Nu ook bootcamp voor bemiddelaars in de arbeidsmarkt

Peter Boerman Op 13 mei 2016 Gem. leestijd 3 min949x gelezen
Deel dit artikel:
Nu ook bootcamp voor bemiddelaars in de arbeidsmarkt

Het fenomeen ‘bootcamp’ wint almaar aan populariteit. Nu kunnen ook intercedenten en andere bemiddelaars in de arbeidsmarkt in twee dagen hun kennis op peil brengen. Een gesprek met mede-initiatiefnemer Ellen van Dieren.

ellen van dierenOp 10 en 11 juni moet het gebeuren, de eerste bootcamp voor arbeidsmarktbemiddelaars. Kennis en informatie vertaald naar de praktijk. Direct inzetbaar en gericht op resultaat. Twee dagen (waarvan 1 zaterdag) lang en hard werken aan je eigen verbetering, met veel cases, aandacht voor je eigen praktijk, en een mooie borrel na afloop.

Timing-manager Ellen van Dieren, samen met Geert-Jan Waasdorp initiatiefnemer van de intensieve training, verklaart zich nader.

Wat is voor jou de belangrijkste boodschap die je wilt meegeven op de Bootcamp?

‘Voor mij is bewustwording en vakvolwassenheid van je rol als intercedent, recruiter of welke intermediair dan ook in de branche het belangrijkste. Presenteer jezelf als specialist zowel richting kandidaat en opdrachtgever en streef naar gelijkwaardige contacten. Ik streef naar professionalisering van het recruitmentvak onder de intermediairs.’

Wat verwacht je van de bootcamp? Wanneer ga je tevreden naar huis?

‘Als de intermediairs slimmer weten te werken! We versnellen nu allemaal door harder te gaan werken, door in te zetten op extra uren. Dat zie je bijvoorbeeld in de stijgende vraag naar intercedenten en recruiters. Maar het kan efficiënter en zoveel slimmer! Ik verwacht de deelnemers met snelle tips handvatten te geven waarmee zij de volgende dag aan de slag kunnen. Ik geniet van een groep die aan het meedenken is met elkaars praktijkcases en na 2 dagen een uitbreiding van hun eigen recruitersnetwerk hebben.’

Het gaat in de bootcamp veel over  ‘succes’. Hoe kenmerk je zelf een succesvol recruiter?

‘Nieuwsgierigheid, oprechte interesse, een kritische blik en tenslotte een netwerker pur sang. Jij wilt alles weten over de vacature, jouw opdrachtgever en jouw kandidaat. Veranderingsgezindheid en met de markt van digitalisering willen meebewegen, trends volgen en direct toepassen in jouw vakgebied is ook een must.’

Er is 1 dag in de bootcamp beschikbaar voor ‘vinden’, en 1 dag voor ‘benaderen, verleiden, en veroveren’. Is vinden echt de helft van het werk?

‘Momenteel neemt het vinden van de kandidaat een steeds grotere rol in van de agenda van een recruiter. Veel intermediairs – vooral uitzendbureaus – leven nog in het post & pray-tijdperk. Maar we worden nu geconfronteerd met een andere markt. De bootcamp is er om hen wakker te schudden, als de concurrentie dat tenminste nog niet heeft gedaan… Het bereiken van (latent) werkzoekenden vergt meer activiteiten en door tijdsdruk knelt dit nu in de branche. Het kan en moet dus slimmer.’

Loopt de branche nog zo achter?

‘Onze branche blijft van oudsher gedreven door flexibiliteit, snelheid en geld verdienen. Tijdsdruk is leidend en dat gaat vaak ten koste van aandacht voor belangrijke onderdelen van het recruitmentproces en ook ten koste van de kwaliteit. Deze cirkel willen wij in de bootcamp graag doorbreken met snelle tips en tricks. Alle facetten van het wervingsproces leren kennen, een kritische houding naar de klant om de quality of hire te verhogen voor jouw klant.’

Wat betekent het volgens jou dat we weer zijn beland in een ‘kandidatenmarkt’?

‘Dat we als arbeidsbemiddelaars moeten professionaliseren, en snel! De concurrentie voor de branche neemt vanuit diverse kanten toe. Er is tijdsdruk vanuit de klant, de marges staan onder druk, er duiken gespecialiseerde bureaus op, werkzoekende en werkgever vinden elkaar steeds vaker zonder intermediairs, er zijn steeds meer corporate recruiters, en de branche digitaliseert. We moeten dus hoog nodig innoveren voor het behoud van het bestaansrecht van de branche.’

Wat verraste je zelf in de voorbereiding van deze bootcamp?

‘De passie en energie die bij mijzelf en Geert-Jan vrijkwam om de recruiters bewuster en beter te willen maken in hun vak. En niet alleen bij ons, maar meerdere experts uit de markt die we hebben benaderd staan te juichen om aan deze bootcamp te kunnen doceren. Heerlijk om te zien hoe het vak leeft en ik vind het persoonlijk dan ook heel tof dat een professionele organisatie als de Academie nu ook een speciaal programma heeft opgesteld voor de arbeidsbemiddelaars.’

>> Direct inschrijven? Dat kan hier.

 

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Mysolution
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS