Innovatieve e-commercetechnieken toepassen binnen recruitment; zo doe je dat

Redactie Op 07 maart 2018
Gem. leestijd 3 min 956x gelezen
Deel dit artikel:
Innovatieve e-commercetechnieken toepassen binnen recruitment; zo doe je dat

In de e-commerce gebeurt veel waar je ook in recruitment je voordeel mee kunt doen. Adwise laat het zien bij arbeidsbemiddelaar Continu, die daar meer kwalitatieve sollicitaties voor terugkreeg. En nog goedkoper uit was ook.

Innovaties binnen e-commerce bieden veel potentie voor (e-)recruitment-organisaties. Lees de hele case van Adwise – Your Digital Brain voor Continu, die is ingezonden in de categorie Arbeidsmarktcommunicatie voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Binnen e-commerce zijn er veel innovatieve mogelijkheden voor een datagestuurde strategie. Adwise heeft enkele toepassingen daarvan vertaald naar kansen voor e-recruitment klanten, zoals Continu, arbeidsintermediair voor bouw en industrie.

Dynamic remarketing

Voor Continu is gestart met de inzet van dynamic remarketing, oftewel: het remarketen op product. In het geval van Continu betekende dat: op vacatureniveau. Hiervoor is een vacaturefeed gebouwd die de belangrijkste kenmerken van vacatures uit de backend van de website haalt. Via Channable wordt deze feed gemanaged, en meteen doorgeschoten naar Google AdWords.

Op basis van bekeken vacatures krijgt de bezoeker een custom-HTML5-banner te zien waarin de eerder bekeken vacatures opnieuw onder de aandacht worden gebracht. Om erachter te komen of een dynamic remarketing-banner beter werkt dan een reguliere remarketing-banner hebben we beide banners 3 maanden getest. Het effect is gemeten op basis van CTR, CPC en uiteraard de conversieratio. De dynamic remarketing-banners bewijzen dat relevantie een hogere doorklikratio stimuleert. De CTR ligt namelijk 4 keer zo hoog als de doorklikratio uit de reguliere remarketing-campagnes (CTR van 0,15% naar 0,62%). De kosten per klik liggen meer dan twee keer zo laag bij dynamic remarketing en de kosten per sollicitatie zijn met 56% gedaald.

Dynamic ads op locatieniveau

De vacaturefeed wordt niet alleen gebruikt voor dynamic remarketing maar ook voor dynamic ads op locatieniveau. Bij zoekopdrachten wordt daardoor automatisch een advertentie op locatieniveau getoond.

Enhanced e-commerce

Daarnaast is enhanced e-commerce ingezet. Met deze aanvulling binnen Google Analytics krijgt Continu veel waardevolle data in handen. Met deze inzichten krijgt Continu inzicht op vacature-, en dus adviseurniveau. Door deze data heeft Continu een nieuw KPI om adviseurs te beoordelen. Zonder enhanced e-commerce zijn deze waardevolle inzichten niet beschikbaar.

Wat was de impact van de case?

De inzet van e-commerce-toepassingen binnen recruitment heeft Continu naast aantoonbaar effectief resultaat veel nieuwe inzichten op strategisch niveau opgeleverd. Continu heeft nu een inzichtelijk dashboard waarbij ze adviseurs op basis van prestaties van hun vacatures kunnen beoordelen. Deze data waren vóór de inzet van de e-commercetoepassingen niet inzichtelijk. De resultaten van deze case hebben de samenwerking tussen Adwise en Continu nog verder versterkt.

Door deze strategie heeft Adwise bewezen op businessniveau met Continu mee te denken. Continu ontvangt daarnaast meer kwalitatieve sollicitaties en is hierdoor in staat om vacatures sneller succesvol in te vullen.

Continu-Mockups

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

De inzet van e-commercemogelijkheden binnen recruitment is een innovatieve en creatieve aanpak voor een succesvolle digitale strategie voor recruitmentorganisaties. De innovatieve toepassingen hebben er niet alleen voor gezorgd dat de (marketing)kosten per vacature met 56% zijn gedaald, ook de kwaliteit van de sollicitaties is sterk gestegen, dankzij de relevantie.

Adwise heeft hiermee bewezen optimaal in te spelen op de klantvraag en maximale impact te realiseren. Margot Vogels, Marketing en Communicatie bij Continu: “De inzet van e-commerce-mogelijkheden heeft ons naast relevantere sollicitaties en lagere kosten per sollicitatie ook ontzettend veel waardevolle inzichten op strategisch niveau gebracht.”

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Intern (Adwise – Your Digital Brain)

  • Evelien Knippers – Senior Account Strategist
  • Nick Oltvoort – Senior Advertising Consultant
  • Wouter Nieuwerth – Senior Advertising & Analytics Consultant

Extern (Continu)

  • Margot Vogels – Marketing en communicatie

Lees ook:

werf& awards 2018Ook kans maken op een Werf& Award?

Wil jij de opvolger worden van Praxis, OGD, Albert Heijn of Philips? Stuur dan uiterlijk 9 maart 2018 vóór 17.00 jouw arbeidsmarktcommunicatie- of recruitmentcase in. Kijk voor alle informatie op Werf& Awards.

Of liever eerst nog even terugblikken op 2017?

Deel dit artikel:

Onze partners Bekijk alle partners