdrukking, dat was toch andersom? Jawel, maar ik heb nu een paar keer geblogd over het visuele aspect van Employer Branding en ik zou het belang van een goede tekst niet willen wegcijferen. Sterker nog: ik vind het een onderschat aspect van arbeidsmarktcommunicatie.

Een koud kunstje

Natuurlijk is het tegenwoordig dankzij een tool als de VacatureVerbeteraar een koud kunstje om je vacature qua inhoud op orde te krijgen. Upload je tekst en binnen 20 seconden krijg je volautomatisch een volledig rapport dat je als PDF kunt downloaden en waarin staat hoe je jouw tekst beter kunt laten aansluiten op de wensen van de doelgroep. Top.

Kans op reputatieschade

Maar naast inhoud wil ik het vandaag ook even hebben over de vorm. Ik zie namelijk tal van vacatureteksten voorbij komen die zó bol staan van de clichés, dat het de kwalitatieve uitstraling van de betreffende werkgever schade doet. En ik zal uitleggen waarom. Lees en huiver mee bij deze top 3. Ik weet zeker dat je ze daarna nooit meer gebruikt.

#1. Het woord ‘uitdaging’

Met stip op 1: Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging? Je kent hem wel. In de tekstwereld heet deze vorm een ‘stoplap’: je weet niet wat je moet zeggen en dan neem je maar je uitvlucht tot een uitgekauwd begrip. Maar wat zeg je daarmee eigenlijk? Feitelijk minacht je je kandidaat door niet te vertellen wat je biedt. Je vertelt daarentegen wel dat je het zelf even ook niet weet, dat het werk eigenlijk een onoverzichtelijke chaos is en dat je er als kandidaat zelf maar wat van moet zien te maken. Als je dat ook écht wilt zeggen: prima, dan is ‘uitdaging’ inderdaad een goed woord.

#2. De vraagvorm: ‘Word jij …?’

De kopregel van een vacaturetekst moet voelen als uitschreeuwen hoe goed de werkgever is en hoe gaaf de baan. Zelden is de vraag-vorm hiervoor geschikt. Vraag je serieus af hoe krachtig een open vraag is. Meestal is het te onzeker, te introvert, te lief. Quasi gezellig, quasi dialoog.

Een vraag die door de meeste mensen met ‘nee’ kan worden beantwoord, is niet handig

Een vraag die door de meeste mensen met ‘nee’ kan worden beantwoord, is natuurlijk ook niet handig. Je wilt dat je doelgroep je tekst ziet en denkt: ja! Dat raakt me, dat gaat over wat ik zoek. “Word jij onze nieuwe collega?” Nee, waarom zou ik? Precies. Het gaat om dat waaróm, dus dat moet vooraan staan. Want het ‘waarom’ is het onderscheid tussen topmerken als Hema, Rabobank, NCOI, of DHL.

word jij onze nieuwe collega

word jij mijn nieuwe collega rabobank

word jij mijn nieuwe collega uitdaging

#3. ‘Collega gezocht’

Een crimineel wordt gezocht. Of een poes die weggelopen is. Zet je dat boven je vacaturetekst, dan wordt de lezer opgeroepen om te helpen zoeken. Niet om te solliciteren.

Een crimineel wordt gezocht, Of een poes die weggelopen is

Het is natuurlijk ook helemaal niet uniek dat een werkgever mensen zoekt. De markt is alweer zo gespannen, dat je kandidaat daar wel weer van uitgaat. Dus vertel niet dat jij zóékt, maar vertel wat de kandidaat bij jou kan vínden. (En dat is dus niet: een uitdaging.)

Een goede wervingstekst informeert en inspireert. Is uniek en onderscheidend. Belooft iets relevants. Over de baan én het Employer Brand. Dus als je oproept tot solliciteren, vraag dan niet iets algemeens, bied iets bijzonders.

rik blokland employer branding brugDe auteur van dit blog is Rik Blokland, oprichter van creative-direction.nl, creatief netwerkbureau gespecialiseerd in employer branding.

Lees ook van Rik:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, of gewoon je onvrede of verwondering over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

Deel dit artikel:

Rik Blokland

Oprichterbij creative-direction.n
Rik Blokland is oprichter van creative-direction.nl, een employer-brandingnetwerk dat is gespecialiseerd in creatieve communicatie die van een organisatie een sterk werk-merk maakt.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners