Over de vrolijke manier waarop Amstelring op zoek gaat naar ‘mensenmensen’

‘Mensenmens’, het is misschien een cliché. Maar dat je er niettemin nog een verrassende campagne omheen kunt bouwen, bewijzen ze bij Amstelring. Het is het eerste live werk van het net gestarte bureau RRAARR. Hoe kwam het zo tot stand?

Peter Boerman Op 10 januari 2024
Gem. leestijd 3 min 426x gelezen
Deel dit artikel:
Over de vrolijke manier waarop Amstelring op zoek gaat naar ‘mensenmensen’

Gezocht: mensen zonder naam. Want Johanna verzint ‘m zelf wel. ‘Ik noem jou voortaan: Doornroosje’, zegt vervolgens een oudere dame, met priemende vinger, en innemende glimlach. Het is zomaar een van de scènes uit de opvallende nieuwe campagnevideo van de Amsterdamse zorgorganisatie Amstelring. Net zoals een schuddebuikende Berend, die ‘graag niet meer bijkomt’, en Rini, die ‘de toekomst nog wel ziet zitten’.

De campagne laat zien: Amstelring is op zoek naar ‘mensenmensen’. Maar dan niet op de cliché manier die je bij dat begrip mogelijk kunt verwachten. ‘We laten de ouderen zien voor wie je het uiteindelijk allemaal doet. Waar andere zorgorganisaties visueel voornamelijk ‘kandidaten’ voor de banen gebruiken, laat Amstelring in zijn campagne de ouderen in al hun kracht zien’, vertelt Allard Jaspars, een van de twee creatieve breinen achter de campagne.

Ambitie en lef

Afgelopen maandag kwam Jaspars, samen met Rens de Groot, nog naar buiten met de bekendmaking van hun nieuwe bureau RRAARR, en nu al presenteren ze samen vol trots hun eerste live resultaat. De campagne wordt uitgerold in diverse media, zoals outdoor, online en op social kanalen, vertelt Jaspars. ‘Graag willen we online zowel als offline (op de langere termijn) werken aan een sterk en aantrekkelijk imago voor deze organisatie, die veel ambitie en lef heeft en open staat voor een unieke vorm en inhoud van campagnes.’

Amstelring is, samen met Amsta en Cordaan, een van de grootste ouderenorganisaties in de regio Amsterdam. De organisatie werkt decentraal en is ‘Rijnlands’ georganiseerd (dat wil zeggen: zelfsturend), legt Jaspars verder uit. ‘Alle locaties zijn heel verschillend qua sfeer, bewoners en teams. Maar wat ze wel samen delen is diversiteit. Bij Amstelring is er altijd een locatie waar je je thuis voelt. Zowel als bewoner als medewerker.’ Met de campagne wil RRAARR vooral kandidaten aanspreken die een baan in de zorg overwegen. ‘We willen graag een voorbeeld zijn van hoe je het imago van de ouderenzorg naar een hoger niveau tilt.’

‘We willen graag een voorbeeld zijn van hoe je het imago van de ouderenzorg naar een hoger niveau tilt.’

Op langere termijn denkt Jaspars bijvoorbeeld nog aan een lokaal gerichte offline campagne (‘Denk aan werven rondom de bouwplaats van een nieuwe locatie’), of campagnes op vacatureniveau. ‘Ook denken we graag met de organisatie mee over interne branding. De kwaliteit die nu wordt gestopt in werving willen ze ook terugbrengen in mobiliteit en behoud. Door ook in de organisatie aan campagne te doen, willen ze de medewerkers het gevoel geven dat de organisatie er juist ook voor hen is.’

Bij Amstelring werken zo’n 3.700 professionals op 23 locaties, in circa 50 wijkzorgteams, op de dagbesteding, in de thuisbegeleiding en in de ondersteuning. het werkgebied strekt zich uit van Amsterdam, tot de regio Amstelland-Meerlanden en Haarlemmermeer.

Lees ook

Ook in ‘Campagne van de week’?

Wil je jouw wervingscampagne hier ook onder de aandacht brengen? Mail dan kort wat achtergronden, doelstellingen en beeldmateriaal, en wie weet vind je hier dan straks ook jouw inspanningen terug.

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners