Gevelbouwers vinden? Ergon Nederland lukte het online zó

Redactie Op 15 maart 2018
Gem. leestijd 3 min 301x gelezen
Deel dit artikel:
Gevelbouwers vinden? Ergon Nederland lukte het online zó

Door de juiste online middelen in te zetten wist Ergon Nederland online zijn zichtbaarheid en naamsbekendheid onder gevelbouwers te vergroten. Hoe lukte dat?

Lees de hele case van Get.Noticed die is ingezonden in de categorie Recruitment voor de Werf& Awards 2018.

Omschrijving van de case

Ergon Nederland is een informeel uitzendorganisatie actief in een specifieke nichemarkt: gevelbouw. Het bureau zoekt bekwame vakmensen die onder meer de prachtige gevels van de skyscrapers in Rotterdam kunnen voorzien van natuursteen, staal of glas.

ergon zoekt mensen die de gevels van de rotterdamse skyscrapers kunnen voorzien van natuursteen, staal of glas

Op basis van een strategiesessie met de directie van Ergon Nederland is Get.Noticed een project aangegaan om het bedrijf online zichtbaar te maken, om zo deze zeer gespecialiseerde doelgroep met hen bekend te maken en, als ze een nieuwe opdracht zoeken, Ergon als het beste startpunt zien voor een breed aanbod aan opdrachten.

Eerst nagenoeg onvindbaar

In de oude situatie was Ergon Nederland online nagenoeg niet vindbaar, en ontving ook nauwelijks sollicitanten via de website. Als dit al gebeurde, ging dit vooral via mond-tot-mondreclame. Door de inzet van een nieuwe website – gekoppeld aan gerichte en relevante online campagnes – is de naamsbekendheid onder de doelgroep sterk toegenomen. Hierbij zijn de volgende middelen gebruikt:

  • een eerste kennismaking door bijvoorbeeld zoekmachine-optimalisatie en banners op bekende websites;
  • concrete informatieverspreiding door een goede presentatie van zowel vacatures als van het specialisme van Ergon door retargeting en gebruik van social media;
  • actiegericht inzetten op een 100 procent geoptimaliseerde sollicitatie-ervaring en de inzet van jobboards;
  • een geïntegreerd ATS-systeem zorgt dat iedere serieuze kandidaat op de hoogte gehouden wordt van de voor hem relevante boodschappen en vacatures.

ergon site 2

Wat was de impact van de case?

Door focus te houden op de concrete opdracht voor deze zeer gespecialiseerde doelgroep, zijn we tot de volgende resultaten gekomen:

  • 350 online sollicitanten sinds december 2017 (in het verleden was dit aantal nagenoeg nihil);
  • een actieve database / ATS ingedeeld ten behoeve van de doelgroep;
  • de naamsbekendheid van Ergon Nederland als werkgever onder de doelgroep is vergroot;
  • 10.000 weergaven per week aan de doelgroep op Facebook en Instagram
  • 1.000 nieuwe bezoekers op de website per week
  • circa 120 openstaande vacatures die bijna elke vakman in de gevelbouw startmogelijkheden bieden;
  • een duidelijke marktpositie als de bemiddelaar voor opdrachten in de gevelbouw;

Waarom moet deze case een Werf& Award winnen?

Omdat ook kleinere bureaus in een nichemarkt door de juiste inzet van online middelen en goede interne systemen veel betere resultaten kunnen boeken. Ondanks enige reserve vanuit de eigenaren van Ergon Nederland in de aanloopfase zijn ze dit traject met veel enthousiasme gestart en hebben veel meer resultaten behaald dan ze zich vooraf hadden kunnen bedenken. Laat deze case alle bureaus in Nederland inspireren om aan de slag te gaan met het optimaliseren van hun recruitment!

‘Laat deze case alle bureaus in Nederland inspireren’

Credits case

De volgende personen, afdelingen en/of externe partijen zijn betrokken bij de case:

Ergon Nederland: 

  • recruiter Sophie Delleman en
  • Roel Jansen

Get.Noticed:

  • Stefan Janssen,
  • Jonathan Wigmans,
  • Stijn Verstappen,
  • Rick Frencken,
  • Maaike de Graef,
  • Jeroen Moonen en
  • Dirk Driessen.
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners