Paul Bergs (APPLY): ‘Werkgevers die durven investeren, horen we niet meer over krapte’

Paul Bergs, creative director van het verse recruitmentmarketingbureau APPLY beantwoordt 4 stellingen over het jaar 2024. ‘Het gros van de ondernemers moet uit hun luie stoel komen; op wervingsgebied zullen ze écht dingen anders moeten doen.’

Peter Boerman Op 19 februari 2024
Gem. leestijd 3 min 357x gelezen
Deel dit artikel:
Paul Bergs (APPLY): ‘Werkgevers die durven investeren, horen we niet meer over krapte’

Op de zorgbeurs die Paul Bergs eind vorig jaar bezocht, had het contrast niet groter kunnen zijn. Aan de ene kant van het gangpad zag hij een organisatie met flyers en chocolaatjes potentiële kandidaten verleiden. Aan de andere kant stond een bus geparkeerd, waarbinnen enthousiaste verplegers in spé op spelcomputers een werkdag bij misschien wel hun volgende werkgever konden ervaren. Drie keer raden welke partij aan het eind van de dag meer leads had…

Drie keer raden welke partij aan het eind van de dag meer leads had…

Met Apply, het recruitmentmarketingbureau dat Bergs eind vorig jaar oprichtte, hoopt de ervaren werving- en selectiedeskundige organisaties als die van de chocolaatjes naar het niveau van de gamification-partij te tillen. Dat lijkt de goede kant op te gaan: in 2023 zag Bergs zijn personeelsbestand groeien van alleen zichzelf naar een team van 4. Daarnaast is hij trots dat z’n nieuwe onderneming een punt bereikte waarvan hij zelf denkt: ‘dit moet het zijn’. Met vooral een focus op volumerecruitment. Maar tot zover 2023. Aan de hand van 4 stellingen kijkt Bergs vooruit op wat in 2024 komen gaat.

Stelling 1: Apply bereikte in 2023 een punt waarvan je zelf zei: “dit moet het zijn”. In 2024 gaan jullie dus verder op de automatische piloot.’

‘Natuurlijk niet! Vorig jaar vonden we onze rol in de markt, en ik ben trots dat dat zo snel is gegaan. Volgend jaar gaan we echter net zo hard door met innoveren; iets anders doen zou haaks staan op alles waar we in geloven. In 2024 wil ik bijvoorbeeld verder met gamification en virtual reality. We laten kandidaten op dit moment al kennismaken met hun mogelijke werkplek via een VR-headset, maar hoe mooi zou het zijn als we die virtuele omgeving straks ook interactief kunnen maken?’

Stelling 2: ‘Komend jaar heeft men het in de werving en selectie wat minder vaak over het employer brand.’

‘Dat hoop ik wel! Begrijp me niet verkeerd: employer branding kan helpen bij je werving, maar het is ook een traag proces. Je moet eerst onderzoeken wie je bent, en dat vervolgens uitdragen. Voordat iedereen jouw sterke punten in de smiezen heeft, ben je 5 jaar verder. Organisaties die binnen 6 maanden veel vacatures in te vullen hebben, moeten Apply bellen. Wij helpen hen het talent dat ze zoeken nú binnen te halen, en hameren daarbij minder op employer branding voor de lange termijn.’ 

Stelling 3: ‘Eind volgend jaar heeft niemand het meer over krapte’

‘Oef, dat vind ik een lastige. Kijk je naar de cijfers, dan zeg ik dat deze stelling onzin is, je ziet in veel sectoren tenslotte nog altijd behoefte aan mensen die er simpelweg niet zijn. Aan de andere kant denk ik ook: werkgevers moeten meer naar zichzelf kijken.’

Paul Bergs (APPLY): ‘Organisaties die binnen 6 maanden veel vacatures in te vullen hebben, moeten ons bellen.’

‘Het gros van de ondernemers – ik heb het dan vooral over mkb’ers – gooien alleen een vacature op Indeed, en beklagen zich dan over krapte als ze niet meteen reacties krijgen. Tegen hen zeg ik: kom eens uit je luie stoel, in plaats van je zaak twee dagen per week op slot te gooien. Probeer bijvoorbeeld iets met innovatieve recruitmentstrategieën, dus een aanpak die mensen wél aan je bindt. Werkgevers die dat doen zullen we volgend jaar niet horen over krapte. Werkgevers die alles bij het oude houden wel.’

Stelling 4: ‘Mensen kunnen op Apply.nl meer lezen over wat wij doen.’

‘Mispoes. Apply is onze bedrijfsnaam – we geven er krachtig in één woord mee weer wat we doen – maar de URL was al bezet. Meer informatie vinden mensen daarom op GoApply.nl.’

Meer weten?

Download hier een recente whitepaper van APPLY over de voorwaarden van een goede vacaturesite anno 2024.

Downloaden

Meer lezen?

Dit verhaal is afkomstig uit het 180 pagina’s dikke Werf& Jaarboek, dat vorige maand is verschenen. Een gratis (digitaal) exemplaar ontvangen? Vraag het hier aan!

Jaarboek

rondetafelsessie

Deel dit artikel:

Peter Boerman

Hoofdredacteurbij Werf&
Hij heeft eigenlijk nog nooit een vacature uitgezet. En meer sollicitatiegesprekken gevoerd als kandidaat dan als recruiter of werkgever. Toch schrijft Peter Boerman alweer een jaar of 10 over weinig anders dan over de wondere wereld van werving en selectie, in al zijn facetten.
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners