Clevergig: 'De on-demand-economie wordt voor recruiters een grote uitdaging'

Platforms en algoritmes om mens en werk te matchen zetten de recruitmentwereld de komende jaren flink op zijn kop. Zo verwachten ze althans bij Clevergig. Maar… welke rol blijft er dan nog over voor de recruiter van nu?

Peter Boerman Op 11 februari 2020 Gem. leestijd 3 min363x gelezen
Deel dit artikel:
Clevergig: 'De on-demand-economie wordt voor recruiters een grote uitdaging'

De manier waarop de wereld werkt is drastisch aan het veranderen. Onze (groot)ouders gingen na hun opleiding solliciteren en bleven daarna vaak hun hele leven lang bij dezelfde werkgever. Totdat ze – vaak ruim voor hun 65ste – met pensioen gingen. Voor de medewerker van de toekomst is dat een heel ander verhaal. En platforms kunnen in die zogeheten on-demand-economie wel eens een zeer belangrijke rol spelen, verwachten Michel Pilet en Arnoud Visser van clevergig, een bedrijf dat is gespecialiseerd in planningssoftware voor uitzend- en bemiddelingsbureaus.

Nemen platforms straks de rol over die werkgevers de afgelopen eeuw speelden?

Nemen platforms straks min of meer de rol over die werkgevers de afgelopen eeuw speelden? Krijgen we hierdoor een heel nieuwe vorm van organiseren en organisaties, zoals bijvoorbeeld platformdeskundige Martijn Arets beschrijft? En wat betekent dat voor de recruiters van nu? Op donderdag 13 februari gaan CEO Pilet (boven) en CCO Visser hier nader op in, tijdens hun webinar voor de Webinar Week van Werf& en ZipConomy. Hier alvast een voorproefje.

  • Schrijf je meteen in voor dit webinar

> Wat is de takeaway van jullie verhaal?

‘Vooral dat het werk zoals we het kennen compleet gaat veranderen. En daarmee ook de rol van recruiters en bureaus. Steeds meer werk wordt taakgebaseerd en on demand gevraagd én geleverd, waardoor er meer vrijheid voor beide partijen ontstaat. In 2030 leidt dat tot een heel andere arbeidsmarkt.’

> Wat betekent dat voor de manier waarop we dan recruiten?

‘De vrijheid die beide partijen zoeken levert ons inziens voor recruiters een grote uitdaging op. Het internet en digitale platforms maken het traditionele recruitment eigenlijk overbodig. De technologie zorgt met algoritmes immers steeds vaker voor de juiste match.

‘Het internet en digitale platforms maken traditioneel recruitment overbodig.’

Een ‘recruiter’ zal straks eerder een rol kunnen pakken in loopbaanbegeleiding of coaching van medewerkers. Er is immers zoveel keuze. En voor bedrijven kunnen ze acteren als adviseur of consultant rondom vragen als: welke platforms passen het best? Of: hoe doe je een goede onboarding van iemand die maar een paar dagen meewerkt?’

> Hoe belangrijk is snelheid als het erom gaat mensen op de juiste plek krijgen?

‘Superbelangrijk. Afhankelijk van de markten waarin je je beweegt kan het dé reden zijn dat je klanten wint óf verliest. In de veranderende economie is het daarom ook erg belangrijk om de opkomende platformen bij te houden. Daarom bieden we bureaus ook de manier om zelf een platform te bouwen binnen hun eigen bedrijf.

De gig economy is niet meer te stoppen, voor vele branches. Het is pompen of verzuipen!

De gig economy is niet meer te stoppen, voor vele branches. Het is pompen of verzuipen! En met clevergig hebben we daar volgens ons het missende element in. We helpen partijen om vraag en aanbod efficiënt bij elkaar te brengen. Onze algoritmes kijken naar: wie past het best bij welke klus? Ze worden daarin steeds slimmer en zorgen voor meer automatisering en snellere matches.’

> Het gaat bij jullie toch vooral om planningssoftware?

‘Ook ‘kwaliteit van werk’ is bijvoorbeeld een extra dimensie die we zeker gaan toevoegen in de nabije toekomst. Wij zien hierin ook juist de toegevoegde waarde voor planners binnen het bureau, en uiteraard het bureau zelf. Als je open staat voor verandering en jezelf opnieuw durft uit te vinden, kun je volgens ons als recruiter en als planner nog zeker relevant blijven, dus óók in de on-demand-economie van de toekomst. En donderdag willen we je daarvoor alvast een paar handvatten meegeven.’

Meer weten?

Meer weten over de rol van platforms in de on-demand-economie en de arbeidsmarkt van de toekomst? Aanstaande donderdag, 13 februari, geven Michel Pilet en Arnoud Visser er een webinar over. 

      • Schrijf je hier meteen in voor dit bijzondere webinar

Of schrijf je nog snel in voor een van de andere 24 gratis webinars die in deze week gegeven worden over de thema’s Future Proof Recruitment, Candidate Experience, Professioneel inhuren in de praktijk, Out of the Box en Total Talent Acquisition.

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN
Brockmeyer
Bullhorn
Carerix
Compagnon
Indeed
Intelligence Group
Jobrapido
Macknificent
Mysolution
RecruitNow
Talmark

Lees elke dinsdag en donderdag de gratis Werf& Nieuwsbrief. Mis niets van wat gebeurt op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment.

  • Ik kan me op ieder moment weer afmelden en mijn gegevens worden niet verstrekt aan derden.