Stop nou eens met zoeken naar passie (het is discriminerend)

Veel recruiters zijn op zoek naar kandidaten met ‘passie’ voor hun vak. Maar daardoor lopen ze dikke kans om goed talent mis te lopen, blijkt uit nieuw onderzoek. Passie is namelijk helemaal niet zo universeel als we soms denken…

Peter Boerman Op 24 maart 2021 Gem. leestijd 3 min481x gelezen
Deel dit artikel:
Stop nou eens met zoeken naar passie (het is discriminerend)

Op zoek naar de ‘passie’ van een kandidaat? Stop er maar mee, zegt nieuw onderzoek van Stanford University. Wie alleen maar selecteert op kandidaten met ‘passie’, loopt volgens de onderzoekers namelijk dikke kans om goed talent mis te lopen. ‘Passie’ is in sommige culturen namelijk helemaal niet zo’n goede voorspeller van prestaties, zo blijkt, waar bijvoorbeeld steun van de familie dat soms veel meer is.

‘Passie’ blijkt in sommige culturen niet zo’n goede voorspeller van prestaties.

Stel je voor: je hebt de keuze uit twee kandidaten. De ene toont veel passie voor het werk dat gedaan moet worden, de ander zegt dat zijn familie hem heeft aangemoedigd voor dit werk. Naar wie zou je voorkeur uitgaan? Traditioneel gezien zou de keus waarschijnlijk op de eerste kandidaat vallen. Maar uit het Stanford-onderzoek (verschenen in Proceedings of the National Academy of Sciences) blijkt dat dus niet terecht.

Geen universele hoeksteen

‘Passie is geen universele hoeksteen van prestaties’, zo vatten de onderzoekers hun conclusie samen. De cultuur waarin iemand opgroeit, maakt ook groot verschil. De mate van passie – afgemeten aan: gevoelde interesse, vreugde, en effectiviteit – is in sommige culturen veel bepalender dan in andere. En deze blinde vlek leidt ertoe dat ‘passie’ als selectiecriterium in elk geval hiertegen moet worden afgewogen, om geen goede kandidaten op voorhand uit te sluiten.

‘Door deze blinde vlek moet ‘passie’ als selectiecriterium worden heroverwogen.’

‘We moeten onze selectieprocessen eerlijk maken voor mensen van verschillende achtergronden’, aldus Xingyu Li, doctoraal student aan de Stanford Graduate School of Education en hoofdauteur van het onderzoek. De studie bekeek drie jaar aan data van het zogeheten Programme for International Student Assessment (PISA), een examen dat studenten wereldwijd afleggen en waarin ze ook zelf rapporteren over hun interesses, plezier en mate van zelf-effectiviteit.

Geen woord voor passie

Het bleek dat studenten die ‘passie’ toonden voor bijvoorbeeld wiskunde, wetenschap of lezen ook beter scoorden op al die terreinen. Maar in culturen met een ‘individualistische’ oriëntatie (de VS, Australië) was dat effect sterker dan in meer ‘collectivistische’ culturen als China en Colombia, waar solliciterende studenten aangaven dat steun van hun familie minstens zo belangrijk voor hen was.

”Motivatie is niet altijd alleen maar een individueel kenmerk.’

Het is zelfs zo dat talen als het Mandarijn en Thais geen specifiek woord hebben voor ‘passie’. Tenminste: in de zin van intellectuele interesse. ‘Een meer wederzijds afhankelijk model van motivatie is daarom gewoon en veel effectief in grote delen van de wereld’, aldus Hazel Rose Markus, psychologieprofessor aan Stanford. ‘Motivatie is niet altijd een individueel kenmerk. Het kan ook bevorderd worden door aan verwachtingen van anderen in je nabijheid te willen voldoen, en door te willen bijdragen aan het succes van je familie.’

Meer weten? Kom naar het seminar

Meer weten over diversiteit en bias in zijn algemeenheid? Op dinsdag 6 april vindt het Werf& Seminar Diversiteit plaats. Daar zullen kenners uit de praktijk ingaan op de dilemma’s die zij tegenkomen in hun werk. Ook krijg je volop concrete tips geven om zelf een diverse en inclusieve workforce op te zetten.

Seminar Diversiteit

seminar diversiteit werf&

Lees ook

Deel dit artikel:
Peter Boerman

Peter Boerman

Hoofdredacteur bij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie
BRANDMANNEN           Recruitment Marketing
Bullhorn
Compagnon
DPG Recruitment
Floyd & Hamilton
Indeed
Intelligence Group
Otys Recruiting Technology
Pro Contact
Ravecruitment
Recruitment Accelerator
Recruitment Tech
Softgarden
ToTalent.eu
WBNRS