Home Visie Omarm jij de nieuwe ‘sociale regels’ op LinkedIn?

Omarm jij de nieuwe ‘sociale regels’ op LinkedIn?

821 keer
0
kandidaten linkedin blauwe boorden

De groei van LinkedIn betekent dat recruiters nóg beter moeten nadenken over hoe daar te communiceren. Annelies Graafland vraagt zich af: ben jij bereid om de nieuwe regels te omarmen?

De Nederlandse beroepsbevolking heeft LinkedIn omarmd. Zo’n 80% van de Nederlandse beroepsbevolking, dus zo’n 7 miljoen Nederlanders, zijn nu te vinden op LinkedIn. Een aantal waar je als recruiter ongetwijfeld enthousiast van wordt. Hoe meer mensen zich op één platform verenigen, hoe makkelijker je immers kandidaten kunt vinden en aan je kunt binden.

Risico op uitsluiten

Maar dit brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Want kun je naar iedereen hetzelfde communiceren? Hoe bereik je al die mensen op dat platform het beste? Eén vaste communicatiestrategie op LinkedIn is niet langer voldoende. De kans dat je dan kandidaten niet bereikt, niet triggert of zelfs uitsluit is hiermee een reëel risico geworden.

Het sociale veld bepaalt het individueel gedrag

Tijdens colleges Filosofie achtervolgde Pierre Bourdieu mij een semester lang met zijn theorieën over cultuur. Deze wetenschapper stelde eind vorige eeuw dat handelingen van ieder individu bepaald worden door de geldende normen in zijn sociale veld (de maatschappij, of de sociale klasse). Die stelling schoot me weer te binnen toen ik over het LinkedIn van nu nadacht.

‘Veel recruiters denken nog steeds dat op LinkedIn vooral hoogopgeleiden zitten’

Trickle down of culture

Veel recruiters denken nog steeds dat ze op LinkedIn vooral hoogopgeleide professionals kunnen vinden. In werkelijkheid is het sociale veld er veranderd, en zijn er nu ook tal van blauwe boorden actief (de zogeheten trickle down of culture). Ook zij hebben het sociale kapitaal – het netwerk – geadopteerd.

Verzet tegen nieuwe media

Is het toeval dat dit nieuws tegelijkertijd komt met het tumult in medialand rondom GeenStijl en Dumpert? Normveranderingen vinden vaak plaats op verschillende plaatsen tegelijkertijd. De journalistieke elite verzet zich tegen deze succesvolle nieuwe media. Niet omdat de publieke opinie zich hiertegen verzet, wel omdat zij de regels in hun eigen sociale veld overschreden zien worden.

Sonja met een Hitlersnor? Niet doen…

GeenStijl en Dumpert zoeken de grenzen van de regels op en gaan hier soms overheen. De lezers spreken hen hier in zo’n geval ook vaak op aan. Sonja Barend met een Hitlersnor ging veel volgers te ver en dit lieten zij weten. De Volkskrant en NRC Handelsblad stellen nu echter zaken ter discussie die door de volgers met een korrel zout worden genomen. Wel weten zij hun invloed uit te oefenen, zodat adverteerders zich terugtrekken. Hier zie je dat de elite lijkt te bepalen, in plaats van de publieke opinie.

Sonja Barend met een Hitlersnor; dat ging veel volgers te ver

Omarm jij de nieuwe regels?

Een goede les om rekening mee te houden in het toekomstig gebruik van LinkedIn, denk ik. Laat jij je beïnvloeden door oude mores of omarm je de nieuwe ‘regels’? Mijn voorspelling: de regels binnen het ‘sociale veld’ van LinkedIn zullen nog veel verder veranderen. Dit netwerk inzetten om sollicitanten te vinden vraagt hierdoor om een aangepaste arbeidscommunicatiestrategie.

Van wetenschap naar fun

De afgelopen jaren werden op LinkedIn vooral artikelen gedeeld met een licht wetenschappelijk karakter. Het ene onderzoek na het andere onderzoek passeerde de revue. Dit werd gevolgd door meer visuele content, en langzaamaan begon ook de factor ‘fun‘ zijn weg te vinden.

Screw it, let’s do it!

Deze trend ontwikkelt zich, verwacht ik, de komende tijd nog verder. Iedere doelgroep verdient een eigen, passende communicatiestrategie. Blauwe boorden leggen onderzoeken vaak naast zich neer en worden door andere dingen getriggerd dan de witte boorden. Simpel voorbeeld: ‘Screw it! Let’s do it’ van Richard Branson vs. ‘The only man who never makes mistakes is the man who never does anything’ van Theodore Roosevelt. De quotes zeggen hetzelfde; toch voelt een andere doelgroep zich direct aangesproken.

Blauwe boorden worden door andere dingen dan onderzoek getriggerd

Minder relevant, maar wel even interessant?

De komende tijd verandert ieders timeline nog verder. Wellicht wordt steeds meer informatie minder relevant, maar dat hoeft niet te zeggen dat die informatie ook minder interessant wordt, of minder ‘leuk’. Afwisseling van inhoud en triggers zorgt er in mijn geval zeker voor dat ik nog wel even dagelijks vol plezier mijn timeline afga.

Alsjeblieft, geen puzzels meer!

Wel hoop ik dat wij elkaar één ding beloven: Alsjeblieft, plaats geen irritante puzzels meer waar meerdere antwoorden op mogelijk zijn, om te zien of je intelligent genoeg bent….  Witte boorden, blauwe boorden, of – zoals ik – lekker ertussenin: ik blijf het onmogelijk irritant vinden…!

annelies graafland randstad roerig jaar voor recruitersDit blog is geschreven door Annelies Graafland, Senior Sourcing Specialist bij het Centraal Recruitment Center van Randstad Nederland.

Lees haar eerdere blogs:

Zelf ook bloggen?

Werf& is altijd op zoek naar mensen die een mooi verhaal over recruitment te vertellen hebben. Een nieuwe trend delen, ergens enthousiast over geworden of gewoon je onvrede over een ontwikkeling kwijt? Laat het gerust weten!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here