‘Ook kandidaat gaat dit jaar profiteren van automatisering van recruitmentproces’

Peter Boerman Op 31 januari 2017
Gem. leestijd 3 min 759x gelezen
Deel dit artikel:
‘Ook kandidaat gaat dit jaar profiteren van automatisering van recruitmentproces’

Automatisering stond tot nu toe vooral in dienst van het werk van de recruiter. Maar ook de kandidaat gaat er nu steeds meer van profiteren.

‘Denk hierbij bijvoorbeeld aan de virtuele recruitmentassistent, die bezoekers van je website realtime helpt bij het vinden van een leuke en geschikte vacature’, zegt Bo Stevens, product owner bij Carerix, en op vrijdag 17 februari een van de sprekers van de allereerste Webinar Week uit de geschiedenis van recruitment. In zijn webinar zal hij bespreken hoe je je business kunt boosten met robotisering van het recruitmentproces. Een voorproefje…

bo stevens carerix robotiseringWat is je belangrijkste boodschap?

“Dat automatisering je als recruiter helpt kandidaten sneller te vinden en ermee te matchen, om je dagelijkse werk te doen en om informatie te verwerken en te kanaliseren. Voor de recruiter is dit natuurlijk niet heel erg nieuw. Denk aan het ATS, waar je ongetwijfeld alweer een tijd mee werkt. Maar in 2017 zullen we veel ontwikkeling zien op gebied van social– en digital engagement, waarbij veel meer processen geautomatiseerd worden ook aan de klant- en kandidatenkant. Het automatisch personaliseren van websites voor iedere bezoeker is hiervan een voorbeeld, net als vacatures automatisch posten op social media en realtime A/B-testing op plaatjes en pakkende teksten. Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat de menselijke maat altijd superbelangrijk blijft. Juist in recruitment draait het uiteindelijk toch om de mensen.’

Veel mensen zijn nog bang van robotisering. Ten onrechte, denk je?

‘Ja, automatisering moet je verder helpen. Daar hoef je niet bang voor te zijn, het is juist een kans om sneller en efficiënter te werken. Dat betekent niet dat de recruiter overbodig wordt. Wel dat hij of zij meer tijd overhoudt voor relevante zaken en het doen waar hij of zij echt goed in is en wat een robot misschien wel nooit kan overnemen: van kandidaatinterviews tot salesgesprekken.’

Wat betekent dat concreet voor de recruiter?

‘Dankzij automatisering kun je makkelijker kandidaten vinden en matchen. Er zijn al uitgebreide onderzoeken en tests bekend met (zelflerende) algoritmes waarin deze er ook in slagen automatisch een goede match te maken. Maar als we de wetenschap mogen geloven, hebben robots voorlopig nog wel een achterstand op mensen als het gaat om ondernemerschap, creativiteit (het vermogen om zelf dingen te bedenken), en sociale interactie en empathie. Uiteindelijk is de menselijke interpretatie van veranderende omstandigheden heel belangrijk. Met data alleen red je het echt nog niet.’

‘Robots hebben nog wel een achterstand als het gaat om creativiteit, sociale interactie, empathie en ondernemerschap’

Waar maakt recruitment-automatisering dit jaar de meeste kans?

‘Op allerlei gebieden: naast digital engagement zijn er ook aan de proceskant voor de recruiter nog genoeg mogelijkheden. Dat varieert van je assessments automatiseren en continuous feedback tot videorecruitment, informatie in CV’s verifiëren, digitaal ondertekenen, noem maar op. Wat voor wie interessant is hangt natuurlijk af van de wensen van de organisatie. En dus ook vaak van het type organisatie: corporate of bureau, detacheerder, uitzender of W&S-bureau.’

Kunnen robots ooit beter talent selecteren dan mensen?

‘Met de juiste informatie zal een robot steeds beter in staat zijn goed te voorspellen welke kandidaten geschikt zijn voor een bepaalde vacature. Maar dit is altijd op basis van harde informatie. Een computer kan makkelijker en veel sneller grote stukken data analyseren. Ook kan hij op basis van harde gegevens een nauwkeurige voorspelling doen welke kandidaten qua hard skills goed aansluiten. Uit uitgebreide testen met automatische selectie op basis van algoritmes komen interessante conclusies. Maar de kwaliteit van een hire hangt ook af van de persoonlijke klik. Het menselijke aspect dus. Een robot is niet in staat om te bepalen of iemand op sociaal, menselijk vlak bij een organisatie past. Althans: niet in die mate waarin een mens dat kan.’

‘De kwaliteit van een hire hangt ook af van de persoonlijke klik. Het menselijke aspect dus’

Vraagt flexibilisering in jouw ogen om meer of juist minder robotisering?

‘Een grotere flexibele schil betekent planningstechnisch ook een grotere uitdaging. Dat is bij uitstek een gebied waarbij de automatisering je kan helpen. Wie is wanneer beschikbaar en wanneer heb ik hoeveel mensen nodig? Juist in die wereld heb je als recruiter behoefte aan een gedegen technische oplossing die je continu inzicht geeft in je vraag en in je aanbod.’

Meer weten over robotisering van recruitment?

Bo Stevens geeft er op vrijdag 17 februari een webinar over. Hij doet dat op dag 5 van de Webinar Week, de dag die in het teken staat van data en technologie. Benieuwd naar het hele programma van ‘s werelds eerste Webinar Week in recruitment? Kijk dan hier.

 

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners